Συμβολίζουν τη νίκη της ζωής επί του θανάτου και την «πρώτη λαμπρή», καθώς η από τους νεκρούς έγερση του Λαζάρου θεωρείται πρoοικονομία της Ανάστασης του Χριστού. Για την ψυχή του Λάζαρου αλλά και για τις ψυχές των αγαπημένων ζυμώθηκαν στα Ανώγεια της Κρήτης οι λαζαροκουλούρες.
Όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρωτοπρεσβύτερος Ανδρέας Κεφαλογιάννης, μαυροφορεμένες Ανωγειανές φτιάχνουν μικρές και μεγαλύτερες κουλούρες τις οποίες πλουμίζουν με σταυρούς, στέφανα και άνθη.
Οι λαζαροκουλούρες τοποθετούνται σε όλο το ναό, διαβάζονται κατά τη διάρκεια της θείας του Λάζαρου λειτουργίας και στη συνέχεια απ’ όλες κόβεται ένα κομμάτι το οποίο κρατά η οικογένεια του κάθε νεκρού.
Τα υπόλοιπα κομμάτια μοιράζονται από τον ιερέα στην πλατεία του χωριού, στα καφενεία και στα καταστήματα, και από τις μαυροφορεμένες γυναίκες γειτονιές τους, στα σπίτια των συγγενών και στους φίλους των νεκρών.
«Τη σημερινή ημέρα υπάρχει πολύ έντονη όχι μόνο η συναισθηματική αλλά και πνευματική παρουσία όσων έχουν φύγει από τη ζωή, στους χώρους όπου κινήθηκαν και υπήρξαν. Τούτο συμβαίνει διότι τη σημερινή ημέρα του Λαζάρου η σκέψη και ο λόγος αφορούν τη μνήμη των νεκρών, τα πεπραγμένα τους και το αποτύπωμα της ζωής τους» εξήγησε ο π. Ανδρέας Κεφαλογιάννης.
Οι λαζαροκουλούρες είναι γλυκιές κατά το έθιμο που περνάει από γενιά σε γενιά, διότι οι γυναίκες θέλουν να συνταιριάζει με τη γλυκιά ανάμνηση.
Ακόμα και οι επισκέπτες του χωριού λαμβάνουν το αντίδωρο μνήμης. «Επειδή σημαντική είναι η γνωριμία μεταξύ των ανθρώπων για τους ζωντανούς, αλλά σημαντική και η μαρτυρία της μνήμης τους στους ξένους του τόπου» ανέφερε ο π. Ανδρέας Κεφαλογιάννης.