Η αγωνίστρια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 Μαντώ Μαυρογένους βρήκε τη «θέση» της στο Μουσείου Κέρινων Ομοιωμάτων Θεοδώρου Κοκκινίδη, στα Κηπιά Καβάλας του Δήμου Παγγαίου.
Την ηρωϊκή μορφή της φιλοτέχνησε ο Καβαλιώτης καλλιτέχνης Θεόδωρος Κοκκινίδης, στο πλαίσιο του επετειακού εορτασμού της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Η Μαντώ Μαυρογέγους δεν είναι η μόνη ηρωική μορφή που δημιούργησε ο Θεόδωρος Κοκκινίδης, αλλά το πέμπτο και τελευταίο κέρινο ομοίωμά του, που φιλοτέχνησε με αφορμή τον επετειακό εορτασμό. Μαζί με αυτ, το μουσείο αριθμεί συνολικά 34 κέρινα ομοιώματα, 22 Ελλήνων και 12 ξένων προσωπικοτήτων.
Το ομοίωμα της Μαντώς Μαυρογένους τοποθετήθηκε στη μεγάλη αίθουσα του μουσείου, και έχει ως συντροφιά τέσσερις ακόμα ήρωες του 1821: τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, τον Γεώργιο Καραϊσκάκη και τον Ιωάννη Καποδίστρια.
Η υψηλής αισθητικής ενδυμασία όλων των κέρινων ομοιωμάτων κόπηκε, ράφτηκε και κεντήθηκε εξ ολοκλήρου στο χέρι, με τη βοήθεια της μητέρας του Θόδωρου Κοκκινίδη.
Η ιδιαιτερότητα του ομοιώματος της Μαντώς Μαυρογένους έγκειται, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θόδωρης Κοκκινίδης, «στα όπλα της», που δεν ήταν άλλα από «το φωτεινό πνεύμα της, η έντονη προσωπικότητά της, η επιμονή της, το θάρρος, η πίστη και η οικονομική της δύναμη που παρείχε στον αγώνα».
Εκείνο το οποίο ο ίδιος θέλησε να δώσει στο δημιούργημα ήταν η αίσθηση της καθαρής αλαβάστρινης επιδερμίδας με το λευκό χρώμα, ώστε να καταδείξει τη νιότη και την υψηλή καταγωγή της. «Στόχος ήταν να φανούν η καθαρότητα και η τιμιότητα στη σκέψη της, η αποφασιστικότητά της άλλα και η τρυφερότητα που τη διέκρινε», πρόσθεσε ο Θόδωρος Κοκκινίδης και εξήγησε: «Όλο το έργο αποπνέει μια αίσθηση ρομαντισμού με τη λεπτή σιλουέτα της να αναδεικνύει τη φινέτσα που διέθετε στην εποχή της».
Υπενθυμίζεται ότι η Μαντώ Μαυρογένους τιμήθηκε από τον Ιωάννη Καποδίστρια με το βαθμό της αντιστρατήγου για τη συνολική προσφορά της στον Αγώνα. Στη συνέχεια εκδιώχθηκε και εξορίστηκε από τον Ιωάννη Κωλέττη και τελικά πέθανε πάμφτωχη στην Πάρο, καθώς είχε ξοδέψει όλη της την περιουσία για τις ανάγκες της επανάστασης.