Σε βαθύ θρήνο, που δεν πρόκειται να τελειώσει σήμερα που ολοκληρώνεται το τριήμερο εθνικό πένθος που κήρυξε η κυβέρνηση, βρίσκεται ολόκληρη η χώρα που δεν μπορεί να πιστέψει τον τρόπο με τον οποίο χάθηκαν τόσες ζωές, κυρίως νέων ανθρώπων.
Χθες το βράδυ αναθεωρήθηκε προς τα πάνω ο απολογισμός του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, και ενώ οι διασώστες θα συνεχίσουν να επιχειρούν για λίγες ακόμα ώρες στις άμορφες μάζες που κάποτε ήταν βαγόνια τρένου.
Ακόμα και έμπειροι γιατροί στα Επείγοντα λύγισαν μπροστά στα φορεία με τις διαμελισμένες ή απανθρακωμένες σορούς – συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του Παλαιστίνιου Χουσάν Ναΐμ που εργάζεται στο νοσοκομείο της Λάρισας και θυμήθηκε τα χρόνια στη Γάζα και τις εμπόλεμες περιοχές.
Σύγχυση με τους αγνοούμενους
Η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛΑΣ, αστυνόμος Β’ Κωνσταντίνα Δημογλίδου, ανακοίνωσε ότι επισήμως έχουν καταγραφεί 57 νεκροί, όσα είναι δηλαδή τα DNA που έχουν βρεθεί.
Για πρώτη φορά δόθηκε και αριθμός για τους αγνοούμενους· ωστόσο από τη χθεσινή ανακοίνωση προέκυψε ακόμα μεγαλύτερη σύγχυση.
Οι «56 αγνοούμενοι» που ανακοινώθηκαν είναι ουσιαστικά όσοι δηλώθηκαν ως τέτοιοι, ενώ οι 57 νεκροί (συμπεριλαμβάνεται και ένας υπήκοος Μπαγκλαντές που δεν βρισκόταν στην αρχική λίστα) αφορούν το DNA που βρέθηκε. Το πιο πιθανό είναι ότι οι δύο λίστες τέμνονται – από τους νεκρούς έχουν ταυτοποιηθεί μόλις οι 24. Από τις υπόλοιπες 33 ταυτοποιήσεις θα φανεί εάν υπάρχουν και άλλοι που δεν έχουν δηλωθεί ως αγνοούμενοι και είναι νεκροί. Ως εκ τούτου, ο συνολικός αριθμός των θυμάτων μπορεί να παραμείνει 57, ή να αυξηθεί και άλλο, φτάνοντας μάξιμουμ τους 80.
Στην αμαξοστοιχία Intercity υπάρχει πιθανότητα να επέβαιναν ακόμα περισσότεροι από τους 352 που ανακοινώθηκαν αρχικά, καθώς ήταν το τελευταίο δρομολόγιο και τα εκδοτήρια κλείνουν 10 λεπτά πριν από την αναχώρηση. Αυτό σημαίνει ότι σε 7 στάσεις μπορεί να έγιναν επιβιβάσεις και να κόπηκαν επιτόπου εισιτήρια.
Ο δικηγόρος Γιώργος Μπαρτζώκης, ο οποίος κατέθεσε την πρώτη αγωγή εκ μέρους πολυτραυματία που νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση, εκτίμησε ότι οι επιβαίνοντες μπορεί να ήταν και 400. Αγωγή κατατέθηκε και από έναν 60χρονο, που βρισκόταν στο δεύτερο βαγόνι και έχει υποστεί κατάγματα.
Στη ΜΕΘ του νοσοκομείου της Λάρισας παραμένει σε εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση ο μοναδικός επιβάτης που διασώθηκε από το πρώτο βαγόνι, ο 20χρονος φοιτητής από τον Βόλο. Ακόμα 5 βρίσκονται σε μονάδες, ενώ μια γυναίκα με σοβαρά εγκαύματα διακομίσθηκε στο «Παπανικολάου» της Θεσσαλονίκης. Συνολικά οι τραυματίες που νοσηλεύονται οι 48.
Μεταξύ των αγνοούμενων ο πατέρας και ο 15χρονος αδελφός του Δημήτρη Μπουρνάζη· μιλώντας σε δημοσιογράφους ο νεαρός τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση από τη Hellenic Train. «Έκοψαν 50 εισιτήρια για το θάνατο» τόνισε, προσθέτοντας ότι δεν είναι δυνατό οι ευθύνες να βαραίνουν αποκλειστικά τον σταθμάρχη της Λάρισας.
Ο σταθμάρχης
Ο 59χρονος σταθμάρχης ζήτησε και έλαβε προθεσμία προκειμένου να απολογηθεί το Σάββατο, ενώ με εντολή του Ισίδωρου Ντογιάκου η αυτοψία στο σημείο της φονικής σύγκρουσης θα γίνει παρουσία εισαγγελέα. Ο Άρειος Πάγος με κατεπείγουσα εντολή ζήτησε η δικαστική έρευνα να κινηθεί προς όλες τις κατευθύνσεις. «Δεν πρέπει να παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων ατόμων και μόνο» αναφέρεται στην εντολή προς την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας.
Διά του συνηγόρου του ο σταθμάρχης δήλωσε ότι «αναλαμβάνει την ευθύνη που του αναλογεί». Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις πρόκειται για έναν άπειρο εργαζόμενο, ο οποίος είχε ολοκληρώσει πολύ πρόσφατα την εκπαίδευση και έκανε βάρδια μόνος του σε ένα εξαιρετικά δύσκολο πόστο, όπως είναι αυτό στη Λάρισα.
Μιλώντας ωστόσο στην ΕΡΤ, ο συνταξιούχος εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νίκος Τσουρίδης τόνισε ότι η αμαξοστοιχία συνέχισε να κινείται στο αντίθετο ρεύμα διότι δεν υπάρχει σύστημα τηλεδιοίκησης. «Ο κάθε σταθμάρχης και ο κάθε μηχανοδηγός έκανε ένα σφάλμα. Αυτό το σφάλμα πρέπει από πίσω του να σέρνει νεκρούς;» διερωτήθηκε.
Μέχρι σήμερα το μεσημέρι, όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, πύραρχος Βασίλης Βαθρακογιάννης, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.
«Τα γερανοφόρα οχήματα έχουν ανασηκώσει τα δύο βαγόνια, τόσο το πρώτο επιβατικό της β’ θέσης, όσο και το βαγόνι-εστιατόριο. Ταυτόχρονα, οι πυροσβέστες αφαιρούν τμηματικά τα μεταλλικά στοιχεία τους, προκειμένου να διευκολυνθεί η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες επιχειρούν οι δυνάμεις παραμένουν δύσκολες, καθώς κομμάτια του συρμού είναι άμορφες μάζες από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης», εξήγησε.
Συνταρακτική και η μαρτυρία του προπονητή της εφηβικής ομάδας πόλο του ΠΑΟΚ που υπηρετεί στην ΕΜΑΚ, Γιάννη Παπαγιαννάκη:
«Γνωρίζαμε πως είχαν αναπτυχθεί τέτοιες θερμοκρασίες από τη φωτιά και ξέραμε πως δεν θα συναντήσουμε ζωντανό. Αλλά για μας είναι θέμα τιμής να βρούμε έστω και κάτι από τους ανθρώπους που ήταν μέσα στις άμορφες μάζες. Υποχρέωσή μας γιατί έπρεπε να δώσουμε κάτι στους συγγενείς για να αποχαιρετίσουν τους ανθρώπους τους με μια κηδεία, γνωρίζοντας πως εκεί υπάρχει κάτι από αυτούς. Στα 23 χρόνια μου στην ΕΜΑΚ μπορώ να πω ότι είναι από τις πιο σκληρές εικόνες αυτά που είδαμε».