Η Υπολοχαγός Νατάσα προβλήθηκε τη σεζόν ’70-’71 και για σχεδόν 3 δεκαετίες, το 1999-2000 συγκεκριμένα, κατείχε το ρεκόρ της ελληνικής ταινίας με τα περισσότερα εισιτήρια και δη μόνο στην Α’ προβολή (ήταν ένας διαχωρισμός αιθουσών που υπήρχε μέχρι τα 90s).
Το παρασκήνιο πάντως του φιλμ είναι αρκούντως παιχνιδιάρικο…
Οι «αντρικές» ταινίες και η… Ναυσικά
Το 1968 η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ επέστρεψαν στη Φίνος Φιλμ, μετά από μια 5ετία περιπλανήσεων στην Δαμασκηνός -Μιχαηλίδης και στην Καραγιάννης-Καρατζόπουλος.
Εκτός από το εγκάρδιο «Καλώς ήρθατε στο σπίτι σας» που τους είχε πει ο Φιλοποίμην Φίνος, και τις υψηλότατες αμοιβές –για την Αλίκη, η υψηλότερη όλων– φρόντιζε και οι παραγωγές τους να είναι ξεχωριστές και διαφορετικές.
Από την άλλη, ο Νίκος Φώσκολος ήταν η ανερχόμενη δύναμη στην Φίνος Φιλμ, με ταινίες που έφερναν για πρώτη φορά στην εταιρεία το στοιχείο της περιπέτειας σε κοινωνικό όμως πλαίσιο.
Η Αλίκη έχοντας δει τα φιλμ που είχε κάνει με την Τζένη Καρέζη (Αγάπη και Αίμα σενάριο και σκηνοθεσία και Κοντσέρτο για πολυβόλα, σενάριο) σκέφτηκε μια συνεργασία μαζί του, για αλλαγή του προφίλ της. Στην πρώτη πρόταση του Φίνου, ο Νίκος Φώσκολος δεν ενθουσιάστηκε.
Η αρχική του ένσταση ήταν ότι αυτός κάνει «αντρικές ταινίες» δηλαδή περιπέτειες με άντρες πρωταγωνιστές.
Η μικρή πικρή αλήθεια, ήταν ότι ήξερε πως η Αλίκη παρέμβαινε στη σκηνοθεσία, στο ενδυματολογικό, στο φωτισμό, ακόμα και στο μοντάζ. Και αυτός δεν ήθελε κάτι τέτοιο.
Κι όντως η πρώτη παρέμβαση έγινε όταν η εθνική μας σταρ, άλλαξε το όνομα της ηρωίδας και από Ναυσικά, έγινε Νατάσα. Αλλαγή που αν μη τι άλλο την δικαίωσε.
Μια σοκολατίνα;
Αφού μέσω Φίνου δόθηκαν οι εγγυήσεις ότι η Αλίκη θα είναι όσο γίνεται πιο πειθαρχημένη στον σκηνοθέτη της, έγινε η συνάντηση στο σπίτι της στη Στησιχόρου. Η πρώτη επαφή ήταν σε ήρεμο, αλλά συγκρατημένο κλίμα. Άλλωστε ο Νίκος Φώσκολος δεν ήταν και ο πιο «ανοιχτός» άνθρωπος στον κόσμο.
Από την άλλη, ήταν γνωστό σε όλους, ότι η Αλίκη πρόσεχε τη διατροφή της σε βαθμό κακουργήματος –για τους άλλους. Δεν έπαυε όμως να είναι μια απίστευτη οικοδέσποινα σε όποιον πέρναγε το κατώφλι του σπιτιού της. Κι επειδή εκείνη δεν έτρωγε πολύ, φρόντιζε να μπουκώνει τους καλεσμένους της. Και στον Φώσκολο έτυχε μια τεράστια σοκολατίνα που με προτροπή της Αλίκη την έφαγε και γλυκάθηκε.
Έπος λέμε
Η ταινία ακόμα και σήμερα καταλαβαίνει κανείς ότι ήταν υπερπαραγωγή. Ο Φίνος δεν νοιάστηκε για τα έξοδα και μάλιστα έγιναν γυρίσματα και στο Νταχάου, όπου σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής, η Βουγιουκλάκη έπαθε νευρικό κλονισμό.
Παρόλα αυτά οι περισσότερες σκηνές που γυρίστηκαν εκεί, δεν προβάλλονται πια στις τηλεοπτικές μεταδόσεις. Το γιατί αναζητήστε το στις εταιρείες και στους σταθμούς που πετσοκόβουν σκηνές σε αυτά τα κλασικά φιλμ.
Αλλά δεν έχει κοπεί η σκηνή των βασανιστηρίων και το σκισμένο φόρεμα της πρωταγωνίστριας. Το όποιο, αγνοώντας σε ποια σκηνή θα χρησιμοποιηθεί, το είχε φέρει η ίδια. Όταν είδε τον σκηνοθέτη να το σκίζει και να το λερώνει, έβαλε τα κλάματα.
«Τώρα γυρνάμε» φώναξε ο Φώσκολος, μόλις την είδε να κλαίει.
Κέρδη και ζημίες
Η ταινία όχι μόνο έσκισε εμπορικά, αλλά κατάφερε και πουλήθηκε και στο εξωτερικό, κάτι σχετικά δύσκολο για τις παραγωγές εκείνης της εποχής.
https://youtu.be/WiWg3ed-9s8
Μάλιστα γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία σε χώρες της Άπω Ανατολής, ενώ ο μύθος θέλει να προβλήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο για πρώτη φορά στο BB2 στις αρχές του ’80, που η εθνική μας σταρ παζάρευε τα δικαιώματα της Εβίτα. Και τελικά τα πήρε.
Από την άλλη, βρισκόμαστε στην αρχή των 70s όπου ξεκινούσε η κατάρρευση του εγχώριου κινηματογράφου. Και μπορεί το φιλμ να έσπασε τα κοντέρ, αλλά ήταν η τελευταία αναλαμπή του παλιού σινεμά. Η Νατάσα έκοψε τότε πάνω από 750 χιλιάδες εισιτήρια, ενώ δυο χρόνια αργότερα, η Μαρία της σιωπής που ήρθε και αυτή πρώτη στα εισιτήρια έκανε γύρω στις 210 χιλιάδες. Καταλαβαίνετε τη διαφορά.
Από την άλλη υπήρξε επίσημα η τελευταία ταινία που η Αλίκη έκανε με τον Δημήτρη.
Άτυπη η τελευταία τους κινηματογραφική συνάντηση έγινε την επόμενη σεζόν, με μια σκηνή έξω από την –κλειστή τότε– Βουλή, στο φιλμ Η Αλίκη δικτάτωρ. Τόσο ο Φίνος, όσο και εκείνη ήθελαν μια αλλαγή σε παρτενέρ, ενέργεια που δεν ενθουσίασε όπως φάνηκε τον πρώην σύζυγό της.
Όσο για τη σχέση της Άλικης με τον Φώσκολο; Εντάξει, δεν έκλαιγε και ο ένας στην αγκαλιά του άλλου, αλλά ούτε αλληλοπετροβολήθηκαν. Απλά δεν την σκηνοθέτησε ξανά. Έπαιξε όμως σε σενάριο του, την Κατάσκοπο Νέλλη, το 1981, που έμελλε να είναι και η τελευταία της ταινία.
Σπύρος Δευτεραίος