4 Σεπτέμβριος 2014, 18:10 - Τελευταία Ενημέρωση: 17 Οκτώβριος 2014, 16:29

Στο Διεθνές Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων προσφεύγει η ΓΣΕΕ

  • Στο Διεθνές Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων προσφεύγει η ΓΣΕΕ

Στο στόχαστρο το δεύτερο μνημόνιο που καταργεί τις Εθνικές Συλλογικές Συμβάσεις. Εφιαλτικά τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης τού Ινστιτούτου Εργασίας που παρουσιάστηκαν σήμερα. Το pontos-news.gr ήταν στη συνέντευξη Τύπου.   

Στο Διεθνές Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων θα προσφύγει η ΓΣΕΕ για την εφαρμογή του δεύτερου μνημονίου από την κυβέρνηση, και ιδίως για το σκέλος που καταργεί τις Εθνικές Συλλογικές Διαπραγματεύσεις. Το ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Εργατικής Συνομοσπονδίας Γιάννης Παναγόπουλος, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη Θεσσαλονίκη. Ο Γ. Παναγόπουλος είπε πως οι πιθανότητες για δικαίωση της προσφυγής είναι πολύ αυξημένες –όπως λένε οι νομικοί– καθώς υπάρχουν σχετικά δεδικασμένα. Για το σκοπό αυτόν, καθώς και για άλλα εργατικά ζητήματα, θα έλθει στην Ελλάδα στις 2 Οκτωβρίου αντιπροσωπεία του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας.

Το ενιαίο ταμείο και οι προοπτικές βιωσιμότητάς του

Τόσο από τον πρόεδρο της ΓΣΕΕ όσο και από τον επιστημονικό διευθυντή του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, Σάββα Ρομπόλη, ζητήθηκε να σχολιάσουν την αναγραφόμενη (σε σημερινή εφημερίδα) είδηση ότι σχεδιάζεται η ενοποίηση των συνταξιοδοτικών ταμείων σε ένα, και η κοινή απάντηση που δόθηκε είναι ότι το ζήτημα δεν είναι η ενοποίηση (η ΓΣΕΕ, άλλωστε έχει προτείνει τρία συνταξιοδοτικά ταμεία), όσο η βιωσιμότητα των αποθεματικών του ενός ταμείου. Εξέφρασαν αμφιβολίες κατά πόσο μπορεί η βιωσιμότητα αυτή να επιτευχθεί με την ακολουθούμενη σήμερα οικονομική πολιτική.

Απολύσεις στα ΚΤΕΛ, δάνεια και ΕΝΦΙΑ

Ο Γ. Παναγόπουλος δικαιολόγησε την καθιέρωση από τη ΓΣΕΕ συλλαλητηρίου στα εγκαίνια της ΔΕΘ ως έναρξη της αγωνιστικής περιόδου και χαρακτήρισε προκλητικό το Προεδρικό Διάταγμα που απελευθερώνει τις απολύσεις στα ΚΤΕΛ. Επισήμανε πως δεν έχει τόσο σημασία ο αριθμός των εργαζομένων στα ΚΤΕΛ που είναι μικρός, μπροστά στο ύψος των ανέργων, όσο το μήνυμα που εκπέμπεται από την απελευθέρωση αυτή. Απέδωσε δε την ευθύνη για το ΠΔ στον υφυπουργό Μεταφορών, λέγοντας πως ο αρμόδιος υπουργός είχε αντιρρήσεις. Είπε ακόμη πως κυβερνητικοί παράγοντες του υποσχέθηκαν ότι θα υπάρξει ρύθμιση για την αποπληρωμή των δανείων που πήραν εργαζόμενοι για αγορά κατοικίας και περιμένει να δει κατά πόσο θα υλοποιήσουν την υπόσχεσή τους. 

Για τον ΕΝΦΙΑ τόνισε πως είναι άδικος και αδιαφανής, και ανέφερε παραδείγματα από τη Γερμανία και τη Γαλλία, όπου τα Συνταγματικά Δικαστήρια συνέδεσαν, σε σχετικές προσφυγές, τη φορολογία με το εισόδημα – δηλαδή οι πολίτες δεν καταβάλλουν φόρο από ακίνητα από τα οποία δεν έχουν εισόδημα.

Ο Επιστημονικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας Σάββας Ρομπόλης παρουσίασε φέτος την τελευταία έκθεση του Ινστιτούτου του οποίου προΐσταται, καθώς αποχωρεί και θα αντικατασταθεί από τον καθηγητή οικονομικών Γιώργο Αργείτη.

Η καθήλωση της οικονομίας μέσα από τα στοιχεία του ΙΝΕ

Ο Σ. Ρομπόλης είπε πως η Ευρώπη ή θα αλλάξει κατεύθυνση για να διατηρήσει τη σημερινή της μορφή ή, με τη σημερινή πολιτική που ακολουθεί, θα οδηγήσει στην εθνικοποίηση των πολιτικών της και σιγά-σιγά και της ίδιας.

Για την ελληνική οικονομία είπε πως μετά από πέντε έτη υλοποίησης της πολιτικής της εσωτερικής υποτίμησης έχει καθηλωθεί σε χαμηλό επίπεδο παραγωγής, επενδύσεων, μισθών, κοινωνικών δαπανών, εγχώριας ζήτησης, παραγωγικότητας της εργασίας και αγοραστικής δύναμης, καθώς και σε υψηλά επίπεδα ανεργίας, φορολόγησης των εισοδημάτων και δημόσιου χρέους.

Αναρωτήθηκε με ποιους όρους μπορεί η ελληνική οικονομία να τεθεί σε μια πορεία μετανεοφιλελεύθερου υποδείγματος και πρότεινε την αύξηση και αξιοποίηση της συνολικής ζήτησης η οποία θα θέσει σε λειτουργία το αχρησιμοποίητο παραγωγικό δυναμικό της χώρας. Σε αντίθετη περίπτωση η οικονομία θα διέλθει μακρά περίοδο στασιμότητας.

Στοιχεία - φωτιά

– Κατά το 2013 το ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας υποχώρησε κατά 3,9%. Έτσι, η συσσωρευτική μείωση του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές, κατά την εξαετία 2008-2013 ανήλθε σε 23,5%. Το ΑΕΠ ανά κάτοικο σε σταθερές τιμές, δηλαδή ως αγοραστική δύναμη, θα παραμείνει το 2014 στα επίπεδα του 2000.

– Το βάρος της προσαρμογής που επιβλήθηκε από τη μείωση του ΑΕΠ μεταφέρθηκε κατά τα 4/5 στην απασχόληση. Από το 2010 ως το 2013 οι απασχολούμενοι μειώθηκαν κατά 20%, δηλαδή 930.000 

– Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε διαδικασία αποεπένδυσης.

– Μέχρι το 2009 οι μέσες αποδοχές των εργαζομένων ανέρχονταν σε μονάδες αγοραστικής δύναμης στο 81% της μέσης αγοραστικής δύναμης των χωρών της ΕΕ των 15, ενώ κατά το 2010-2014 η ανοδική πορεία έχει αντιστραφεί και ο δείκτης μειώθηκε στο 65% των 15.

– Οι μισθοί μειώθηκαν κατά 30 δισ. ευρώ από το 2009.

– Οι άνεργοι ανήλθαν κατά το 2013 σε 1.350.000 έναντι 378.000 το 2008, ενώ το ποσοστό ανεργίας αυξήθηκε κατά το 2009-2013 σε 27,3%. Ειδικότερα, η ανεργία των νέων 15-24 ετών ανήλθε στο 58% (178.000) και η ανεργία της ομάδας ηλικιών 45-64 ετών ανήλθε στο 20,3% (359.000 άτομα).

– Από το σύνολο των απασχολουμένων (3.483.700 άτομα το α΄ τρίμηνο του 2014) το 63,3% εργάζονται ως μισθωτοί, το 25% είναι αυτοαπασχολούμενοι, το 6,4% είναι εργοδότες και το 4,6% είναι συμβοηθούντα και μη αμειβόμενα μέλη της οικογένειας. 

– Παράλληλα, από το σύνολο των ανέργων επτά στους δέκα είναι μακροχρόνιοι άνεργοι, ενώ μόλις το 26% των ανέργων έχει διάρκεια ανεργίας από έναν μέχρι έντεκα μήνες.

– Ο αριθμός των επιδοτούμενων ανέργων βαίνει μειούμενος ενώ οι δαπάνες για την απασχόληση και την κοινωνική προστασία των ανέργων μειώθηκαν σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.

– Η παγκόσμια οικονομία δεν έχει κατορθώσει να ξεπεράσει οριστικά τα διαρθρωτικά προβλήματα που οδήγησαν το χρηματοπιστωτικό σύστημα στην οικονομική κρίση. Η ευρωπαϊκή οικονομία δεν έχει κατορθώσει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για διατηρήσιμη και ισχυρή ανάκαμψη, έτσι το περιβάλλον της ελληνικής οικονομίας παραμένει ασταθές και αβέβαιο.

– Η οριακή ισορροπία εισροών-εκροών κατά το 2014-15 και από το τέλος του 2015 και μετά ανατρέπεται στο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα της χώρας με αποτέλεσμα η ρευστότητα (4,5 δισ. ευρώ το αποθεματικό κεφάλαιο το 2013) και η βιωσιμότητά του να απαιτούν πρόσθετους πόρους (το 2016 950 εκ. ευρώ, το 2017 1,88 δισ. ευρώ, το 2018 2,14 δισ. ευρώ, το 2020 2,67 δισ. ευρώ).

– Όλα τα οδυνηρά μέτρα που ελήφθησαν μετατόπισαν το οριακό έτος στην εξέλιξη των αποθεματικών κατά δύο έτη (από το 2014 στο 2016). 

Γραφείο Θεσσαλονίκης pontos-news.gr