Με «Σπαράγματα Πόντου», όπως είναι ο τίτλος που έδωσαν, μαθητές και μαθήτριες από τη Μενεμένη Θεσσαλονίκης και από τον Άγιο Νικόλαο Κρήτης μεταμορφώθηκαν κατά το ήμισυ σε Προμηθέα, Ηρακλή και Αθηνά και δημιούργησαν ένα σχολικό ημερολόγιο (δείτε εδώ). Με αυτό το έργο πήραν μέρος στον 7ο Μαθητικό Διαγωνισμό για τον ποντιακό ελληνισμό, αποσπώντας το Α’ Βραβείο στην Κατηγορία Project.
Συνδετικός κρίκος των δύο περιοχών, ο Νίκος Καζαντζάκης, ο ρόλος του στον Καύκασο και ο τρόπος με τον οποίο βοήθησε στη μεταφορά προσφύγων από τον Πόντο στην Ελλάδα.
Όμως, ως σημείο αναφοράς δεν ήταν μόνο το αυτοβιογραφικό έργο Αναφορά στον Γκρέκο, το οποίο αφορά την αποστολή στον Καύκασο, αλλά και η τριλογία Προμηθέας πυρφόρος, Προμηθέας δεσμώτης και Προμηθέας λυόμενος, όπως και το σήμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στο οποίο απεικονίζεται ο Προμηθέας. Ο Τιτάνας της μυθολογίας έχει συνδεθεί με τον Καύκασο καθώς εκεί τον αλυσόδεσε ο Δίας ως τιμωρία επειδή χάρισε τη φωτιά τους ανθρώπους. Από το αιώνιο μαρτύριο να του τρώει κάθε μέρα το συκώτι ένας αετός τον απάλλαξε ο Ηρακλής.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 1ου Δημοτικού Μενεμένης και του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αγίου Νικολάου μελέτησαν τα γραπτά του Καζαντζάκη, αλλά και ιστορικές πληροφορίες για τον ποντιακό ελληνισμό, και στη συνέχεια φωτογραφήθηκαν. Ακολούθως τα πρόσωπά τους μεταμορφώθηκαν σε σπαράγματα – κεντρικοί ήρωες ο Προμηθέας, ο Ηρακλής και η θεά Αθηνά, καθότι σύμφωνα με τη μυθολογία βοήθησε τον Τιτάνα στη δημιουργία του πρώτου ανθρώπου.
Οι μήνες του έτους γράφτηκαν και στην ποντιακή διάλεκτο, ενώ σε κάθε μήνα υπάρχει ένα απόσπασμα από έργο του Νίκου Καζαντζάκη, το οποίο παραπέμπει στην ελευθερία, στη δικαιοσύνη, στην ειρήνη και στους πρόσφυγες. Στην τελευταία σελίδα του ημερολογίου αναγράφονται ευχές με τη μορφή μαντινάδας για όλους τους μήνες, με την τελευταία να αφορά στον Πόντο.
Πέρα όμως από το βραβείο, όπως σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί που συντόνισαν το πρόγραμμα, ο Μενέλαος Αβδελάς στη Μενεμένη και ο Γιώργος Μαυροειδής στον Άγιο Νικόλαο, «αυτό που έχει τη μεγαλύτερη εκπαιδευτική αξία είναι η συνεργασία και η σύμπραξη των δύο σχολείων, καθώς επίσης και η ανάγκη για ένα συμπεριληπτικό σχολείο και μια συμπεριληπτική κοινωνία. Μέσω του project διαπιστώθηκε για άλλη μια φορά πως η συμπεριληπτική εκπαίδευση σχετίζεται με τη μάθηση και τη συμμετοχή, την αποδοχή κάθε είδους ετερότητας, με το σχολείο ως ολότητα, το οποίο ανταποκρίνεται στο σύνολο των μαθητών. Η έννοια της συνεκπαίδευσης δηλώνει με ακρίβεια αυτό που όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη, δηλαδή να συνυπάρχουν τόσο στα ίδια σχολεία, μέσα στις ίδιες τάξεις και μαζί με τους συμμαθητές τους, όσο και στην κοινωνία. Τέλος, μέσω του διαγωνισμού διαπιστώθηκε για άλλη μια φορά πως οι συμπράξεις μπορούν και μειώνουν τον αποκλεισμό και φυσικά εμπλουτίζονται με σύγχρονες συμπεριληπτικές και καινοτόμες πρακτικές».
Να σημειωθεί ότι στην ίδια διοργάνωση το 1ο Δημοτικό Μενεμένης συμμετείχε με ένα ημερολόγιο με συνταγές της ποντιακής κουζίνας (δείτε εδώ).