Σε εξέλιξη βρίσκεται, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για τον τρόπο που ενήργησαν στελέχη της πυροσβεστικής μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Στο ρεπορτάζ επισημαίνεται ότι δεν είναι υπό εξέταση οι χειρισμοί των δύο χαμηλόβαθμων πυροσβεστικών υπαλλήλων, οι οποίοι μετέβησαν στο σημείο λίγη ώρα μετά τη σύγκρουση των τρένων και συνέταξαν τη σύντομη αυτοψία, αλλά ο πειθαρχικός έλεγχος στρέφεται σε στελέχη της εξειδικευμένης διεύθυνσης αντιμετώπισης εγκλημάτων εμπρησμού, όπως και κάποιων ανώτερων και ανώτατων αξιωματικών, που είχαν την ευθύνη διαχείρισης του χώρου το αμέσως επόμενο διάστημα.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, το πρώτο 24ωρο μετά τη σύγκρουση, ένα εξειδικευμένο κλιμάκιο της διεύθυνσης αντιμετώπισης εγκλημάτων εμπρησμού πήρε εντολή να μεταβεί στο σημείο του δυστυχήματος προκειμένου να κάνει αυτοψία στον χώρο, και να εντοπίσει τα αίτια της έκρηξης και της φωτιάς. Το συγκεκριμένο κλιμάκιο, ωστόσο, όπως προκύπτει από την έρευνα της πυροσβεστικής, αναχώρησε ένα 24ωρο αργότερα χωρίς να κάνει την παραμικρή προανακριτική πράξη και επέστρεψε στην Αττική άπραγο, ενώ θα μπορούσε να είχε καταλήξει σε χρήσιμα συμπεράσματα για την έρευνα του δυστυχήματος.
Αυτοψία 23 μέρες αργότερα
Αυτό που προκύπτει επίσης από την εσωτερική έρευνα της πυροσβεστικής, στο πλαίσιο της ΕΔΕ, είναι ότι εξειδικευμένοι πυροσβέστες άλλου κλιμακίου της συγκεκριμένης διεύθυνσης επέστρεψαν στο σημείο 23 μέρες μετά το δυστύχημα, και συνέδραμαν στη σύνταξη του πολυσέλιδου πορίσματος που υποβλήθηκε μερικές εβδομάδες αργότερα. Ωστόσο, ήταν αρκετά αργά, καθώς είχαν απομακρυνθεί κρίσιμα πειστήρια από το σημείο του δυστυχήματος.
Όταν τα μέλη του πρώτου κλιμακίου ρωτήθηκαν στο πλαίσιο του πειθαρχικού ελέγχου, απάντησαν ότι πήραν εντολή να αποχωρήσουν από τον περιφερειακό διοικητή της πυροσβεστικής, ο οποίος είχε την ευθύνη για τη φύλαξη και τη διαχείριση του τόπου του δυστυχήματος. Ο συγκεκριμένος ανώτατος αξιωματικός της πυροσβεστικής απάντησε ότι ουδέποτε είδε τους συγκεκριμένους αξιωματικούς στον χώρο, και αρνήθηκε ότι έδωσε εκείνος εντολή για την αποχώρησή τους.
Αυτό που επισημαίνουν στελέχη της πυροσβεστικής είναι ότι εάν και εφόσον είχε μεταβεί το κλιμάκιο της διεύθυνσης στα Τέμπη και είχε συνεννοηθεί με τον εισαγγελέα, κανείς απολύτως, ακόμα και ιεραρχικά ανώτερός τους, δεν θα ήταν σε θέση να τους διατάξει να απομακρυνθούν, και όφειλαν να κάνουν τη δουλειά τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο ο διενεργών την ΕΔΕ, που παραμένει σε εξέλιξη, όσο και ο επικεφαλής αξιωματικός που εκτελούσε τότε χρέη περιφερειακού διοικητή, αποστρατεύθηκαν προ δεκαημέρου στις πρόσφατες τακτικές κρίσεις στο εσωτερικό της πυροσβεστικής.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ρεπορτάζ της ΕΡΤ, αν από την ΕΔΕ που βρίσκεται σε εξέλιξη, προκύψουν ποινικές ευθύνες εις βάρος τους, οι αποστρατευμένοι αξιωματικοί δεν θα αποποιηθούν των ποινών που θα τους επιβληθούν.
«Μαύρες τρύπες» στη διαδικασία φόρτωσης
Σχετικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, στελέχη του ΟΣΕ επισημαίνουν ότι, τυπικά, από τα διαγράμματα των σταθμαρχών κατά μήκος της διαδρομής προκύπτει το συμπέρασμα πως το τρένο δεν πραγματοποίησε καμία στάση όταν αποχώρησε από τον εμπορευματικό σταθμό της Θεσσαλονίκης με προορισμό την Αττική.
Ωστόσο, διευκρινίζουν, ότι για λόγους διαχείρισης της κυκλοφορίας μπορεί κάλλιστα η εμπορική αμαξοστοιχία να σταμάτησε κατά τη διάρκεια της διαδρομής που μεσολαβεί από τον εμπορευματικό σταθμό μέχρι το σημείο της σύγκρουσης, είτε προκειμένου να περάσει κάποιο τρένο που κινείτο στη γραμμή ανόδου, είτε για να προπορευτεί κάποιο άλλο τρένο. Δηλαδή, το τρένο ενδεχομένως να πραγματοποίησε μια ολιγόλεπτη διακοπή, η οποία να μην έχει καταγραφεί στα αρχεία του ΟΣΕ.
Η τεχνική έκθεση για τα αίτια θανάτου
Την ίδια στιγμή, δόθηκε στη δημοσιότητα η τεχνική έκθεση για τις αιτίες που οδήγησαν στο θάνατο τα θύματα της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών. Ειδικότερα, αναφέρει ότι τα 27 από τα 57 θύματα επέζησαν της σύγκρουσης, αλλά βρήκαν μαρτυρικό θάνατο από τη φωτιά που ακολούθησε. Επιπλέον τονίζεται ότι τα νεκροτομικά ευρήματα και τα ευρήματα νεκροψίας, δεν άφηναν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της αιτίας της θανάτου στους επιβάτες που απανθρακώθηκαν.
Στην έκθεση που έχει σταλεί στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, κ. Μπακαΐμη, αναφέρεται πως:
«Από τον έλεγχο που κάναμε στα περιεχόμενα των εκθέσεων νεκροψίας και νεκροτομής διαπιστώσαμε:
- Νεκροί με αιτία θανάτου: Βαρύτατες θανατηφόρες κακώσεις: 29
- Νεκροί με αιτία θανάτου πλήρη απανθράκωση 24
- Νεκροί με απανθράκωση και σε στάση πυγμάχου 3
- Νεκροί από σύνθλιψη και απανθράκωση 1
Ήτοι:
- Νεκροί με αιτία θανάτου απανθράκωση συνεπεία της φωτιάς : 27+ -1
- Νεκροί με αιτία θανάτου: Βαρύτατες θανατηφόρες κακώσεις: 28+ -1
- ΣΥΝΟΛΟ : 56».
Στα στοιχεία αυτά δεν συμπεριλαμβάνεται η έως και σήμερα αγνοούμενη Εριέττα.
Την έκθεση συνέταξε ο ειδικός πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιών και τεχνικός σύμβουλος οικογενειών θυμάτων του δυστυχήματος Βασίλειος Κοκοτσάκης, ενώ υπογράφεται και από τον καθηγητή Πανεπιστημίου Χιούστον δρ. Μανόλη Παπαδάκη και το διπλωματούχο χημικό μηχανικό πραγματογνώμονα μεταφορών επικίνδυνων φορτίων Μάρκο Χρυσό.
Ως προς τα θύματα γίνονται δύο βασικές κατηγοριοποιήσεις, αφού η έκθεση αναφέρει πως: «Στις μη απανθρακωμένες σορούς, η αιτία του άμεσου θανάτου, ήταν οι διαπιστωμένες βαρύτατες θανατηφόρες κακώσεις συνεπεία κυρίως των φυσικών δυνάμεων που αναπτύχθηκαν από την σύγκρουση των αμαξοστοιχιών».
Ακολούθως τονίζεται πως: «Στις απανθρακωμένες σορούς, ο θάνατος επήλθε λόγω της άμεσης επίδρασης της φωτιάς. Το αδιαμφισβήτητο γεγονός πρόκλησης του θανάτου λόγω της άμεσης επίδρασης της φωτιάς, αποδεικνύεται από την κατάσταση κάθε σορού».
Για τους 27 η έκθεση αναφέρει πως δεν έχασαν τη ζωή τους από τη σύγκρουση «αλλά βίωσαν τις συνέπειες της πυρκαγιάς που ακολούθησε συνεπεία ακαριαίας ανάφλεξης του εκρηκτικού μίγματος διαρρέουσας μεγάλης ποσότητας ατμών χημικών διαλυτών – υδρογονανθράκων, σε χρόνο μεταγενέστερο της σύγκρουσης, κάτω από δραματικές συνθήκες και πέθαναν εξ αυτής» και τονίζει πως «κατέληξαν με τραγικό και οδυνηρό τρόπο λόγω της πυρκαγιάς που ακολούθησε εκδηλωθείσας ακαριαίας ανάφλεξης διαρρέουσα μεγάλης ποσότητας εύφλεκτων πτητικών ατμών ανάφλεξης χημικών διαλυτών και εξελίχθηκε επί μακρύ χρόνο λόγω της ιδιαιτερότητας των καυσέντων χημικών διαλυτών – υδρογονανθράκων, υλικά που είναι ξένα προς την ιδιοσυστασία των τρένων και των δηλωμένων φορτίων τους».