Θάλεια Φλωρά-Καραβία. Πρωτοπόρος ζωγράφος και πολεμική ανταποκρίτρια. Και γυναίκα σε «ανδρικές υποθέσεις». Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που η έκθεση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου που φέρει το όνομά της και τον χωροχρονικό προσδιορισμό «Μικρά Ασία 1921» παραμένει επίκαιρη και… ταξιδεύει. Αυτή τη φορά στην Κύμη, σε συνεργασία με τον Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο της πόλης.
Η Θάλεια Φλωρά-Καραβία για δεύτερη φορά σε μια δεκαετία, το καλοκαίρι του 1921, μετέβη ως ανταποκρίτρια σε πολεμικό μέτωπο.
Είχαν προηγηθεί οι Βαλκανικοί Πόλεμοι το 1912-13 – αυτή τη φορά ήταν η Μικρά Ασία, στο πλευρό του βασιλιά Κωνσταντίνου Α’, ο οποίος τέθηκε επικεφαλής της νέας στρατιωτικής διοίκησης μετά την εκλογική ήττα του Ελευθέριου Βενιζέλου.
Όσο μαινόταν ο πόλεμος συνέχισε να σχεδιάζει και παράλληλα έστελνε φλογερές όσο και βαθιά λογοτεχνικές ανταποκρίσεις από τη Σμύρνη, την Προύσα και τα Μουδανιά. Το υλικό δημοσιεύθηκε στην ελληνική Εφημερίδα της Αλεξάνδρειας, εκδότης της οποίας ήταν ο σύζυγός της Νίκος Καραβίας.
Τα κείμενα (όπως και τα ζωγραφικά έργα) ήταν επικεντρωμένα στον υγειονομικό αγώνα που εξελισσόταν στην πιο κρίσιμη φάση του πολέμου, όχι μόνο για τη ζωή του τραυματισμένου στρατιώτη αλλά του συνόλου των πληθυσμών υπό ελληνική διοίκηση. Σχεδίασε με μολύβι, κάρβουνο και παστέλ νοσοκόμες, τραυματίες και επισκέπτες των νοσοκομείων, επωνύμους όσο και αγνώστους σε εμάς.
Η έκθεση στο Λαογραφικό Μουσείο Κύμης, προσαρμογή της αντίστοιχης που παρουσιάστηκε πέρσι στη Παλαιά Βουλή, αποτελείται από αντίγραφα αυτών των έργων της ζωγράφου.
Απεικονίζονται πορτρέτα στρατιωτικών, γιατρών, τραυματιών, εθελοντριών νοσοκόμων, καθώς και τοπία και σκηνές στρατιωτικής και καθημερινής ζωής. Πλαισιώνονται από φωτογραφίες και μαρτυρίες σχετικά με τον υγειονομικό αγώνα που έτρεχε παράλληλα με τον πόλεμο, καθώς και με τον δυναμικό ρόλο των γυναικών σε αυτόν. Αναδεικνύεται και η σχέση της ζωγράφου με τον τόπο της έκθεσης, μέσω της αυτόνομης παρουσίασης έργων της από την Κύμη, όπως το πορτρέτο του συνταγματάρχη Βελισσαρίου και η εικόνα της «Κουμιώτισσας που γνέθει».
Ως αντίστιξη στον ιδεαλισμό Θάλειας Φλωρά-Καραβία προβάλλεται το βίντεο Το ημερολόγιο ενός φαντάρου, το οποίο αναδεικνύει τα βάσανα του Δημήτρη Γεώργαρη, ενός άσημου στρατευμένου, μέσα από το «τεφτέρι» του. Περιέχει σκίτσα των όπλων του και ποιητική αφήγηση της πορείας του, και αποτελεί σημαντικό ιστορικό τεκμήριο που δωρήθηκε πρόσφατα στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.