Εντολή για τη διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας, με αφορμή την αποκάλυψη για σοβαρότατο περιστατικό με συρμό του προαστιακού ο οποίος εισήλθε από λάθος σε τούνελ του μετρό, έδωσε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αριστείδης Κορέας.
Η παρέμβαση του εισαγγελέα ήρθε έπειτα από σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», το οποίο αναφέρεται σε περιστατικό που έλαβε χώρα στις 9 Οκτωβρίου, όταν συρμός του Προαστιακού μπήκε, κατόπιν εντολής που έλαβε, σε γραμμή στη σήραγγα του Μετρό. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο μηχανοδηγός προσπάθησε, ανεπιτυχώς, να επικοινωνήσει με τους ρυθμιστές του ΟΣΕ όταν είδε ότι τα κλειδιά ήταν στραμμένα σε λάθος πορεία και τον έστελναν προς το μετρό.
Η εφημερίδα αναφέρει πως, παρά τον κανονισμό, ο μηχανοδηγός πήρε την σωτήρια απόφαση να ελαττώσει ταχύτητα ώστε να γίνει αντιληπτός ο συρμός από τους αισθητήρες της τηλεδιοίκησης, όπως και έγινε. Τότε του δόθηκε εντολή να κάνει οπισθοπορεία, περίπου 300 μέτρα, ώστε να βγει από τη σήραγγα στην οποία το τρένο θα σφήνωνε αν προχωρούσε.
Ο Αρ. Κορέας ανέθεσε τη διενέργεια της προκαταρκτικής εξέτασης στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Απ. Ανδρέου, από τον οποίο ζητά να ερευνηθεί ταχύτατα το περιστατικό και να διακριβώσει αν και από ποια πρόσωπα έχουν διαπραχθεί τυχόν αξιόποινες πράξεις, όπως διατάραξη ασφάλειας μέσων σταθερής τροχιάς.
«Το λάθος το έκανε ο σταθμάρχης»
Το περιστατικό σημειώθηκε στις 9 Οκτωβρίου σύμφωνα με έγγραφο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) το οποίο επιβεβαίωσε το πρωί της Πέμπτης ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.
Σύμφωνα με τον Π. Τερεζάκη που μίλησε στον Real FM και τον Νίκο Στραβελάκη, τη λάθος εντολή έδωσε ο σταθμάρχης για τον οποίο είπε ότι έχει δώσει ήδη εντολή απομάκρυνσης για επανεκπαίδευση.
Όπως είπε «πιθανότατα εκείνη την ώρα έπρεπε να μπει το μετρό αλλά λόγω καθυστέρησης προηγήθηκε ο Προαστιακός χωρίς να αλλάξει χάραξη ο τηλεδιοικητής. Αυτό έγινε 500 μέτρα πριν να ξεκινήσει η σήραγγα».
Κατά τον κ. Τερεζάκη «ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, που του έδειχναν ότι μπαίνει σε γραμμή του μετρό και δεν σταμάτησε και ελέγχεται γι’ αυτό».
«Το λάθος το έκανε ο σταθμάρχης καθώς έκανε μια χάραξη που αντί για τον προαστιακό, έστελνε τον συρμό στο μετρό. Από τα ευρήματα της επανεκπαίδευσης θα δούμε πού και αν θα συνεχίσει».
Ερωτηθείς, δε, για το αν η τηλεδιοίκηση έπιασε το λάθος του σταθμάρχη, ο Π. Τερεζάκης απάντησε «η τηλεδιοίκηση έδειχνε τα σήματα αλλά δεν αντιλήφθηκε το λάθος του σταθμάρχη γιατί εκείνος χάραξε σωστή διαδρομή, δεν έστειλε δηλαδή το τρένο σε γραμμή αντίθετης πορείας».
Η ανακοίνωση του ΟΣΕ
Επεξηγηματική ανακοίνωση για το συμβάν εξέδωσε ο ΟΣΕ, στην οποία αναφέρει ότι «την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου περί ώρας 17:44 η αμαξοστοιχία 4245 που εκτελούσε το δρομολόγιο ΚΑΝΤΖΑ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ του προαστιακού, κατευθύνθηκε προς την είσοδο της γραμμής 3 της ΣΤΑΣΥ. Η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ.
Για το συμβάν αυτό επισημαίνονται τα ακόλουθα:
1. Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού, όσο και γι’ αυτούς του Μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή διαδρομή), που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό.
2. Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού, όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση που λειτουργούν κανονικά από το 2004.
3. Τόσο οι συρμοί του προαστιακού, όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα ακόμη και αν εισερχόταν στη γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στη σήραγγα, όπως υπερβολικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα.
4. Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδό του συρμού στις γραμμές του Μετρό, εν τούτοις τα παραβίασε και τα δύο και αφού τα προσπέρασε, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ.
5. Εν συνεχεία δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες παλινδρόμησης και χαράχθηκε εκ νέου η διαδρομή του κανονικού δρομολογίου.
Επιγραμματικά:
1. Όλες οι κινήσεις των συρμών γίνονται με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση.
2. Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό.
3. Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, οι ενδείξεις των οποίων του έδιναν σαφή προειδοποίηση για πιθανή είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη τροχιά.
4. Ο ρυθμιστής κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση ρυθμιστή κυκλοφορίας».
Η ανακοίνωση της Hellenic Train για το συμβάν
«Η Hellenic Train ανακοινώνει ότι διερευνά τα αίτια του περιστατικού, που σημειώθηκε την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, κατά το οποίο συρμός του Προαστιακού παραβίασε τις ενδείξεις εισόδου στη γραμμής του ΜΕΤΡΟ στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Η διερεύνηση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα. Η εταιρεία ακολουθεί αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας σε όλες τις διαδικασίες της και εφαρμόζει σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης και αξιολόγησης για το προσωπικό της. Η Hellenic Train παραμένει προσηλωμένη στη συνεχή βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, αναλαμβάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες όπου απαιτείται».