Λοιπόν που λέτε, το 1981 που ήρθε το ΠΑΣΟΚ στην εξουσία ένα από τα πρώτα πράγματα που έσπευσε να καταργήσει ήταν η λογοκρισία. Μάλιστα το φθινόπωρο του 1982 επιτέλους προβλήθηκε για πρώτη φορά ολόκληρο (και με το… βούτυρό του) το Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι.
Και ερχόμαστε στο 1983. Τόσο μακρινό και τόσο αγνό. Αλλά…
«Η δημοκρατία του νέφους»
Την 1η Ιανουαρίου 1983 ήταν έτοιμη να κυκλοφορήσει η ταινία Η δημοκρατία του νέφους, μία σάτιρα της εποχής με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά. Το σενάριο είχε ως εξής: Σε μια φανταστική χώρα, την Καρπαζία, το μέγιστο πρόβλημα είναι το νέφος. Ο υπουργός ΧΟΝ (Χολέρας, Οχετού και Νέφους) προσπαθεί με τους πιο απίθανους τρόπους να το νικήσει, και όταν στο φινάλε αποτυγχάνει υπουργός αναλαμβάνει μια αντιστασιακή καφετζού.
Σκηνές όπως το υπουργικό συμβούλιο, στιγμιότυπα που διαδραματίζονταν γύρω από το Ζάππειο και η πολύ τολμηρή γλώσσα έκαναν την επιτροπή για την καταλληλότητα της ταινίας να θέλει να την κρίνει ακατάλληλη για θεατές κάτω των 17.
Ο Μιχάλης Λεφάκης έγινε έξαλλος, γιατί αν έβγαινε ακατάλληλη μια κωμωδία με τον Κώστα Βουτσά αυτό σήμαινε καταστροφή στα εισιτήρια. Ο ίδιος ο παραγωγός μίλησε για προσπάθεια λογοκρισίας της ταινίας και για πόλεμο στο πρόσωπό του λόγω ιδεολογικών φρονημάτων.
Τελικά το φιλμ προβλήθηκε κομμένο, αν και μετά κυκλοφόρησε η άκοπη βερσιόν σε βιντεοκασέτα. Πάντως, είτε έτσι είτε αλλιώς δεν έκανε επιτυχία και ξεχάστηκε γρήγορα.
https://www.facebook.com/mikelefakis/videos/411744490413141
«Η κάθοδος»
Τρίτη 4 Ιανουαρίου και μετά το κεντρικό δελτίο ειδήσεων έκανε πρεμιέρα μια νέα τηλεοπτική σειρά. Πρόκειται για την Κάθοδο, την τηλεοπτική μεταφορά του Έγκλημα και τιμωρία, με χώρο δράσης τα Εξάρχεια της εποχής.
Σκηνοθέτης ήταν ο σπουδαίος θεατράνθρωπος Γιώργος Μιχαηλίδης. Η προηγούμενη σειρά του, τα Λαυρεωτικά, είχε τύχει καλής υποδοχής και είχε χαρακτηριστεί ως «το σίριαλ που σηματοδότησε την αλλαγή και στην τηλεόραση».
Άλλη μία καινοτομία για την Κάθοδο ήταν ότι για πρώτη φορά είχε προβληθεί νωρίτερα το επεισόδιο για τους τηλεοπτικούς συντάκτες και κριτικούς, οι οποίοι είχαν επαινέσει το μοντέρνο γύρισμα της.
Δυστυχώς όμως οι κριτικοί ήταν οι μόνοι στους οποίους άρεσε αυτή την τηλεοπτική δουλειά. Τα γυρίσματα με την κάμερα στον ώμο, οι νεοτερισμοί στη σειρά, η πολύ ελεύθερη γλώσσα και σκηνές που ήταν λίγο πριν από τα όρια του σοκ ξεσήκωσαν τους τηλεθεατές που έσπασαν τα τηλέφωνα στην Αγία Παρασκευή.
Δίνοντας κλίμα από τα παρασκήνια, τις επόμενες μέρες οι εφημερίδες έγραψαν ότι μέχρι να τελειώσει η προβολή του πρώτου επεισοδίου μετρούσαν… πιέσεις στο Ραδιομέγαρο.
Η ΕΡΤ ήθελε να μην προβληθούν τα επόμενα επεισόδια που είχαν γυριστεί. Όμως υπήρχαν ποινικές ρήτρες με την παραγωγό εταιρεία, συν κάποιες φωνές που υποστήριζαν πως η εξαφάνιση της σειράς σήμαινε λογοκρισία, κάτι που πολεμούσε η τότε κυβέρνηση.
Τελικά, ύστερα από λίγες μέρες Η κάθοδος επέστρεψε πετσοκομμένη, με λιγότερα επεισόδια και έγινε το πρώτο ελληνικό σίριαλ που προβλήθηκε σε μεταμεσονύχτια ώρα. Φυσικά, δεν μεταδόθηκε ποτέ σε επανάληψη, αν και λίγα χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε σε διπλή βιντεοκασέτα.
Για την ιστορία, το πρωταγωνιστικό ζευγάρι ήταν ο Ζαχαρίας Ρόχας και η Πέγκυ Σταθακοπούλου σε πρώτη εμφάνιση.
«Κυρία Αρσενία, σε αγαπώ»
Κυριακή 9 Ιανουαρίου. Και εκεί που τα πράγματα πήγαιναν να ηρεμήσουν με την Κάθοδο, έσκασε η Κυρία Αρσενία.
Η Χρυσούλα Διαβάτη υποδυόταν μία μεσόκοπη γυναίκα, η οποία έκανε προξενιά και μαγιολίκια. Στο ρόλο ενός νεαρότερου χήρου με μικρό παιδί ο Περικλής Μουστάκης. Παρά τη διαφορά ηλικίας προέκυψε έρωτας. Επίσης, στο ρόλο της μητέρας του Περικλή Μουστάκη ήταν η αξέχαστη Τζέσυ Παπουτσή, η οποία διατηρούσε σινεμά που πρόβαλε ερωτικές ταινίες.
Το σενάριο και η σκηνοθεσία στο Κυρία Αρσενία, σ’ αγαπώ ήταν του Παύλου Μάτεσι.
Όμως, το θέμα της σειράς προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ένωσης Γυναικών Ελλάδος (ΕΓΕ). Μάλιστα η πρόεδρος Μαργαρίτα Παπανδρέου ζήτησε από τον τότε διευθυντή της ΕΡΤ Βασίλη Βασιλικό να σταματήσει άμεσα η προβολή, καθώς, όπως υποστήριζε, γελοιοποιούνταν το γυναικείο κίνημα μιας και οι γυναίκες παρουσιάζονταν σαν «αλλοπρόσαλλα, υστερικά και γελοία όντα».
Τελικά, ένα βράδυ ο Βασίλης Βασιλικός τηλεφώνησε στον Παύλο Μάτεσι ανακοινώνοντας το κόψιμο της σειράς. Ο δημιουργός αρνήθηκε, εντούτοις την Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 1983 το Κυρία Αρσενία, σ’ αγαπώ «ολοκληρώθηκε» με την προβολή του 6ου επεισοδίου.
Μάλιστα, έναν χρόνο μετά, στις 4 Απριλίου 1984, η σειρά διαγράφηκε με σκοπό να μην υπάρξει ποτέ επαναπροβολή. Ως εκ τούτου δεν υπάρχει καμία κόπια στο αρχείο της ΕΡΤ, κάτι σπάνιο για έγχρωμη σειρά, καθώς σχεδόν όλες οι έγχρωμες έχουν διασωθεί.