«Αν ο αδελφός μου κοίταγε περισσότερο τη δουλειά του και λιγότερο το σεξ, θα είχε κατορθώσει πολλά περισσότερα πράγματα», είχε δηλώσει πριν από 40 χρόνων η Σίρλεϊ Μακ Λέιν, αδερφή του Γουόρεν Μπίτι. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η βιογραφία του που είχε κυκλοφορήσει προ 20ετίας. «Θα μπορούσε, λένε, να γίνει μέχρι και πρόεδρος των ΗΠΑ. Τον περισπούσαν όμως τα ρομάντζα και το σεξ».
Για πλανητάρχης δεν γνωρίζουμε, αλλά όσον αφορά το έργο του έχει κάνει πολλά και σπουδαία. Λες και οι ουρανοί ήταν ανοιχτοί μια μέρα σαν τη σημερινή που το δεύτερο παιδί ενός κτηματομεσίτη και μιας δασκάλας ορθοφωνίας ερχόταν στον κόσμο. Και ο Γουόρεν (ο Μπίτι, όπως έλεγε και η Δήμητρα Παπαδοπούλου) τα έχει όλα: Ταλέντο, εξυπνάδα, ομορφιά και σεξ απίλ. Και ευτυχώς που τα δύο πρώτα ανακαλύφθηκαν έγκαιρα, άρα πρόλαβε να χορτάσει αναγνώριση. Για τα υπόλοιπα δεν το συζητάμε.
Πρωταγωνιστής με το καλημέρα σας
Στην εφηβεία του ονειρευόταν να ασχοληθεί με το ποδόσφαιρο, αλλά λόγω της αδελφής του και της εμφάνισης αρχίζει κάποια μικρά περάσματα από την τηλεόραση. Όλα αλλάζουν το 1960 όταν κερδίζει υποψηφιότητα για βραβείο Τόνυ (το θεατρικό Όσκαρ) για τη συμμετοχή του στο θεατρικό του Γουίλιαμ Ινγκ A Loss of Roses. Αυτή ήταν και η τελευταία φορά που εμφανίστηκε στο Μπρόντγουεϊ.
Και τότε μπαίνει στο δρόμο του ο Ελία Καζάν και ο «Πυρετός στο αίμα». Μια σπουδαία ταινία όπου μαζί με την Νάταλι Γουντ, εκτοξεύονται στην κορυφή. Το Χόλιγουντ παθαίνει ντελίριο. Και ταλαντούχος και γόης. Και εδώ έρχεται η εξυπνάδα που γράφαμε πιο πάνω. Θα μπορούσε να παίξει σε χαζοχαρούμενες ή εύκολες ταινίες, αλλά ήταν απίστευτα προσεκτικός στις επιλογές του.
Πάρτε για παράδειγμα το Μπόνι και Κλάιντ. Ο Μπίτι πείθει τον παραγωγό Τζακ Γουόρνερ να το γυρίσει, παρά το γεγονός ότι εκείνος θεωρούσε ότι ήταν φιλμ χαμένο από χέρι. Ο Γουόρεν Μπίτι μπλόφαρε όμως, λέγοντάς του ότι υπάρχει ενδιαφέρον από άλλο στούντιο και θέλει να αγοράσει τα δικαιώματα με προσωπική επιταγή. Εντέλει το φιλμ είχε μεγάλη επιτυχία και του έφερε χρήματα, ενώ ο ίδιος δεν είχε πρόβλημα να υποδυθεί έναν περιθωριακό, σεξουαλικά ανίκανο. Η επιτυχία του φιλμ του έδωσε επίσης την εμπιστοσύνη στον εαυτό του ώστε να απορρίπτει ρόλους, ακόμη και ταινιών που έκαναν μεγάλη επιτυχία, όπως Το μωρό της Ρόζμαρι και Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι.
Ο αγαπημένος των γυναικών
Ο Γουόρεν Μπίτι είχε 57 αποδεδειγμένους δεσμούς, χώρια οι μικροπεριπέτειες. Ωστόσο η φήμη του ως εραστή από κάποιες αμφισβητείται. «Είναι υπερεκτιμημένος», έχει πει η Τζόαν Κόλινς. «Πάσχει από πριαπισμό», είπε η Μαντόνα μετά τον τερματισμό της 14μηνης σχέσης τους. Από τις πιο μακροχρόνιες ήταν με την Τζούλι Κρίστι όπου έμειναν μαζί 7 χρόνια. Τώρα, το μαζί συζητιέται γιατί και η πίστη δεν ήταν το δυνατό του χαρτί. Αλλά και η Νταϊαν Κίτον όπου μετά την σχέση της με τον Γούντι Άλεν, προέκυψε ο Μπίτι. Από το ένα άκρο στο άλλο. Κίτον και Μπίτι συνεργάστηκαν στην μεγαλύτερη του επιτυχία τους Κόκκινους. Ο ωραίος άντρας του Χόλιγουντ που οι περιπέτειες του στόλιζαν τα εξώφυλλα, υποδύθηκε τον αριστερό δημοσιογράφο Τζον Ριντ, που έγραψε το μυθιστόρημα Δέκα μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο. Και ήταν η ταινία που του έδωσε το Όσκαρ σκηνοθεσίας.
Ο ίδιος ποτέ δεν έκρυψε ότι ανήκε στους Δημοκρατικούς και εκείνα τα χρόνια είχαν φουντώσει τα σενάρια που τον ήθελαν να ασχολείται ενεργά με την πολιτική. Κάτι που δεν έγινε αν και εδώ πάλι ο βιογράφος του χρεώνει την αγάπη του για το σεξ και την dolce vita.
Σύμφωνα με τον βιογράφο λοιπόν, «αν ήταν ικανός να κεντράρει στον στόχο του, να ζήσει μία μέρα χωρίς να υποτάσσεται στην έλξη του σεξ, θα μπορούσε να γίνει αντιπρόεδρος και, ίσως, μετά πρόεδρος». Και το 1998 είχε κυκλοφορήσει η φήμη ότι θα διεκδικούσε το χρίσμα των Δημοκρατικών. Ο σεναριογράφος Τζόε Εστερχάζ, πάντως, λέει ότι η τελειομανία του και η τάση του να ασχολείται συνεχώς με τη λεπτομέρεια, θα αποτελούσαν μεγάλο βάσανο γι’ αυτόν. «Πόσον καιρό και πόσους βοηθούς θα χρειαζόταν άραγε για να γράψει πέρυσι, το καθιερωμένο προεδρικό μήνυμα προς το έθνος;», αναρωτιέται.
Το 1987 γυρίζει μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες των 80s, το Ίσταρ που το μόνο που αποκόμισε ήταν μια εκρηκτική σχέση, με την ούτως ή άλλως εκρηκτική Ιζαμπέλ Ατζανί. Η δεκαετία του ’90 μπαίνει με τον Dick Tracy και την περίοδο με την Μαντόνα.
Ο πλανήτης «Ανέτ»
Το 1991 πρωταγωνιστεί στο Μπάγκσι, όπου για πολλούς δίνει την καλύτερη ερμηνεία της ζωής του. Οσκαρικά είναι όμως άτυχος καθώς είναι υποψήφιος τη χρονιά που κερδίζει ο Άντονι Χόπκνς το αγαλματίδιο στην Σιωπή των αμνών.
Όμως το φιλμ του αλλάζει κυριολεκτικά την ζωή , αφού γνωρίζετε με την Ανέτ Μπένινγκ. Και η ηθοποιός γίνεται σύζυγος Μπίτι με δόξα και τιμή. 21 χρόνια μικρότερη του, παρακαλώ. Το ζευγάρι έχει 4 παιδιά, όπου η πρωτοτοκή τους κόρη, στα 14 έκανε μετάβαση φύλου και από το 2012 είναι αγόρι.
Όσον αφορά τα πολιτικά του σχέδια, το 1998 έκανε την τελευταία πολύ καλή ταινία του, το Bullworth που είχε σαν θέμα την Αμερικανική πολιτική, οπότε άρχισαν ξανά τα σενάρια να τον θέλουν να βρίσκεται πριν τον Λευκό οίκο. Κάτι που δεν έγινε βέβαια.
Η προτελευταία του δημόσια εμφάνιση έγινε το 2017 στην απονομή των Όσκαρ, γιατί με την παρτενέρ στο Μπόνι και Κλάιντ Φέι Νταναγουαίη διαβάσανε λάθος φάκελο. Μετά το σκάνδαλο, βγήκαν πάλι στα Όσκαρ την επόμενη χρονιά και όχι μόνο πήγαν όλα καλά, αλλά τρόλαραν και τον εαυτό τους.
Σπύρος Δευτεραίος