Πριν από δύο χρόνια, το 2022, ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης είχε συστήσει στο ευρύτερο ελληνικό κοινό τον Ελληνοπολωνό συνθέτη Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλο, εκδίδοντας τις παρτιτούρες της σύνθεσής του Pontische Suite (Ποντιακή Σουίτα). Ήδη όμως από το 2019 –έτος κατά το οποίο τιμήσαμε τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων, και με αυτήν την αφορμή– είχε κάνει την πρώτη αναφορά σ’ αυτόν, παρουσιάζοντάς μας την «Trigona» του (μέρος της Σουίτας), όπως την απέδωσαν στο Κατοβίτσε η ορχήστρα NOSPR και οι ποντιακές λύρες των Φίλιππου Κεσαπίδη και Ειρήνης Παρμακτσίδου.
Τώρα ο ΣΠΝ (πιστός στις αξίες και τις φιλίες του) επανέρχεται με άλλη μία έκδοση.
Πρόκειται για τις παρτιτούρες του μουσικού έργου του Οδ. Κωνσταντινόπουλου Pięć Utworów Helleńskich / w opracowaniu na duet gitarowy (Πέντε ελληνικά τραγούδια / Κανόνας για ντουέτο κιθάρας), και όπως μας πληροφορεί ο Σύλλογος:
Το περιεχόμενο της έκδοσης, το οποίο απευθύνεται σε μουσικούς κλασικής κιθάρας, περιλαμβάνει τις παρτιτούρες των μελωδιών «Τη Τρίχας το γεφύριν» και του χορού «Πυρρίχιου», καθώς επίσης διασκευές του συγγραφέα για ντουέτο κιθάρας τριών επιλεγμένων έργων ενός εκ των σημαντικότερων Ελλήνων συνθετών του 20ού αιώνα, του Μικρασιάτη Γιάννη Κωνσταντινίδη (ψευδ. Κώστας Γιαννίδης, Σμύρνη 1903 – Αθήνα 1984).
Ο τελευταίος, ο οποίος εκτός από συνθέτης υπήρξε εξαίρετος πιανίστας και διευθυντής ορχήστρας. Έζησε τα δημιουργικά του χρόνια στη Γερμανία, όπου κατέφυγε μετά την Καταστροφή της Σμύρνης. Στο Βερολίνο συναναστράφηκε με τον σπουδαίο Νίκο Σκαλκώτα, ενώ με το συνολικό του έργο συμμετείχε στο χαρακτηρισμένο ως «Goldene Zwanziger» πολιτισμικό φαινόμενο της Γερμανίας του Μεσοπολέμου.
Ο διαρκής διάλογος του Συλλόγου Ποντίων Νυρεμβέργης με το ήθος, την προσωπικότητα και τη μουσική επιστημοσύνη του Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, στοχεύει στην καλλιέργεια εξωστρεφών ιδανικών στους ορίζοντες των νέων γενεών, αλλά και στο συσχετισμό των πολιτισμικών τοπίων Ελλάδας, Πολωνίας και Γερμανίας.
Τα τελευταία χρόνια η επίμονη εκδοτική δραστηριότητα του ΣΠΝ, τόσο με την Pontische Suite όσο και την πρόσφατη Pięć Utworów Helleńskich, εδραιώνει τη γνωριμία του ποντιακού ελληνισμού και της πολωνικής καλλιτεχνικής σκηνής με τους πλέον αξιόπιστους όρους.
Κορυφαίοι συνθέτες, μουσικοί και διευθυντές ορχήστρας της παιδευμένης πολωνικής αγοράς των ιδεών και της τέχνης, με φορείς το κύρος και την αναγνωρισιμότητα του Ελληνοπολωνού συνθέτη Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, έρχονται σε επαφή για πρώτη φορά με άγνωστες πτυχές της ιστορίας και πολιτισμού των Ρωμιών.
Οι σύγχρονες αναγνώσεις της ορφικής μνήμης του ποντιακού ελληνισμού, όπως οι εργασίες της Pontische Suite και Pięć Utworów Helleńskich, εξελίσσουν φιλόξενα ακροατήρια και πεδία ευγενών συναναστροφών για τις μεταπροσφυγικές γενιές των Ελλήνων, θίγοντας εν προκειμένω την ανάγκη περαιτέρω συνεργασίας με τον ελληνισμό της Πολωνίας, ο οποίος έχει κατακτήσει σημαντική θέση στη δημόσια αναφορά της φίλης χώρας.
Τα «Πέντε ελληνικά τραγούδια» που περιέχονται στην εν λόγω έκδοση θα ερμηνευθούν σύντομα από ντουέτο έγκριτων μουσικών κλασικής κιθάρας σε στούντιο για τις επικοινωνιακές ανάγκες του έργου. Η σχετική ηχοληψία και βιντεοληψία της ενορχήστρωσης θα είναι επίσης παραγωγή του Συλλόγου Ποντίων Νυρεμβέργης, προκειμένου του προγραμματισμού συναυλιακών παραστάσεων.
Η έκδοση, η οποία φιλοτεχνήθηκε με χαρακτικά του Γιάννη Χρυσοπουλίδη και συντάχθηκε επιμελούμενη από την Isabella Gryc, αφιερώνεται στη μνήμη του Βασίλη Φωτιάδη, πρωτοψάλτη της Ι.Μ. Παναγίας Σουμελά, μελωδού της ορφικής αναφοράς του ποντιακού ελληνισμού και ακάματου πρωτεργάτη στα κοινά των μεταπροσφυγικών γενεών.