Δύο γνωστοί ερμηνευτές των ελληνικών λαϊκών και δημοτικών τραγουδιών, ο Γιάννης Βασιλειάδης από τον Ασπρόπυργο Αττικής και ο Αλέξανδρος Τσοποζίδης από την Κύπρο, ανέβηκαν στο βουνό πάνω από το ελληνικό χωριό Χασάουτ-Γκρέτσεσκογιε στην περιοχή της Καρατσάγεβο-Τσερκεζίας στον Βόρειο Καύκασο για να πουν ένα ποντιακό τραγούδι που κοντεύει να μπει στη λαϊκή παράδοση των Ποντίων της πρώην ΕΣΣΔ.
Το τραγούδι «Μαύρη θάλασσα, παιδία, περιμέν’ εμάς» –του Δημήτρη Γεωργιάδη (Κιόλιαλη), πατέρα του γνωστού στιχουργού Νίκου Γεωργιάδη (Κιόλιαλη), και του Σάββα Τριανταφυλλίδη–, ερμηνεύτηκε και βιντεοσκοπήθηκε στην ορεινή τοποθεσία Κισκέτ του χωριού Χασάουτ-Γκρέτσεσκογιε, το οποίο ίδρυσαν το 1864 Έλληνες από τη Ματσούκα του Πόντου.
Οι δύο τραγουδιστές βρέθηκαν στις 18 Ιουλίου στο Χασάουτ-Γκρέτσεσκογιε για να συμμετάσχουν σε συναυλία στην περιοχή του Βόρειου Καυκάσου, η οποία έχει μέχρι τις μέρες μας συμπαγή ελληνικό πληθυσμό.
Δίπλα στο χωριό, το 1924, λόγω μεγάλης συσσώρευσης των προσφύγων από την Τραπεζούντα και το Καρς, ιδρύθηκε και άλλο ένα με τη θρυλική ονομασία Σπάρτα.
Την τσαρική περίοδο η συγκεκριμένη περιοχή συμπεριλαμβανόταν στο Κυβερνείο της Σταυρούπολης. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν ελληνικά χωριά στην περιφέρεια της Σταυρούπολης, που δημιουργήθηκαν τον 19ο αιώνα: Γκρέτσεσκογιε και Ντουμπόβαγια Μπάλκα. Εκτός από αυτά, στη διάρκεια του 20ού αιώνα δημιουργήθηκαν μεγάλες ελληνικές παροικίες σχεδόν σε όλες τις κεντρικές πόλεις, όπως η Σταυρούπολη, το Μινεράλνιγε Βόντι, το Πιατιγκόρσκ, το Εσεντουκί, και στα προάστιά τους.
Και οι δύο τραγουδιστές κατάγονται από την πρώην Σοβιετική Ένωση, μεγάλωσαν στην Ελλάδα και την Κύπρο αντίστοιχα, και κρατούν στενή σχέση με τον ελληνισμό του Εύξεινου Πόντου και της Κεντρικής Ασίας.
Ο Αλέξανδρος Τσοποζίδης προέρχεται από την περιοχή Τσάλκα στη Γεωργία, και το 2019 δημιούργησε ένα βιντεοκλίπ με τραγούδι στα ποντιακά και τα τουρκικά, επειδή μέχρι τη δεκαετία του 1990, και την έξοδο των Ποντίων από εκεί, στην περιοχή επικρατούσαν και οι δύο γλώσσες.
Στην περιοχή αυτήν, που έχει σημαντική ελληνική παρουσία εδώ και πάνω από 150 χρόνια, η στροφή της νεολαίας προς το ποντιακό τραγούδι έχει μεγάλη βαρύτητα για τη διατήρηση των παραδοσιακών ελληνικών εστιών.
Ρεπορτάζ: Βασίλης Τσενκελίδης.