Για την ποντιακή διάλεκτο και το ρόλο που καλούνται να παίξουν οι εκπαιδευτικοί στη διατήρηση και τη διάδοσή της, πραγματοποιήθηκε το σαββατοκύριακο στο Κιλκίς η 5η συνάντηση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών. Η πόλη φιλοξένησε για δεύτερη φορά τις εργασίες, με το Δήμο να δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Η πανηγυρική έναρξη έγινε το απόγευμα της Παρασκευής στο ιστορικό κτήριο της Καπναποθήκης της Αυστροελληνικής. Τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες απ’ όλη την Ελλάδα καλωσόρισε εκ μέρους του δημάρχου ο Αναστάσιος Καζαντζίδης, δημοτικός σύμβουλος και μέλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών.
Μιλώντας στους και στις συναδέλφους του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αντώνης Παυλίδης τόνισε ότι πλέον υπάρχει μεγάλη διδακτική πείρα, αλλά και νέα εργαλεία όπως είναι τα διαδικτυακά μαθήματα. Υπενθύμισε ακόμα ότι έχει αναθεωρηθεί το εγχειρίδιο· επεκτάθηκαν τα προκαταρκτικά μαθήματα, επελέγησαν ποια θα μπουν στο 1ο και ποια στο 2ο μέρος, και δόθηκε έμφαση στη διδασκαλία της ποντιακής λογοτεχνίας.
Τόνισε ότι είναι απαραίτητη η καλή προετοιμασία πριν από τα μαθήματα, και υπογράμμισε ότι είναι απαραίτητη η γνώση της ιστορίας του Πόντου και της γραμματικής, «η οποία δεν διδάσκεται ξεχωριστά, αλλά ενσωματώνεται στη διδασκαλία».
Η 5η συνάντηση του Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών επικεντρώθηκε σε τέσσερις θεματικές:
• Στη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου.
• Στην εισαγωγή του μαθήματος της ιστορίας και του πολιτισμού του Πόντου στη σχολική εκπαίδευση με νέα αντικείμενα, όπως η μουσική, η λογοτεχνία, η θεατρική αγωγή και τα θρησκευτικά.
• Στην οργάνωση και σύσταση θεατρικής ομάδας που θα παρουσιάζει και θα αποδίδει στα ποντιακά θεατρικά έργα.
• Στην εκπόνηση και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τον ποντιακό ελληνισμό στα σχολεία.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Αντώνης Παυλίδης στάθηκε στο πώς η λογοτεχνία μπορεί να γίνει διδακτικό εργαλείο. Η πρόταση είναι το έργο που θα επιλέγεται για κάθε τάξη να μελετάται σε βάθος, τόσο από τον εκπαιδευτικό όσο και από τους εκπαιδευόμενους.
Στάθηκε επίσης και σε γλωσσολογικά ζητήματα, αναφέροντας το παράδειγμα των εμπρόθετων άρθρων. Όπως είπε, το ‘ς σον της καθαρεύουσας που σημαίνει «εις τον», στη δημοτική πρέπει να αποδίδεται σον. «Όπως δηλαδή είχε προτείνει ο μεγάλος γλωσσολόγος, καθηγητής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και τέως πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών Δημήτρης Τομπαΐδης» πρόσθεσε.
Κατά τη διάρκεια της 5ης Συνάντησης του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών ζητήθηκαν (και συζητήθηκαν) νέες ιδέες και καινοτόμες προτάσεις. Δημιουργήθηκαν τέσσερις ομάδες εργασίας:
• Η Ομάδα των Εκπαιδευτικών Ζητημάτων που αφορούν τον ποντιακό ελληνισμό στη σχολική πράξη, με συντονιστή τον αντιπρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Κώστα Ανθόπουλο.
• Η Ομάδα της Ποντιακής Διαλέκτου, με συντονιστή τον πρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Αντώνη Παυλίδη.
• Η Ομάδα για το Ιδιωματικό Ποντιακό Θέατρο, με συντονιστή το μέλος του Συνδέσμου Μιχάλη Καραβέλα.
• Η Ομάδα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, με συντονίστρια το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Φρόσω Χαραλαμπίδου.
Στο πλαίσιο αυτών των ομάδων το επόμενο διάστημα θα εξεταστούν οι προτεινόμενες δράσεις, οι οποίες θα υλοποιηθούν πρωτίστως στα σχολεία με στόχο τη διάχυση της ποντιακής διαλέκτου.