Η ιστορία των Ελλήνων του Πόντου και όλα όσα συνέβησαν στη διάρκεια των αιώνων, είναι καταγεγραμμένα μέσα στις σκέψεις και τα συναισθήματα ανθρώπων. Τις μορφές τους αποτυπώνει στον καμβά η Σοφία Αμπερίδου, που μέσα από τα έργα της θέλει να ενισχύσει αυτήν ακριβώς τη μνήμη.
Η Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου θα βρει, φέτος, τις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ στην οδό Καρόλου Ντηλ στη Θεσσαλονίκη, μέσα στο επετειακό κλίμα, καθώς εκεί φιλοξενούνται έργα της καλλιτέχνιδας.
«Όλα τα έργα αφορούν την ιστορία του ποντιακού ελληνισμού και μέσα από αυτά θέλω να περάσω το μήνυμα της μνήμης. Δεν θέλω να ξεχάσουμε ποτέ, θέλω να θυμόμαστε την ιστορία του γένους μας και η ιστορία του ποντιακού ελληνισμού αφορά όλο τον ελληνισμό γιατί είναι κομμάτι Ελλάδας. Αυτή τη στιγμή ο ποντιακός ελληνισμός αφορά σχεδόν το μισό πληθυσμό της χώρας», δήλωσε η Σοφία Αμπερίδου στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Πρόκειται για ζωγραφικά έργα που έκανε σε διάφορες περιόδους από το 1998 και μετά, από τότε δηλαδή που αποφάσισε να πρωταγωνιστεί ο Πόντος και η ρωμιοσύνη της Ανατολής στις δημιουργίες της, προκειμένου να μην ξεχαστεί η ιστορία, μέρος της οποίας αποτελεί και η οικογένειά της, που ήρθε από την Κερασούντα στην Ελλάδα με την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923. «Το κυρίαρχο συναίσθημα που θέλω να περάσω στα έργα μου είναι αυτό της χαρμολύπης. Λύπη γιατί αυτοί οι άνθρωποι έχασαν την πατρογονική γη και χαρά που παραμένουν …ζωντανοί και μεταφέρεται η ιστορία από γενιά σε γενιά, από τη γιαγιά στον εγγονό και από τον παππού στην εγγονή», αναφέρει η Σοφία Αμπερίδου.
«Θεωρώ ότι όπου και αν βρίσκεται ο Πόντιος, όταν χορεύει, νιώθει ότι πατάει το χώμα της πατρίδας του», υπογράμμισε.
Ως «βιβλία που αφηγούνται μικρά ή μεγάλα ιστορικά γεγονότα, πολιτιστικά δρώμενα και στιγμές ζωής», χαρακτηρίζει τα ανθρωποκεντρικά έργα της Σοφίας Αμπερίδου η συγγραφέας -πολιτισμολόγος Νίκη Γκίζη, στο κείμενο που συνοδεύει την έκθεση. «Τα πρόσωπα άλλοτε υπαρκτά κι άλλοτε συμβολικά μας μιλούν με αρμονικούς χρωματισμούς για τον ηρωισμό της πολύπαθης ποντιακής μορφής, η οποία “ανθεί και φέρει κι άλλο” με πίστη και αγάπη για τη ζωή και τις αξίες της σε όποιο σημείο της γης κι αν βρίσκεται τώρα», σημειώνει η Νίκη Γκίζη.
Μαζί με τα ζωγραφικά έργα, ο περαστικός από τις Βιτρίνες του ΟΤΕ θα δει και μία εγκατάσταση, που περιλαμβάνει δύο χαρακτηριστικά τμήματα της ποντιακής φορεσιάς, το ανδρικό πασλούκ, που φορά στο κεφάλι του ο άντρας όταν χορεύει και το αντίστοιχο γυναικείο, την τάπλα, τα οποία έφτιαξε η εικαστικός με έναν δικό της τρόπο. «Ήθελα να τα παρουσιάσω σαν ένα συμβολικό στοιχείο ότι ακόμα και στις μέρες μας, μετά από αιώνες, υπάρχουν χορευτές που τα τιμούν και τα φοράνε στο κεφάλι, που για μένα -μαζί με την καρδιά- είναι το κέντρο του σώματος», καταλήγει η Σοφία Αμπερίδου.
Την επιμέλεια στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ έχει ο Γιάννης Αργυριάδης.
Βαρβάρα Καζαντζίδου
*Τις φωτογραφίες παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιάννης Αργυριάδης.