Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που προέκυψαν από δύο έρευνες του υπουργείου Τουρισμού της Αυστραλίας ως προς τις προτιμήσεις των ομογενών που ταξιδεύουν στην Ελλάδα. Παράλληλα, εξετάστηκαν οι αποτρεπτικοί παράγοντες για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου ταξιδιού, καθώς και οι τρόποι με τους οποίους οι ομογενείς μπορούν να αποτελέσουν πρεσβευτές του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην Αυστραλία.
Ωστόσο, η Διεύθυνση Έρευνας του υπουργείου Τουρισμού της Αυστραλίας σημείωσε ότι πρόκειται για προκαταρκτική έρευνα, με δύο σκέλη, ποσοτική και ποιοτική, και όπως «διαπιστώθηκε ότι θα ήταν χρήσιμη η διενέργεια περισσότερο εκτεταμένης έρευνας για την αναλυτική αποτύπωση των ταξιδιωτικών προτιμήσεων των ομογενών».
Στην ποσοτική έρευνα εξετάστηκε το προφίλ των επισκεπτών στη χώρα μας μέσω της εφαρμογής VisitGreece (για iOS ή Android), ενώ στην ποιοτική έρευνα καταγράφηκε το «ταξιδιωτικό προφίλ των μελών της Ελληνοαυστραλιανής ομογένειας, δηλαδή ποιες δραστηριότητες προτιμούνται στον προορισμό, επιλογές για ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας, με ποιους ταξιδεύουν, προτιμήσεις ανά ηλικιακή κατηγορία και ανά γενιά μεταναστών, χρόνος ταξιδιού, κατανομή της τουριστικής δαπάνης.
Για την ποσοτική έρευνα διαμορφώθηκε ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπληρωνόταν από τον χρήστη μόλις κατέβαζε την εφαρμογή και ήταν διαθέσιμο από 1/6/2021 και έως 4/4/2022. Συμπληρώθηκε συνολικά από 874.434 χρήστες της εφαρμογής, ενώ το σύνολο κατοίκων της Αυστραλίας που συμπλήρωσε το ερωτηματολόγιο το ανωτέρω διάστημα ανέρχεται σε 1.251, από τους οποίους 959 άνδρες και 292 γυναίκες.
Στην κορυφή η γαστρονομία, η ελληνική κουλτούρα και η φύση
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 76,7% των Αυστραλών που προτίθεται να επισκεφτεί την Ελλάδα ταξιδεύει για πρώτη φορά, ενώ το 23,3% έχει επισκεφτεί ξανά την χώρα.
Για το 58,1% των συμμετεχόντων οι διακοπές αποτελούν τον κύριο σκοπό επίσκεψης στην Ελλάδα, ενώ στη δεύτερη θέση με ποσοστό 32,8% είναι η επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους.
Οι ταξιδιώτες από Αυστραλία «μοιράζονται» ως προς τα άτομα με τα οποία επιλέγουν να ταξιδέψουν: Σε ποσοστό 33,2% δήλωσαν ότι έχουν πρόθεση να επισκεφτούν την Ελλάδα μόνοι και ακολουθούν, με ποσοστό 29,7% αυτοί που προτίθενται να ταξιδέψουν οικογενειακώς. Στην τρίτη θέση με ποσοστό 28,5% βρίσκονται τα ζευγάρια.
Η γαστρονομία βρίσκεται στην πρώτη θέση στις επιλογές των ταξιδιωτών για δραστηριότητες στον προορισμό σε ποσοστό 42,7%. Ακολουθεί η ελληνική κουλτούρα με 41,2% και το 30,4% ενδιαφέρεται για τη φύση (τα ποσοστά δεν αθροίζουν στο 100% καθώς ο ερωτώμενος μπορούσε να επιλέξει περισσότερες από μία απαντήσεις).
Ως προς την επιλογή των καταλυμάτων, το 30,3% των ταξιδιωτών επιλέγει την διαμονή σε φίλους και συγγενείς ενώ ένα ποσοστό 21,7% προτιμά να νοικιάσει κάποια βίλα.
Ταξιδιωτική συμπεριφορά
Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από την έρευνα είναι το γεγονός ότι οι Ελληνοαυστραλοί επισκέπτες παραμένουν για σημαντικό χρονικό διάστημα στη χώρα, π.χ. για ένα μήνα ή μεταξύ έξι και οκτώ εβδομάδων, λόγω της μεγάλης απόστασης και του κόστους, ενώ μετά από δύο χρόνια κλειστών συνόρων λόγω της πανδημίας, υπάρχει μεγάλη διάθεση από τους Αυστραλούς εν γένει να ταξιδέψουν.
Αναλυτικά, οι βασικές κατηγορίες ταξιδιωτών είναι οι ακόλουθες:
1. Η πρώτη βασική κατηγορία είναι οι πρώτης γενιάς μετανάστες οι οποίοι είναι πλέον ηλικιωμένοι και, στην περίπτωση που έχουν την οικονομική άνεση και η κατάσταση της υγείας τους το επιτρέπει, επισκέπτονται όσο πιο τακτικά μπορούν τον τόπο καταγωγής τους όπου συχνά διαθέτουν εξοχικές κατοικίες ή άλλου είδους περιουσία.
Σε αρκετές περιπτώσεις περνούν μεγάλο χρονικό διάστημα εκεί, ακόμα και περίπου το μισό χρόνο, κυρίως κατά τη διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού. Πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί πως εάν ένας συνταξιούχος παραμείνει περισσότερο από έξι μήνες εκτός Αυστραλίας θα έχει ζητήματα με την καταβολή της σύνταξής του.
2. Η δεύτερη κατηγορία αποτελείται από τη δεύτερη γενιά η οποία δεν διατηρεί τόσο στενή επαφή με την Ελλάδα, δεδομένου ότι δεν έχει βιωματική σχέση με τον τόπο καταγωγής. Βασικό τους κίνητρο κατά την επίσκεψη είναι η πραγματοποίηση διακοπών και επιλέγουν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως Αθήνα, Μύκονος, Σαντορίνη, αλλά και τις Κυκλάδες, τα νησιά του Ιονίου και την Κρήτη και δεν δείχνουν να επιθυμούν να εξερευνήσουν λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς.
Οι εν λόγω επισκέπτες πραγματοποιούν το ταξίδι προς την Ελλάδα λιγότερο συχνά, π.χ. κάθε πέντε χρόνια. Ωστόσο, ακόμα και μεταξύ των μεταναστών τρίτης και τέταρτης γενιάς η επιθυμία να επισκεφτούν την Ελλάδα είναι έντονη, παρά την περιορισμένη επαφή τους με την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό.
3. Η τρίτη κατηγορία είναι οι νέοι μετανάστες, οι οποίοι μετανάστευσαν λόγω της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών, των οποίων ο δεσμός με την Ελλάδα είναι ακόμα έντονος και επιστρέφουν όσο πιο συχνά μπορούν προκειμένου να δουν την οικογένεια τους (συνήθως κάθε δύο χρόνια κυρίως για οικονομικούς λόγους).
Ως πρώτο προορισμό επιλέγουν τον προορισμό που τους συνδέει με την Ελλάδα από άποψη οικογένειας και διαμένουν στα δικά τους σπίτια και εξοχικές κατοικίες. Ως εκ τούτου δεν συμπεριφέρονται ως τουρίστες όταν βρίσκονται στην Ελλάδα αλλά ως εγγενείς Έλληνες.
Ορειβασία, οινοτουρισμός και extrerme sports
Η τουριστική συμπεριφορά του Ελληνοαυστραλού και του Αυστραλού τουρίστα σε πολλές περιπτώσεις δεν παρουσιάζει ουσιαστικά μεγάλες διαφορές, με μόνη εξαίρεση το γεγονός πως οι Ελληνοαυστραλοί κατά το αρχικό μέρος του ταξιδιού τους θα επισκεφτούν τον προορισμό εκείνο που συνδέεται με το οικογενειακό τους παρελθόν.
Ένα σημείο στο οποίο έγινε ιδιαίτερη αναφορά ήταν η ανάγκη στροφής σε νέα τουριστικά προϊόντα μακριά από το παρωχημένο μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα», προκειμένου το ενδιαφέρον του αυστραλιανού κοινού εν γένει για την Ελλάδα να ενισχυθεί.
Σημαντική δυναμική μεταξύ των Αυστραλών ταξιδιωτών παρουσιάζουν ειδικές μορφές τουρισμού όπως τα extreme sports και ο ορειβατικός τουρισμός, δεδομένου πως πολλοί επιλέγουν τους χειμερινούς μήνες για την πραγματοποίηση ορειβατικών δραστηριοτήτων.
Οι εν λόγω μορφές τουρισμού μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην άμβλυνση της εποχικότητας και την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (διατήρηση θέσεων εργασίας, διεύρυνση της περιόδου λειτουργίας των καταλυμάτων και των τουριστικών επιχειρήσεων).
Η Κάλυμνος, η οποία χαίρει πλέον διεθνούς φήμης ως ορειβατικός προορισμός αποτελεί μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση και διαθέτει μεγάλα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση στην αυστραλιανή αγορά.
Παράλληλα, ο οινοτουρισμός θα μπορούσε να τραβήξει το ενδιαφέρον των Αυστραλών ταξιδιωτών εν γένει στην περίπτωση που πραγματοποιούνταν μία εξειδικευμένη εκστρατεία προώθησης της εν λόγω ειδικής μορφής Τουρισμού.
Παρόλο που έχουν καταβληθεί προσπάθειες για την προώθηση του ελληνικού κρασιού στην Αυστραλία αυτές δεν έχουν ευοδωθεί, δεδομένου ότι το αυστραλιανό κρασί είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό σε επίπεδο τιμής και ποιότητας και το ελληνικό καθίσταται, λόγω του μεγάλου κόστους μεταφοράς, προϊόν πολυτελείας που διατίθεται αποκλειστικά σε ακριβά εστιατόρια.
Λόγω του τρόπου ζωής των Αυστραλών (οι περισσότεροι διαμένουν σε πόλεις με μικρές πίσω αυλές) είναι αρκετά συνηθισμένο όταν επισκέπτονται την Ελλάδα να επιθυμούν να βιώσουν την πραγματική αγροτική εμπειρία και τη ζωή της φάρμας (να επισκεφτούν ελαιώνες, να είναι κοντά σε ζώα, να παρακολουθήσουν τη γιαγιά που ανοίγει το φύλλο κ.α.) και αποζητούν μία μοναδική και ολιστική εμπειρία.
Ταυτόχρονα, μετά την πανδημία έχει αυξηθεί στην Αυστραλία η δημοφιλία των «retreats», δηλαδή τόπων τουριστικής διαμονής όπου μπορεί κάποιος να αποσυνδεθεί από τον έξω κόσμο αφήνοντας το κινητό του τηλέφωνο στην είσοδο, για να τον ειδοποιούν όταν χρειάζεται, και όπου μπορεί να κάνει διακοπές χαλάρωσης κοντά στον φυσικό τρόπο ζωής.
Αποτρεπτικοί παράγοντες το κόστος και οι διαφορετικές εποχές
Ο βασικότερος αποτρεπτικός παράγοντας είναι ο οικονομικός, δηλαδή το μεγάλο κόστος πραγματοποίησης του ταξιδιού, ενώ υπογραμμίστηκε πως είναι πιθανό να καταστεί ακόμα πιο έντονος λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας.
Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί σημαντικά και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν καταστεί απαγορευτικές: ενώ πριν από 5 χρόνια τα εισιτήρια κυμαίνονταν στα 1.200 και 1.300 AUD το άτομο (850€), τώρα ανέρχονται σε 2.200 AUD (1.430€) το άτομο, μία αύξηση της τιμής που κυμαίνεται γύρω στο 30%. Ως εκ τούτου, προκειμένου να επισκεφτεί την Ελλάδα μία τετραμελής οικογένεια, που είναι ο μέσος όρος στην Αυστραλία, χρειάζεται γύρω στα 8.800 AUD (5.700€) μόνο για τα αεροπορικά εισιτήρια έως την Αθήνα.
Σημαντικό πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη απευθείας πτήσεων προς την Ελλάδα, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα ταξίδι που διαρκεί περίπου 24 ώρες, ενώ προκειμένου να μεταβεί κάποιος στην Ελλάδα από την Αυστραλία πρέπει να πραγματοποιήσει στάση στη Σιγκαπούρη, το Κατάρ ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Δυσχέρειες δημιουργούνται και λόγω της διαφοράς των εποχών. Στην Αυστραλία οι καλοκαιρινές σχολικές διακοπές ταυτίζονται με τις διακοπές των Χριστουγέννων, επομένως τα σχολεία είναι κλειστά περίπου από τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου, περίοδο κατά την οποία οι οικογένειες είναι σε θέση να πάρουν άδεια και να πραγματοποιήσουν ταξίδια μεγάλης διάρκειας. Αυτό δημιουργεί προβλήματα σε πολλές οικογένειες δεδομένου πως η εν λόγω περίοδος δεν συμπίπτει με το ελληνικό καλοκαίρι.
Εντούτοις, η δημιουργία τουριστικών πακέτων για την περίοδο Δεκέμβρη-Γενάρη είναι πιθανό πως θα γίνει δεκτή με ενθουσιασμό από πολλές οικογένειες οι οποίες θα δράττονταν της ευκαιρίας να επισκεφτούν τη χώρα μας.
Συναφές είναι και το θέμα της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, η οποία αποτελεί σημαντικό αποτρεπτικό παράγοντα τόσο για την πραγματοποίηση τουριστικών επενδύσεων στην Ελλάδα όσο και για την πραγματοποίηση επισκέψεων κατά τους χειμερινούς μήνες.
Ταυτόχρονα, εξαιρετικά έντονος είναι ο ανταγωνισμός από προορισμούς που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από την Αυστραλία, με μεγάλη διαθεσιμότητα απευθείας πτήσεων και κατά πολύ χαμηλότερες τιμές, όπως το Μπαλί και η Ταϊλάνδη.
Πλαστικό χρήμα, ιατρικές υπηρεσίες και φροντίδα παιδιών
Ζητήματα διαφοράς νοοτροπίας και τρόπου οργάνωσης αποτελούν επίσης σημαντικό εμπόδιο για την προσέλκυση τουριστών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έλλειψη διαθεσιμότητας σε όλες τις επιχειρήσεις της δυνατότητας πληρωμής με πιστωτική κάρτα, τη στιγμή που οι Αυστραλοί και Ελληνοαυστραλοί επισκέπτες κάνουν χρήση πλαστικού χρήματος για όλες τις συναλλαγές τους.
Παράλληλα, οι Έλληνες επιχειρηματίες θα πρέπει να αντιμετωπίζουν με καλύτερο τρόπο τον Αυστραλό τουρίστα και να κατανοούν βασικά ζητήματα κουλτούρας.
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα κουλτούρας και οργάνωσης αποτελεί η έλλειψη φιλικών προς τα παιδιά και φιλικών προς το θηλασμό χώρων εστίασης και καταλυμάτων κάτι το οποία είναι πολύ συνηθισμένο στην Αυστραλία αλλά και η έλλειψη ύπαρξης εξειδικευμένων πρακτορείων εθνικής εμβέλειας όπου θα μπορεί ένας τουρίστας να εξασφαλίσει τις υπηρεσίες φροντίδας παιδιών.
Ένα ζήτημα που απασχολούσε τους επισκέπτες και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας αλλά το οποίο έχει καταστεί ακόμα πιο επιτακτικό είναι ο φόβος πως στην περίπτωση που πρέπει να λάβουν κάποιου είδους ιατρική φροντίδα, δεν θα λάβουν από το νοσοκομείο στο οποίο θα νοσηλευτούν υπηρεσίες επιπέδου αντίστοιχου με εκείνου της Αυστραλίας και το νοσηλευτικό προσωπικό δεν θα είναι σε θέση να επικοινωνήσει μαζί τους στην Αγγλική.
Πρεσβευτές
Οι Ελληνοαυστραλοί ήδη λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως πρεσβευτές της Ελλάδας μέσα από τις καθημερινές τους επαφές με Αυστραλούς. Σε κάθε ευκαιρία προσπαθούν να προωθήσουν την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό στους Αυστραλούς γνωστούς και φίλους τους και να τους ενθαρρύνουν να επισκεφτούν τη χώρα και να αναδείξουν τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα έναντι σημαντικών ανταγωνιστών όπως η Ισπανία και η Τουρκία.
Παράλληλα, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι είναι πολυάριθμοι οι Ελληνοαυστραλοί που δραστηριοποιούνται στον Τουρισμό και οι οποίοι επιδεικνύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας.
Ιδιαίτερη έμφαση θα μπορούσε να δοθεί στην αξιοποίηση τόσο των έντυπων μέσων (για τους μεγαλύτερους σε ηλικία Έλληνες της Αυστραλίας) όσο και των ηλεκτρονικών μέσων (για τους νεότερους σε ηλικία, Ελληνοαυστραλούς δεύτερης και τρίτης γενιάς), όπως τα social media και group Ελληνοαυστραλών τα οποία παρέχουν πολλές πληροφορίες για την Ελλάδα, καθώς και οι influencers, οι οποίοι είναι σε θέση να προωθήσουν λιγότερο γνωστούς προορισμούς και τοπικά προϊόντα.
Πηγή: neoskosmos.com