Για έναν περίεργο λόγο μπορεί όλος ο πλανήτης να τη λάτρεψε ως Σάρα Μοντιέλ, αλλά στην Ελλάδα έγιναν τα παραπάνω ως Σαρίτα Μοντιέλ. Ίσως για τον ίδιο λόγο που η Gilda με τη Ρίτα Ρίτα Χέιγουορθ έγινε στη χώρα μας Τζίλντα. (Και έτσι παρέμεινε μέχρι τις μέρες μας.)
Όμως, είτε ως Σάρα, είτε ως Σαρίτα, η Μοντιέλ ήταν η Σπανιόλα της καρδιάς των Ελλήνων. Και δη για δυο δεκαετίες.
Επόμενη στάση Χόλιγουντ
Το πραγματικό της όνομα ήταν María Antonia Abad Fernández. Πολύ ισπανικό, λίγο ταξιδιάρικο, αλλά με τέσσερα ονόματα δεν κάνεις καριέρα. Ούτως ή άλλως η καριέρα της άρχισε από τα 15 και έγινε σταρ με το… «καλημέρα σας».
Και τότε, τέλη ’40s, αρχές ’50s όλη η κινηματογραφική κοινότητα ψαχνόταν. Για νέα πρόσωπα και νέες ιδέες.
Έτσι μέσω του Μεξικού η Σαρίτα στα 20+ έφτασε στο Χόλιγουντ. Από τις αξιοσημείωτες ταινίες που έκανε εκεί ήταν αρχικά το γουέστερν Βέρα Κρουζ δίπλα στον Γκάρι Κούπερ και τον Μπάρτ Λάνγκαστερ – και προέκυψε και έρωτας με τον πρώτο.
Όπως προέκυψε έρωτας και με τον Μάριο Λάντζα, συμπρωταγωνιστή της στην επόμενη ταινία, τη Σερενάτα. Τελικά παντρεύτηκε τον σκηνοθέτη του φιλμ Άντονι Μαν – τα ‘χουν αυτά οι φλογερές Ισπανίδες.
Επιστροφή από χρυσάφι και βιολέτες
Η Σαρίτα Μοντιέλ ήταν η πρώτη Ισπανίδα που διέπρεψε στο Χόλιγουντ. Οπότε η επιστροφή της στην πατρίδα έπρεπε να γίνει με δόξες και τιμές. Αυτά στην Ισπανία, γιατί αν ήταν στην χώρα μας θα την είχαν κατασπαράξει.
Το φιλμ της επιστροφής ήταν η Βιολετέρα:
Η ιστορία είναι μίας φτωχής που πουλάει λουλούδια και ερωτεύεται έναν αριστοκράτη. Και αντί ο έρωτας ν’ ανθίσει, τους πολεμάει η οικογένειά του.
Ναι, ακόμα και για το αγνό 1958 θεωρητικά ήταν λίγο μπανάλ το σενάριο. Αλλά, ποιος ακούει τους θεωρητικούς σε αυτή τη ζωή. Η ταινία έγινε τρελή επιτυχία στην Ισπανία, και έτσι δικαιολογήθηκε και το τεράστιο για την εποχή ποσό που πήρε η Σαρίτα για να πρωταγωνιστήσει.
Και μετά την Ισπανία ήρθε η υπόλοιπη Ευρώπη. Και στην Ευρώπη ανήκει και η Ελλάδα.
Η «Βιολετέρα» και η Ελλάδα
Το σημερινό θέατρο «Βρετάνια» στην Πανεπιστημίου ήταν μέχρι το 1968 ο κινηματογράφος «Αθηναία». Εκεί η Βιολετέρα έκανε ρεκόρ αφού προβαλλόταν για 37 εβδομάδες. Και φυσικά δεν προβλήθηκε μόνο εκεί.
Μπορεί το Χόλιγουντ να είχε τα μεγάλα αστέρια της εποχής, όμως η Σαρίτα τους επισκίασε. Μάλιστα λίγο αργότερα ηχογράφησε και τραγούδι στα ελληνικά, το «Τι να είναι η αγάπη» του Λυκούργου Μαρκέα:
Το παραπάνω τραγούδι ακουγόταν στην ταινία Pecado de amopur, που ελληνικά είχε τον τίτλο Αντίο στον έρωτα. Μάλιστα γυρίσματα έγιναν και στη χώρα μας.
Η Σαρίτα Μοντιέλ σταμάτησε από το σινεμά το 1974, όμως συνέχισε σαν παρουσιάστρια στην Ισπανία, αλλά και σαν τραγουδίστρια. Και με την τελευταία της ιδιότητα ήρθε ξανά στην Ελλάδα στα τέλη των ’70s, στο «Green park» στο Πεδίον του Άρεως.
Icon
Και αν στην Ελλάδα έγινε χαμός, φανταστείτε τι γινόταν στη χώρα της. Και γίνεται, αν αναλογιστούμε πόσες φορές και σε πόσες ταινίες του την έχει μνημονεύσει ο Πέδρο Αλμοδόβαρ.
Δεν θα ήταν υπερβολή να τη λέγαμε εθνική σταρ των Ισπανών. Σε αυτό –εκτός από τον κινηματογραφικό της μύθο– συνέβαλαν και οι διαχρονικές μουσικές επιτυχίες της:
Όσον αφορά την προσωπική της ζωή, χάρηκε τον έρωτα, τα παιδιά της, ενώ στον τέταρτο γάμο την… πάτησε. Εκείνη 74, εκείνος 36, σε απλά μαθηματικά 38 χρόνια διαφορά και διάρκεια κάτι λιγότερο από δύο εβδομάδες.
«Το μεγάλο μου λάθος» έλεγε, αλλά ΟΚ και αυτό ήταν μια ντιβέ πινελιά στη μυθιστορηματική της ζωή που τελείωσε στις 8 Απριλίου 2013 σε ηλικία 85 ετών και βυθίζοντας στο πένθος όλη την Ισπανία.
Σπύρος Δευτεραίος