Στις 27 Φεβρουαρίου 1869 εγκαινιάστηκε η λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Πειραιά με πρώτους επιβάτες τη βασίλισσα Όλγα και τον πρωθυπουργό Θρασύβουλο Ζαΐμη.
Τα 8 περίπου χιλιόμετρα της διαδρομής χρειάστηκαν 12 χρόνια για να κατασκευαστούν.
Το 1855 ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος «Περί κατασκευής σιδηροδρόμου από Πειραιώς εις Αθήνας» και το 1857 διενεργήθηκε διαγωνισμός ανάθεσης που κατακυρώθηκε σε μια γαλλική εταιρεία που αργότερα κηρύχθηκε έκπτωτη.
Το 1867 η κατασκευή του έργου κατακυρώθηκε στον Άγγλο επιχειρηματία Edward Pickering, ο οποίος το 1868 ανέθεσε τη συνέχιση της κατασκευής στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς (ΣΑΠ ΑΕ).
Την επόμενη χρονιά η Ελλάδα θα αποκτήσει την πρώτη σιδηροδρομική γραμμή στην ιστορία της –τον γνωστό σήμερα «Ηλεκτρικό»–, με το σιδηρόδρομο να ταυτίζεται στον 19ο αιώνα με την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του κράτους.