Οι ηθοποιοί λόγω της φύσης της δουλειάς τους έχουν την τύχη να μπορούν να κάνουν και δεύτερες και τρίτες καριέρες. Αρκεί να υπάρχουν ταλέντο, μυαλό και τύχη. Τα παραδείγματα άπειρα: Από τη Γεωργία Βασιλειάδου, που η δεύτερη καριέρα της ξεκίνησε μετά τον πόλεμο και την εκτόξευσε στην κορυφή σε θέατρο και κινηματογράφο, μέχρι τον Λάμπρο Κωνσταντάρα που ξεκίνησε σαν δραματικός ζεν πρεμιέ, πέρασε στην κωμωδία και μεγαλώνοντας έγινε πρώτο όνομα αρχικά σε ρόλους πατέρα και μετά μεσόκοπου Δον Ζουάν.
Και βέβαια υπάρχει και η Ντίνα Κώνστα. Εδώ πρέπει να σημειωθεί και κάτι παραπάνω: Ο σεβασμός που έδειξε η ηθοποιός στην τηλεόραση. Που δεν την απαξίωσε παίζοντας εύκολα και σε εύκολα πράγματα, αλλά δούλεψε σε αυτήν με επαγγελματισμό και συνέπεια. Και η τηλεόραση της το ανταπέδωσε.
Με δύναμη από τη Σάμο
Την τελευταία μέρα του 1938 η οικογένεια Κώνστα στο χωριό Σπαθαραίοι της Σάμου υποδέχθηκε τη δεύτερη κόρη. Δυστυχώς, τρεις μήνες μετά τη γέννηση της Ντίνας ο πατέρας της σκοτώθηκε καθώς πολεμούσε στους Βαλκανικούς Πολέμους.
Η μητέρα της καταγόταν από τον Πόντο και είχε βρει καταφύγιο στην Ελλάδα μετά τη Γενοκτονία. Με τον άντρα της γνωρίστηκαν στην Αθήνα. Ως τροτσκιστής, όμως, διωκόταν από το καθεστώς του Μεταξά, γι’ αυτό έφυγαν για τη Σάμο, την ιδιαίτερη πατρίδα του. Εκείνη περνούσε πολύ άσχημα στο νησί, λόγω της πεθεράς της που ήταν ισχυρή προσωπικότητα και δεν την ήθελε.
Τα πρώτα χρόνια της ζωής της η μικρή Ντίνα τα πέρασε στον γενέθλιο τόπο. Όπως είχε αναφέρει σε συνεντεύξεις της, ένιωθε τυχερή που μεγάλωσε στην περιφέρεια· όταν μετακόμισε στην Αθήνα δεν της άρεσε τόσο η πόλη. Έπαιρνε ανάσες χαράς και οξυγόνου τα καλοκαίρια, όταν έκλεινε το σχολείο και επισκεπτόταν το όμορφο νησί της.
Η Ντίνα Κώνστα, λοιπόν, μεγάλωσε σε ένα αυστηρά γυναικείο περιβάλλον και από νεαρή ηλικία είχε καταλάβει πως δεν ήθελε να ζήσει μια συμβατική ζωή, γι’ αυτό έψαχνε ένα επάγγελμα που δεν θα το βαριόταν ποτέ. Η επιθυμία της ήταν να γίνει δημοσιογράφος, γιατί πίστευε πως καμία ημέρα δεν θα ήταν ίδια με τις προηγούμενες. Όμως ο πλούσιος αδελφός του πατέρα της που ζούσε στην Αφρική αρνήθηκε να πληρώσει τα έξοδα για τη σχολή δημοσιογραφίας, μιας και θεωρούσε πως πρόκειται για ένα καθαρά ανδρικό επάγγελμα.
Η «χρωματιστή» επανάσταση
Η αγάπη της για το θέατρο την έκανε να γραφτεί στη δραματική σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη, εκεί όπου μαθήτευσε δίπλα στη Μαίρη Αρώνη. Προκειμένου να πληρώνει τα δίδακτρα, καθώς η οικογένειά της δεν γνώριζε ότι παρακολουθούσε μαθήματα υποκριτικής, εργαζόταν σε χρωματοπωλείο.
«Έγινα ηθοποιός γιατί δεν μπορούσα να ζω μια φυσιολογική ζωή. Θέλω να ζω τις ζωές των άλλων», είχε εκμυστηρευθεί σε μια από τις σπάνιες τηλεοπτικές της συνεντεύξεις.
Στην οικογένειά της το μυστικό το αποκάλυψε η ίδια λίγο πριν από τις εξετάσεις του 3ου έτους. Σε αυτές παρευρέθηκε και ο πλούσιος θείος, ο οποίος μπορεί να είχε τσαντιστεί για την επιλογή της ανιψιάς του, όμως όταν την είδε να παίζει παραδέχτηκε ότι ήταν καλή.
Ξεκίνησε τη θεατρική της πορεία το 1965με τη Φαύστα του Μποστ, και συνέχισε παίζοντας κυρίως δραματικούς ρόλους, λόγω της φυσιογνωμίας και της φωνής της, ενώ τη δεκαετία του 1980 ήρθε μια μακρόχρονη συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο μέσα από ρόλους ρεπερτορίου.
Στον κινηματογράφο έπαιξε σε λίγες ταινίες. Η πιο αξέχαστη στιγμή της ήταν στο Στίγμα του Παύλου Τάσιου, σε έναν πολύ σκληρό ρόλο, ενώ η πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση έγινε το 1969 στο ξεχασμένο σήμερα Βλέπε Λουκιανός.
Η μοναδική Γιολάντα Ραγιά
Ο έρωτας της Ντίνας Κώνστα με την τηλεόραση ήταν κεραυνοβόλος – το ίδιο ίσχυε και από την άλλη πλευρά. Όπως είχε εξομολογηθεί μερικά χρόνια αργότερα, αγάπησε την τηλεόραση και μάλιστα μπόρεσε να διορθώσει πολλά λάθη και εκφραστικά μέσα που ήταν περισσότερο θεατράλε και υπερβολικά για το μέσο.
Τηλεοπτικά δοκιμάστηκε και σε κωμικούς ρόλους· το 1993 οι Παπαθανασίου-Ρέππας της έδωσαν το ρόλο της Γιολάντας Ραγιά στο Δις εξαμαρτείν. Και εκεί ξεκίνησε ουσιαστικά η δεύτερη καριέρα της. Η σικάτη, αριστοκράτισσα αλλά και αθυρόστομη μητέρα της πρωταγωνίστριας Νένας Μεντή λατρεύτηκε από το κοινό, ενώ άρχισαν και οι ρόλοι στο θέατρο να γίνονται ακόμα και πρωταγωνιστικοί.
Πολλά χρόνια αργότερα αποκάλυψε ότι είχε φοβηθεί την κωμωδία γιατί, όπως έλεγε, «πρέπει να προσέξει πολύ ο ηθοποιός για να μην γελοιοποιηθεί». Όμως ήταν πολύ προσεκτική στο τι έπαιζε, ενώ η θεατρική της υπόσταση κατάφερε να την κάνει όχι μόνο αγαπητή, αλλά σημείο αναφοράς στην ελληνική τηλεοπτική ιστορία.
Πριν και μετά από τους Δυο ξένους
Αρχικά ο Γρηγόρης Βαλτινός και η Ελένη Κούρκουλα ήταν να υποδυθούν τον Κωνσταντίνο Μαρκορά και την Μαρίνα Κουντουράτου στους Δυο ξένους. Το δε ρόλο της μητέρας του πρώτου, η Νόνικα Γαληνέα. Τι μεσολάβησε και άλλαξαν όλα, ουδείς γνωρίζει. Η ουσία είναι ότι ακόμα και σήμερα, 26 χρόνια μετά την πρώτη προβολή, θεωρούνται από πολλούς αν όχι η καλύτερη ελληνική σειρά, μία από τις καλύτερες.
Και βέβαια το κοινό δεν μπορεί να διανοηθεί ότι θα έπαιζαν άλλοι εκτός από τον αξέχαστο Νίκο Σεργιανόπουλο, την Εβελίνα Παπούλια και φυσικά την Ντίνα Κώνστα στο ρόλο της Ντένης.
Αρχικά οι κριτικές για το ρόλο της τελευταίας δεν ήταν εγκωμιαστικές, καθώς πολλοί πίστευαν ότι ήταν κόπια της Γιολάντας Ραγιά. Όμως στην πορεία ο ρόλος εξελίχτηκε και πήγε αλλού. Οι φήμες μάλιστα θέλουν τη σπουδαία παραγωγό Άννα Πρετεντέρη (σύζυγο του Κώστα Πρετεντέρη) να ήταν η πηγή έμπνευσης για το συγγραφικό δίδυμο Ρήγας-Αποστόλου ώστε να δημιουργήσουν την περσόνα της Ντένης Μαρκορά.
Η Ντίνα Κώνστα τον απογείωσε το ρόλο που ήταν η μεγαλύτερη της τηλεοπτική επιτυχία.
Η ίδια μάλιστα είχε δηλώσει: «Με αυτούς τους ρόλους με αναγνώριζαν ακόμα και στην Αλβανία όταν πήγα! Όμως αυτό είναι το κέρδος, να σε βλέπει μια γυναικούλα και να σου λέει: “Μου φτιάξατε τη ζωή”. Λίγο είναι αυτό;»
Παρόλο που όλοι οι συντελεστές ετοιμάζονταν για την τρίτη σεζόν της σειράς, η άρνηση ενός βασικού ηθοποιού να συνεχίσει τα γκρέμισε όλα. Έστω και έτσι, οι δυο κύκλοι των Δυο ξένων και η Ντένη Μαρκορά έγραψαν τη δική τους ιστορία.
Πίσω από τα φώτα
Η ίδια δεν θέλησε ποτέ να παντρευτεί, δεν ονειρεύτηκε να ζήσει σε ένα συμβατικό περιβάλλον δημιουργώντας οικογένεια και να εργαζόμενη σε τράπεζα, όπως τόσο πολύ επιθυμούσε η μητέρα της. Και όπως είχε πει δεν την ενδιέφερε ποτέ να αποκτήσει δικά της παιδιά. Είχε δε αναφερθεί δημόσια στην αγάπη που έτρεφε για την κόρη της αδελφής της, στο πλευρό της οποίας ήταν πάντα.
Όσον αφορά την οικογένειά της, η χειρότερη στιγμή της ήταν όταν «έφυγε» η μητέρα της και η ηθοποιός είχε διπλή παράσταση, και δη κωμωδία. Το κλασικό δηλαδή Γέλα παλιάτσο.
Από την άλλη, είχε εκφράσει ανοιχτά τις πολιτικές της απόψεις. Είχε βάλει υποψηφιότητα με το Συνασπισμό στις ευρωεκλογές του 1999, καθώς και στις βουλευτικές εκλογές του 2000 και του 2004.
Το λαμπρό θεατρικό φινάλε
Στην τηλεόραση συνέχισε κυρίως με κωμικούς ρόλους και σταμάτησε με τα Χρυσά κορίτσια το 2007.
Στο θέατρο το φινάλε έγινε με μια τεράστια επιτυχία. Το έργο Σωτηρία Μπέλλου, η ζωή μιας περιπλανώμενης ρεμπέτισσας έριξε αυλαία σε μια διαδρομή σχεδόν μισού αιώνα. Η παράσταση με θέμα την ιστορία της Σωτηρίας Μπέλλου πήγε 3 σεζόν και καταγράφηκε ως θρίαμβος.
Και μετά σιωπή. Η ίδια δεν έδινε συχνά συνεντεύξεις όταν ήταν στα πράγματα. Πόσο μάλλον όταν απείχε. Την περίοδο της Covid-19 είχε ακουστεί ότι είχε αποτραβηχτεί στη Σάμο, ενώ λίγο αργότερα γράφτηκε ότι νοσηλευόταν σε κλινική για άνοια.
Η Ντίνα Κώνστα έφυγε από τη ζωή το 2022, σαν σήμερα, στα 83 της. Διακριτικά, χωρίς να γίνουν γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες. Όπως ήταν και στη ζωή της που μιλούσε μόνο με την τέχνη της.
Σπύρος Δευτεραίος