Μια θεματική τοιχογραφία, που την είδαμε πρώτη φορά στον Βύρωνα με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, κοσμεί εδώ και σχεδόν έναν μήνα τις εγκαταστάσεις του Πόντου Θρυλορίου.
Αναπαριστά μια πόλη στις φλόγες και τους ανθρώπους με τους μπόγους στην πλάτη να παίρνουν το δρόμο της προσφυγιάς – κοινή η μοίρα για τους Έλληνες της καθ’ ημάς Ανατολής στις αρχές του 20ού αιώνα.
Στο Θρυλόριο Ροδόπης που δημιουργήθηκε το 1922 και οποίο οφείλει το όνομά του στον Αυστραλό Ύπατο Αρμοστή της Κοινωνίας των Εθνών Τζορτζ Τρελόαρ, η τοιχογραφία είναι αφιερωμένη στη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού.
Ένας από τους καλλιτέχνες που συνέβαλαν είναι ο Χάρης Μουρελάτος, ο οποίος σε ανάρτησή του γράφει:
«Τιμάμε τους ξεριζωμένους πρόσφυγες Έλληνες του Πόντου που άφησαν πίσω τους έναν πολιτισμό αιώνων και ξεκίνησαν μια καινούργια ζωή, έναν μεγάλο αγώνα επιβίωσης. Ήρθαν στη μάνα Ελλάδα κουβαλώντας μαζί τους, εκτός από εικόνες σφαγιασμού και εξόντωσης, και λίγο πατρώο χώμα, μια χριστιανική εικόνα και πολλές αναμνήσεις.
»Προσπάθησαν να διατηρήσουν τον ποντιακό πολιτισμό, την μουσική, τη γλώσσα, τα ήθη και έθιμα. Οι νέες γενιές των ποντίων οφείλουν να διατηρήσουν “ως κόρην οφθαλμού” τις μνήμες και τις αφηγήσεις των παλαιότερων γιατί αυτή είναι η αφετηρία τους.
»Μεγαλύτερη τιμή για τη μνήμη τους είναι ο αγώνας όλων μας για να μην ζήσει ποτέ κανένας λαός όσα έζησε ο ποντιακός ελληνισμός. Το μέλλον της ανθρωπότητας απαιτεί τη σταθερότητα, τη συνεργασία, τη φιλική συμβίωση και την αλληλεγγύη των λαών».