Αφιερωμένο στην ομογενειακή Παιδεία, πιάνοντας όσο πιο λεπτομερειακά γίνεται όλα τα θέματα που έχουν σχέση με το σήμερα της μεταβυζαντινής μειονότητας της ποτέ Βασιλεύουσας, είναι το βιβλίο με τίτλο Ομογενειακή Παιδεία σε Κωνσταντινούπολη και Ίμβρο. Τα ρωμαίικα σχολεία στον 21ο αιώνα (εκδ. Καλειδοσκόπιο).
Γραμμένο από τον Σταύρο Χ. Γιωλτζόγλου, άριστο γνώστη της τουρκικής γλώσσας, ο οποίος έχει διατελέσει αναπληρωτής συντονιστής εκπαίδευσης στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη και έχει τεράστια πείρα διδασκαλίας στα πανεπιστήμια της Πόλης και της Αγκύρας, το έργο είναι μια πλήρης ακτινογραφία της εκπαίδευσης, των σχολείων και των ανθρώπων τους στις ελληνικές κοινότητες της Τουρκίας.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια σπουδή –και παράλληλα βιωματική αφήγηση– για την Παιδεία, κατάμεστη με ιστορικές πληροφορίες, μεγάλες και μικρές, με κύριο άξονα την ειλικρινή αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι σ’ ένα πνευματικό και πολιτιστικό λίκνο εκτός συνόρων.
«Το βιβλίο είναι το αποτύπωμα της παρουσίας, των αγώνων, των πρωτοβουλιών και των οραματισμών του κ. Γιωλτζόγλου μέσα σ’ ένα περιβάλλον στο οποίο αλληλεπιδρούν πολύ διαφορετικές τάσεις και ασύμβατες δυνάμεις, μη αφήνοντας περιθώριο για εύκολες λύσεις, γρήγορες επιλογές και αποφάσεις» σημειώνει στο χαιρετισμό του στην αρχή του βιβλίου ο χορηγός της έκδοσης και πρόεδρος της Optima Bank Γεώργιος Τανισκίδης, επισημαίνοντας τη σπουδαιότητα ενός τέτοιου εκδοτικού εγχειρήματος που όχι μόνο «μας διαφωτίζει για τις σύγχρονες διαδρομές της παιδείας της Ρωμιοσύνης, αλλά αποτελεί και έναυσμα για να προχωρήσουμε με σύνεση, με ρεαλισμό και αισιοδοξία προς το μέλλον».
Στην άκρως ενδιαφέρουσα μελέτη ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να διαβάσει, να βρει και να μελετήσει την ανατομία μιας κοινωνικής πραγματικότητας, τεκμηριωμένη λεπτομερώς με έγγραφα και ντοκουμέντα, στην οποία παρουσιάζεται όλη η κοινωνική ακτινογραφία της ομογενειακής εκπαίδευσης που μπορεί να αφορά τη συγκεκριμένη ρωμαίικη μειονότητα, ωστόσο αντανακλά δυσλειτουργίες πολύ γενικότερες που αγγίζουν το πανελλήνιο.
Το βιβλίο χωρίζεται σε διαφορετικές θεματικές, στις οποίες περιλαμβάνονται οι ενότητες: «Σχολεία», «Μαθητές», «Εκπαιδευτικοί», «Βιβλία», «Παιδεία και ελληνομάθεια». Την επιμέλεια έχει κάνει η Κατερίνα Κορώνη.