Εντυπωσιακές φωτογραφίες, από τις ανασκαφές που έγιναν κατά τη διάρκεια των εργασιών για το μετρό Θεσσαλονίκης, έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Αττικό Μετρό ΑΕ.
Η πορεία του μετρό, που διασχίζει το κέντρο της Θεσσαλονίκης, ακολουθεί τον άξονα του κυριότερου δρόμου του πολεοδομικού ιστού της αρχαίας πόλης που πλαισιωνόταν με κιονοστοιχίες και στοές και είχε οδόστρωμα πλάτους 16μ.
Ξεκινούσε από τη Χρυσή Πύλη (Porta Aurea), τη σημερινή πλατεία Βαρδαρίου, και κατέληγε στην Κασσανδριωτική Πύλη, στη σημερινή πλατεία Σιντριβανίου. Στην περιοχή των δύο αυτών κομβικών πυλών της παλιάς πόλης, έξω από τις οποίες αναπτύσσονταν τα πλουσιότερα τμήματα των νεκροταφείων της, οι εργασίες κατασκευής σταθμών του μετρό φέρνουν στο φως σημαντικές αρχαιότητες που ανήκουν σε διάφορες χρονικές περιόδους.
Σημαντικές αρχαιότητες και μάλιστα αντιπροσωπευτικές πολλών περιόδων ζωής της πόλης έρχονται στο φως και κατά την κατασκευή των δύο άλλων σταθμών του μετρό που βρίσκονται εντός των ορίων του ιστορικού κέντρου της πόλης. Πρόκειται για τους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, που καταλαμβάνουν σημαίνουσες θέσεις της αρχαίας Θεσσαλονίκης.
Η αρχαιολογική ανασκαφή που συντελείται στη Θεσσαλονίκη είναι η μεγαλύτερη που πραγματοποιήθηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.μ. Οι αρχαιολογικές εργασίες, συνολικού προϋπολογισμού 132,6 εκ. ευρώ, έχουν φέρει στο φως 130.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Σχετικά με το σταθμό Βενιζέλου, η μελέτη της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων έχει εγκριθεί από το υπουργείο Πολιτισμού και το ΚΑΣ, και ήδη έχουν εκκινήσει οι εργασίες.