Τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 , η Έλενα Ναθαναήλ μοίραζε το χρόνο της μεταξύ Εύβοιας –όπου είχε το κτήμα της– και Νέας Ερυθραίας. Εκεί, κάθε Δευτέρα έχει λαϊκή. Και ναι, η εντυπωσιακή σταρ του ελληνικού κινηματογράφου πήγαινε και ψώνιζε στη λαϊκή και στο σουπερμάρκετ, και στο φούρνο που ήταν κοντά στο σπίτι της.
Και παρέμενε σταρ ακόμα και με τις σακούλες ανά χείρας. Γιατί σταρ γεννιέσαι, δεν γίνεσαι.
Φάκελος «Δαλιανίδης»
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Φιλαδέλφεια, ένεκα οι μικρασιατικές ρίζες του πατρός Δεληβασίλη. Αυτό το «Δεληβασίλη» δεν άρεσε στον Γιάννη Δαλιανίδη και στον Φιλοποίμενα Φίνο (γιατί και την Έλενα Ναθαναήλ την ανακάλυψε ο Γιάννης Δαλιανίδης). Το «Ναθαναήλ» ως επίθετο προέκυψε πολύ εύκολα, γιατί ήταν το πατρικό όνομα της μητέρας της.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η καριέρα της ξεκίνησε κάπως έτσι: πήγε να παρακολουθήσει τα γυρίσματα μιας ταινίας, και όταν την αντίκρισε ο Δαλιανίδης, ευθύς της είπε: «Εσείς με τέτοια ομορφιά δεν είστε για να βρίσκεστε πίσω από την κάμερα, αλλά μπροστά».
Ύστερα από αυτό, ο πρώτος της ρόλος δεν άργησε να έρθει.
Δεκαεπτά χρονών λοιπόν εμφανίζεται στο Κάτι να καίει, και… καίει καρδιές. Λέγεται πως όταν την είδε η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε κάποια πλάνα, μια ζήλια την ένιωσε.
Παραδόξως η Ναθαναήλ δεν έκανε συμβόλαιο με την εταιρεία. Γι’ αυτό αιτία ήταν ο Εγωισμός. Η κλασική ταινία που μάθαμε όλοι με τη Ζωή Λάσκαρη και την Τζένη Ρουσέα, αρχικά γυριζόταν με την πρώτη και την Έλενα Ναθαναήλ στο ρόλο της καλής αδελφής. Όμως όσο προχωρούσαν τα γυρίσματα, ο Δαλιανίδης έβλεπε ότι ούτε οι δυο κοπέλες ταίριαζαν, ούτε πήγαινε στη Ναθαναήλ ο ρόλος. Έτσι αποφάσισε να την αποδεσμεύσει.
Από τότε οι σχέσεις των δυο τους δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ. Συνεργάστηκαν άλλη μια φορά, στην κινηματογραφική μεταφορά του Ξύπνα Βασίλη που στην ουσία την επέβαλε ο Γιώργος Κωνσταντίνου. Οι δυο Αιγόκεροι (Δαλιανίδης-Ναθαναήλ) την περίοδο των γυρισμάτων απλώς έσφιξαν τα δόντια και έβαλαν μπροστά τον επαγγελματισμό τους. Η ηθοποιός έκανε και άλλη μια ταινία στη Φίνος Φιλμ, το Λεβεντόπαιδο, αλλά μαζί με τον Ντίνο Δημόπουλο, και… that’s all.
Helena international
Η δεύτερη ταινία της ήταν γερμανική. Συγκεκριμένα, ένα εξώφυλλο που είχε κάνει έγινε αφορμή να την προσέξει κάποιος ξένος παραγωγός που της έκανε πρόταση συνεργασίας. Αυτή ήταν και η αιτία να πρωταγωνιστήσει στην ταινία Το αίμα των Βελζούνγκεν, του Ρολφ Τίλε, που βασιζόταν στην ομώνυμη νουβέλα του Τόμας Μαν.
Ούτως ή άλλως ο ευρωπαϊκός αέρας που εξέπεμπε, αλλά και η ευρωπαϊκή της κουλτούρα –τελείωσε το Ιταλικό Γυμνάσιο και το Λύκειο Τεχνών της Ρώμης, όπου σπούδασε ζωγραφική και διακόσμηση–, ήταν συνήγοροι στην πιθανή εκτός Ελλάδος καριέρα. Απλώς η ίδια δεν το κυνήγησε ιδιαίτερα.
Το 1971 έπαιξε στην Ιταλική ταινία Η Cosa Nostra στην Αθήνα, αλλά η πιο international στιγμή της ήταν ένα φιλμ που δεν χρειάστηκε να βγει εκτός συνόρων.
Ναι, μιλάμε για το κλασικό και λατρεμένο Επιχείρηση Απόλλων.
Η «άλλη» σταρ
Κοιτώντας τη φιλμογραφία της, κάλλιστα μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι ψαχνόταν με τους ρόλους και τις ταινίες. Και τολμούσε. Έγινε μήλον της Έριδος σε ένα ερωτικό τρίγωνο στο Ντάμα Σπαθί, ή η μοιχαλίδα που φτάνει στο σημείο να σκοτώσει τον εραστή της στο Ραντεβού με μια άγνωστη.
Ρόλος που όχι μόνο ήταν ο αγαπημένος της, αλλά της έδωσε και το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Αλλά και στο Εκείνο το καλοκαίρι που τόσο όμορφο ζευγάρι ήταν με τον Λάκη Κομνηνό!
Και στην τολμηρή, για την εποχή της, Αναζήτηση, και… και…
Η Έλενα Ναθαναήλ απολάμβανε τη λατρεία του κινηματογραφικού φακού, χωρίς πάντοτε οι ρόλοι να είναι ισάξιοί της.
Νέα γυναίκα, μόνη και ερωτευμένη
Έζησε έναν μεγάλο έρωτα με τον Γιώργο Κωνσταντίνου, όσο και αν εξωτερικά δεν ταίριαζαν. Όμως η σχέση της με τον επιχειρηματία Γιώργο Τσαγγάρη ήταν το μεγάλο σοκ για τη μικροαστική ηθική της εποχής.
Η Έλενα έγινε ανύπαντρη μητέρα με τη θέλησή της. Αυτό στη δεκαετία του ’70 ήταν τόλμη και ταμπού, αλλά η ίδια όχι μόνο δεν πτοήθηκε αλλά βίωσε την χαρά της μητρότητας, μακριά από το αγριεμένο πλήθος.
Όπως και τη σχέση της με τον ποδοσφαιριστή Τάσο Μητρόπουλο. Εκεί μάλιστα είχαμε ολική αλλαγή ζωής.
Λίγο πριν από τα 40 της, η Έλενα Ναθαναήλ έγινε αγρότισσα.
Καλλιεργούσε ένα κτήμα στην Εύβοια, ενώ μάλιστα παρήγε και το δικό της κρασί που έφερε το όνομά της. Όσο για την υποκριτική; Όπως έλεγε η ίδια, όταν προέκυπτε κάτι καλό ή είχε ανάγκη από λίγο χαρτζιλίκι, γύρναγε για λίγο στα παλιά της λημέρια.
Οι παλιοί έντονοι ρυθμοί ανήκουν στο παρελθόν. Η ηρεμία της εξοχής φαίνεται ότι της ταιριάζει. Αλλά… Στα 61 της, χτυπημένη από καλπάζοντα καρκίνο του πνεύμονα, «έφυγε» μόλις δύο μήνες μετά την ιατρική γνωμάτευση, στις 4 Μαρτίου 2008. Live fast, die young.
Σπύρος Δευτεραίος