∼
Ανοίξτε το παράθυρο
να έμπει το φεγγάρι
να δει της νύφης τα προικιά
και του γαμπρού τα κάλλη.
∼
Μια από τις ιεροτελεστικές στιγμές της ζωής στη Μικρά Ασία ήταν ο γάμος, σημαντικός τόσο για τους μελλόνυμφους όσο για τον οικογενειακό και φιλικό περίγυρο. Γι’ αυτό και η ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης διάλεξε από τις συλλογές των μουσείων της γαμήλια ενδύματα, κειμήλια και αντικείμενα και δημιούργησε την έκθεση «Ο γάμος στη Μικρά Ασία», η οποία θα είναι επισκέψιμη έως τις 20 Δεκεμβρίου.
«Η έκθεση μας ταξιδεύει στις μνήμες των προγόνων μας, φέρνοντας στο φως τα έθιμα και τις παραδόσεις του γάμου. Αναβιώνουμε εκείνες τις μοναδικές στιγμές που η οικογένεια, οι φίλοι και όλη η κοινότητα συμμετείχαν στον εορτασμό ενός νέου ξεκινήματος.
»Η έκθεση “Ο γάμος στη Μικρά Ασία” δεν είναι μόνο μια ανάκληση του παρελθόντος, αλλά και ένας ύμνος στη διαχρονική αξία της παράδοσης, που μας συνδέει με τις ρίζες μας και μας θυμίζει την αξία της κοινότητας και της ενότητας. Κάθε έκθεμα αποτελεί φόρο τιμής στους δωρητές μας και σε όλους όσοι διατήρησαν με αγάπη και σεβασμό τα αντικείμενα και τις μνήμες των προγόνων τους.
»Η ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης, πιστή στο έργο της, συνεχίζει να υποστηρίζει την αναβίωση των εθίμων της που αποτελούν ζωντανή μαρτυρία της πλούσιας κληρονομιάς μας και μας εμπνέουν να κρατήσουμε αναμμένη τη φλόγα της παράδοσης για τις επόμενες γενιές» είπε στο pontosnews.gr η πρόεδρος του σωματείου Αναστασία Καψή-Παπαδάτου.
Από αυτή τη «ζωντανή μαρτυρία» παρουσιάζουμε τέσσερα πολύ ιδιαίτερα εκθέματα.
∼
Νύφη μου το φουστάνι σου
Άγγελοι σε το ράβουν
και στο δεξό σου το πλευρό
την ομορφιά σου βάνουν.
∼
Παραδοσιακή νυφική φορεσιά
Η παραδοσιακή νυφική φορεσιά από την περιοχή της Καισαρείας (Κεντρική Μικρά Ασία) γύρω στο 1900 ξεχωρίζει για την ιδιαίτερη τεχνική της και την πολυτέλεια των υλικών της.
Αποπνέει την παράδοση και την κομψότητα της εποχής, συνδυάζοντας στοιχεία που μαρτυρούν τη λεπτομέρεια και την τέχνη της μικρασιατικής ενδυματολογίας.
Η βελούδινη φούστα και το σακάκι σε έντονο μωβ χρώμα, κεντημένα με χρυσή κλωστή, αντικατοπτρίζουν τη μεγαλοπρέπεια του γάμου, ενώ η γούνινη λεπτομέρεια στο γιακά προσθέτει μια αίσθηση πολυτέλειας και ζεστασιάς, χαρακτηριστική για τις νυφικές φορεσιές του χειμώνα.
Το ρούχο συνοδεύεται από διάφορα αξεσουάρ, όπως η δαντελένια μπλούζα, οι 12 κοτσίδες από φυσική τρίχα και το μαντίλι, που εκτός από τη λειτουργικότητά τους, προσφέρουν και μια εξαιρετική αίσθηση εορταστικής τελετουργίας.
Η προσθήκη σκουλαρικιών και κολιέ με λύρες δεν είναι μόνο μια ένδειξη της παραδοσιακής μικρασιατικής κοσμηματοποιίας, αλλά και μία έντονη αναφορά στην πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής.
Η φορεσιά αυτή αναδεικνύει όχι μόνο τη σημασία του γάμου ως κοινωνικό και θρησκευτικό γεγονός, αλλά και την καλλιτεχνική κληρονομιά των μικρασιατικών κοινοτήτων, οι οποίες, ακόμη και κάτω από δύσκολες ιστορικές συνθήκες, διατηρούσαν τις παραδόσεις τους με σθένος και υπερηφάνεια.
Κάθε λεπτομέρεια –από το χρώμα και την υφή του υφάσματος μέχρι τη διακόσμηση του αξεσουάρ– αποτυπώνει την έννοια του γάμου ως μιας σημαντικής και ιεράς στιγμής στη ζωή των ανθρώπων, ενώ παράλληλα φανερώνει τη συνύπαρξη παραδοσιακών και πολιτισμικών επιρροών που χαρακτήριζαν την περιοχή της Μικράς Ασίας.
Αυτή η νυφική φορεσιά είναι περισσότερο από ένα ένδυμα: είναι ένας ιστορικός θησαυρός που αποτυπώνει την καθημερινότητα, τις αξίες και τις παραδόσεις μιας εποχής που πλέον ανήκει στο παρελθόν, αλλά συνεχίζει να ζει μέσα από τα εκθέματα και τις ιστορίες τους.
∼
Χαράς τα συμπεθερικά
και τους προξενητάδες
που βρήκαν και ταιριάξανε
αυτές τις δυο λαμπάδες.
∼
Άδεια Γάμου από τη Σμύρνη
Στην έκθεση «Ο γάμος στη Μικρά Ασία» ιδιαίτερη θέση κατέχει η άδεια στέψεως που εκδόθηκε το 1897 από την Επισκοπή Κρήνης για το γάμο του Δημήτριου Χατζηγιανούλα και της Αγγελικής Κοτζαγιάνογλου στην περιοχή της Σμύρνης. Το έγγραφο αυτό, υπογεγραμμένο από τον εφημέριο Ιωάννη Ιωακείμ, ήταν απαραίτητο για τη νόμιμη τέλεση του γάμου και καταδεικνύει τη σημασία του ρόλου της Εκκλησίας στην κοινωνική και νομική ζωή των Ελλήνων της Μικράς Ασίας.
Η άδεια γάμου ήταν αναγκαία προκειμένου να τελεστεί το μυστήριο και συχνά αποτελούσε το πρώτο επίσημο βήμα στη διαδικασία.
Η υπογραφή του εφημέριου ή του αρμόδιου ιερέα ήταν καθοριστική, καθώς ο γάμος αναγνωριζόταν ως έγκυρος μόνο αν εκτελούνταν με την εκκλησιαστική έγκριση. Στη Μικρά Ασία, όπου η θρησκευτική πίστη ήταν θεμελιώδης για την καθημερινή ζωή, η Εκκλησία διαδραμάτιζε καίριο ρόλο στην έγκριση των κοινωνικών δεσμών.
Η άδεια γάμου δεν ήταν μόνο τυπική, αλλά και σύμβολο του κοινωνικού καθεστώτος. Πριν από τη γραπτή έγκριση, οι υποψήφιοι γαμπροί και νύφες έπρεπε να πληρούν τις προϋποθέσεις που καθόριζε η Εκκλησία, όπως η συγκατάθεση των γονέων και η ακεραιότητα της οικογενειακής καταγωγής. Σε ορισμένες περιπτώσεις συνοδευόταν από κοινωνικές και νομικές διαδικασίες που διασφάλιζαν την ορθότητα του γάμου.
Η άδεια γάμου του 1897 παραμένει ένα σημαντικό τεκμήριο για την κατανόηση των κοινωνικών και θρησκευτικών διαδικασιών στη Σμύρνη και μας βοηθά να κατανοήσουμε τη σημασία των γραπτών εγγράφων στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων της εποχής.
∼
Κατέβα Κυρά Παναγία
με τον μονογενή Σου
στ ̓ αντρόγυνο που θα γενεί
να δώσεις την ευχή Σου.
∼
Γαμήλια στέφανα
Τα γαμήλια στέφανα που εκτίθενται κατασκευάστηκαν γύρω στο 1900 και αποτελούν εξαιρετικό παράδειγμα της μικρασιατικής μεταλλοτεχνίας και της γαμήλιας παράδοσης της εποχής. Διακοσμημένα με τεχνητούς λεμονανθούς σε λευκό χρώμα, τα στέφανα συνδέονται μεταξύ τους με μια μεταξωτή λευκή κορδέλα, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό και ταυτόχρονα κομψό σύνολο.
Στη Μικρά Ασία τα στέφανα του γάμου αποτελούσαν σημαντικό σύμβολο του έρωτα και της ενότητας του ζευγαριού.
Η χρήση των λεμονανθών ως διακοσμητικό στοιχείο δεν ήταν τυχαία· οι λεμονιές και τα άνθη τους ήταν συνδεδεμένα με τη ζωή και την αναγέννηση, ενσαρκώνοντας την ελπίδα για ευτυχισμένη και καρποφόρα ζωή του ζευγαριού.
Το γαμήλιο τελετουργικό στη Μικρά Ασία, και ειδικά σε περιοχές όπως η Σμύρνη και η Κωνσταντινούπολη, χαρακτηριζόταν από την παρουσία πολλών παραδοσιακών αξεσουάρ και συμβόλων που επισφράγιζαν τη νέα αρχή. Τα στέφανα φοριούνταν κατά τη διάρκεια της θρησκευτικής τελετής από το ζευγάρι και συχνά τα διατηρούσαν ως πολύτιμα κειμήλια, διασώζοντας την ιστορία και τη μνήμη του γάμου για τις επόμενες γενιές.
∼
Σου εύχομαι Νυφούλα μας
στο πρώτο ζυμωτό σου
ζάχαρη να ’ναι τ ̓ αλεύρι σου
και γάλα το νερό σου.
∼
Το νυφικό της Ρόζας της Σμύρνης
Σχεδιασμένο από την ενδυματολόγο Γιούλα Ζωιοπούλου για την ταινία Η Ρόζα της Σμύρνης (2016), το νυφικό αποτυπώνει με ιδιαίτερη πιστότητα την κομψότητα και τη φινέτσα της αστικής μόδας στη Σμύρνη των αρχών του 20ού αιώνα.
Το φόρεμα, σε ροζ ατλαζένιο χρώμα, συνδυάζεται με δαντελένιο μαντό εκρού και μεταξωτή ζώνη με φτερά, προσφέροντας μια αίσθηση ρομαντισμού. Το πέπλο, διακοσμημένο με τεχνητά ανθάκια, και τα δερμάτινα παπούτσια με μεταξωτά τριαντάφυλλα ολοκληρώνουν την αριστοκρατική εμφάνιση.
Το νυφικό αυτό δεν είναι απλώς ένα κινηματογραφικό αντικείμενο, αλλά αντλεί έμπνευση από τις πραγματικές νυφικές παραδόσεις της Σμύρνης, μιας πόλης με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, όπου οι γάμοι ήταν μεγαλοπρεπείς και οι νύφες συχνά φορούσαν εντυπωσιακά, εκλεπτυσμένα φορέματα.
Το ροζ χρώμα του φορέματος και οι λευκές δαντέλες εκφράζουν την κομψότητα και την αθωότητα, ενώ τα μεταξωτά στοιχεία συνδέονται με την πολυτέλεια των αστικών στρωμάτων.
Ο γάμος στη Σμύρνη του 20ού αιώνα ήταν όχι μόνο ένα κοινωνικό γεγονός, αλλά και μια δήλωση κοινωνικής θέσης.
Το νυφικό φόρεμα ήταν το κεντρικό σύμβολο αυτής της μετάβασης στην νέα ζωή και την κοινωνική αναγνώριση. Μέσα από το νυφικό Ρόζας, αποτυπώνεται η σύνθεση της παραδοσιακής και σύγχρονης μόδας της εποχής, η οποία συνεχίζει να ζει ως μέρος της ιστορίας της Σμύρνης και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Μικράς Ασίας.
Γεωργία Βορύλλα