Στο πρόγραμμα GR-eco Islands πρόκειται να ενταχθεί ο Πόρος, μετά την Αστυπάλαια και τη Χάλκη, όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της διάσκεψης COP28 στο Ντουμπάι, σε συνεργασία με την κρατική επιχείρηση πράσινων πηγών ενέργειας Masdar των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
«Πιστεύω πολύ στο σχέδιο GR-eco Islands για τον απλούστατο λόγο ότι είναι ευκολότερο να απανθρακοποιήσουμε και να οδηγήσουμε προς ένα βιώσιμο μέλλον ένα μικρό νησί από ό,τι είναι, παραδείγματος χάρη, μια μεγάλη πόλη», σημείωσε σχετικά ο πρωθυπουργός.
«Όσον αφορά στην εφαρμογή ορισμένων από αυτές τις ιδέες στο νησί του Πόρου, πρόκειται για ένα νησί σχετικά κοντά στην Αθήνα, αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον σκοπό μας, διότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ του Πόρου και της ηπειρωτικής χώρας είναι σχετικά σύντομη. Είναι πολύ πιο εύκολο να ηλεκτροδοτηθούν τα μικρά ταξίδια με πλοίο από ό,τι οι μεγαλύτερες διαδρομές. Βέβαια, είναι επίσης ένα νησί που αποτελεί προορισμό για ιστιοπλοΐα, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν επίσης να δοκιμαστούν ιδέες σχετικά με το “cold ironing”, πώς μπορούμε να μετατρέψουμε τις λιμενικές υποδομές ώστε να έχουν ένα σαφές πράσινο αποτύπωμα», επέμεινε ο Κυριάκος Μητσοτάκης όπως τονίζουν κυβερνητικές πηγές.
Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι στην εκδήλωση έλαβε μέρος και ο Πρόεδρος της COP28, Δρ. Sultan Al Jaber, ο οποίος στο χαιρετισμό του ανέφερε ότι «η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ένας πολύ σημαντικός και στρατηγικός εταίρος για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και συνεχίζει να είναι ένας σημαντικός, ενδιαφέρων και επωφελής επενδυτικός προορισμός για τη Masdar και πολλά άλλα αντίστοιχα επενδυτικά ιδρύματα στα ΗΑΕ».
Τέσσερις πυλώνες πράσινης μετάβασης
Κυβερνητικές πηγές υπογραμμίζουν ότι ο σχεδιασμός για την μετατροπή του Πόρου σε πράσινο νησί, ακολουθώντας το πιλοτικό παράδειγμα της Αστυπάλαιας και της Χάλκης, εδράζεται σε τέσσερις πυλώνες. Πρώτον, στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκού πάρκου για την κάλυψη σημαντικού μέρους των ετήσιων ενεργειακών αναγκών του νησιού.
Δεύτερον, στον εξηλεκτρισμό της πορθμειακής σύνδεσης μεταξύ του Πόρου και του Γαλατά στην ηπειρωτική χώρα, στο πλαίσιο του οποίου θα αναπτυχθεί ένα πλήρως ηλεκτροκίνητο πλοίο, θα μετατραπούν τα παραδοσιακά ξύλινα σκάφη μεταφοράς επιβατών και θα εγκατασταθούν υποδομές φόρτισης στα δύο λιμάνια.
Τρίτον, στην τόνωση της ηλεκτροκίνησης στη δημόσια συγκοινωνία και στις ιδιωτικές μετακινήσεις και μεταφορές.
Και τέταρτον, στην ανάπτυξη ενός νέου συστήματος κυκλικής οικονομίας με ανακύκλωση και αξιοποίηση αποβλήτων.