Στην προώθηση του καινούργιου της δίσκου που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες και τιτλοφορείται Ταξίδι στον αιώνιο ήχο έχει ρίξει όλο το βάρος της καθημερινότητάς της αυτό το διάστημα η δημοφιλής Πόντια τραγουδίστρια Πέλα Νικολαΐδου.
Πρόκειται για μία καλλιτεχνική δουλειά με πασίγνωστα ποντιακά παραδοσιακά τραγούδια τα οποία ακούγονται σχεδόν σε κάθε συναυλία, μουχαπέτ’ και παρακάθ’, και σιγοτραγουδιούνται από κάθε Πόντιο σε ολόκληρη την υφήλιο.
Η Πέλα Νικολαΐδου άνοιξε την καρδιά της στο pontosnews.gr και μίλησε για ό,τι έχει στιγματίσει τη μέχρι στιγμής καλλιτεχνική καριέρα της, για την πανδημία του κορονοϊού που «φρενάρει» τα επόμενα βήματά της, για το ξεκίνημά της στο τραγούδι, για την επιθυμία της από μικρή να γίνει νηπιαγωγός, αλλά και για τις δυνατότητες ή αδυναμίες που εντοπίζονται στο ποντιακό τραγούδι του σήμερα.
Κυρίως θυμήθηκε τα ατέλειωτα μουχαπέτια που βίωσε ως παιδί στο σπίτι της, καθώς από αυτό έχουν περάσει όλα τα γνωστά ονόματα της ποντιακής μουσικής, μεταξύ των οποίων και ιερά «τέρατα» του χώρου. Έπαιζαν την κεμεντζέ και τραγουδούσαν μέχρι το πρωί με τους επίσης πασίγνωστους τραγουδιστές γονείς της, Στάθη και Σοφία Νικολαΐδου.
Ακόμα, δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι αυτό που πρέπει να έχει πάντοτε στο μυαλό του ο κάθε καλλιτέχνης είναι «να προσπαθεί συνεχώς να βελτιώνεται και να κερδίζει την αγάπη του κοινού, καταθέτοντας την ψυχή του».
Ο νέος δίσκος
Με την αμέριστη βοήθεια της Ένωσης Ποντίων Καλαμαριάς και του προέδρου της και μουσικού Κώστα Ζώη κυκλοφόρησε το Ταξίδι στον αιώνιο ήχο – την παραγωγή έχει κάνει ο Δημήτρης Ξενιτόπουλος, λυράρης και σύζυγος της Πέλας Νικολαΐδου.
Στο δίσκο περιλαμβάνονται οκτώ τραγούδια. Ξεχωρίζουν τα: «Αητέντς επαραπέτανεν», «Η κόρ’ επήεν σο παρχάρ», «Σουμέλα λέν’ την Παναγιάν» και «‘Πάρθεν η Ρωμανία».
Όπως τόνισε στο pontosnews.gr η τραγουδίστρια, επέλεξαν με τον σύζυγό της τίτλο στη νεοελληνική διάλεκτο διότι ο συγκεκριμένος περνούσε τέλεια το μήνυμα αυτής της δουλειάς. «Ψάχναμε πολύ καιρό έναν τίτλο που να “κουμπώνει” στα τραγούδια. Είναι παραδοσιακά και όλα θα μείνουν στην αιωνιότητα. Έτσι διαλέξαμε τον συγκεκριμένο.
»Τώρα βρισκόμαστε στην προώθηση του CD. Θέλουμε να κάνουμε την παρουσίασή του, αλλά και να το προωθήσουμε μουσικά. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά την Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς, τον Κώστα Ζώη αλλά και όλους τους χορηγούς που μας στήριξαν. Ήταν αμέριστη η βοήθεια όλων, ιδίως σε αυτήν τη δύσκολη εποχή της πανδημίας που δεν είναι εύκολο να βρεις χρήματα», εξήγησε.
Αναφερόμενη στον κορονοϊό είπε ότι είχε πολλά καλλιτεχνικά σχέδια, ωστόσο όλα τα «φρέναρε» η πανδημία. Αυτό το διάστημα δίνει συναυλίες με τον Παναγιώτη Θεοδωρίδη, τον Αλέξη Παρχαρίδη και τον Θεόφιλο Πουταχίδη σε πόλεις της βόρειας Ελλάδας. «Περιμένω τις εξελίξεις ώστε να δω αν αυτήν τη σεζόν θα είμαι σε κάποιο μαγαζί ή αν θα δίνω συναυλίες», υπογράμμισε.
Οι συνεργασίες που στιγμάτισαν την καριέρα της
Και μπορεί να αγαπάει όλα τα τραγούδια που έχει πει, ωστόσο δύο συνεργασίες στιγμάτισαν τη μέχρι στιγμής καριέρα της Πέλας Νικολαΐδου, όπως αποκάλυψε η ίδια.
Πρόκειται για την Καμπάνα του Πόντου, το εμβληματικό έργο του Φίλωνα Κτενίδη που μελοποίησε αριστουργηματικά ο Θεόφιλος Πουταχίδης, αλλά και το τραγούδι που της έγραψε ο Μπάμπης Κεμανετζίδης «Γουρπάν σε σον το θέλεμαν», το οποίο αγαπήθηκε υπερβολικά από τον κόσμο.
«Αναμφισβήτητα με στιγμάτισε το γεγονός ότι τραγούδησα στην Καμπάνα του Πόντου, διότι είναι το κορυφαίο έργο στο χώρο της λογοτεχνίας και της μουσικής του ποντιακού ελληνισμού. Σε κάθε εκδήλωση, κυρίως αυτές για τη Γενοκτονία, έχει τον πρώτο λόγο. Είμαι τυχερή που συμμετείχα. Τότε ήμουν στο ξεκίνημα και θυμάμαι ότι είχα τεράστιο άγχος στο στούντιο. Σκεφτόμουν ότι όταν ακούς τέτοιους στίχους και τέτοια μουσική πρέπει να αποδώσεις όσο καλύτερα γίνεται, να δώσεις τον καλύτερο εαυτό σου.
»Επίσης, ο Μπάμπης Κεμανετζίδης μού έδωσε ένα εξαιρετικό τραγούδι, το “Γουρπάν σε σον το θέλεμαν”, το οποίο έχει τόσες προβολές στο ίντερνετ όσες δεν έχει κανένα άλλο τραγούδι. Το αγάπησε πάρα πολύ ο κόσμος και παίζεται πολύ συχνά, σχεδόν από όλους τους καλλιτέχνες. Μου συνέβη αρκετά νωρίς στην καριέρα μου να πω ένα τραγούδι που είχε τόσο μεγάλη απήχηση», σημείωσε η Πέλα Νικολαΐδου.
Η δημοφιλής τραγουδίστρια έχει συνολικά τέσσερις προσωπικούς δίσκους, πολλές συμμετοχές σε διάφορες καλλιτεχνικές δουλειές και πολλά ντουέτα με άλλους Πόντιους τραγουδιστές.
«Κοιμόμουν στα καμαρίνια»
Αρκετές φορές, όπως εξομολογήθηκε στο pontosnews.gr, η ίδια και η αδερφή της, Ανθούλα, παιδιά ακόμα, κοιμήθηκαν στα καμαρίνια των ποντιακών νυχτερινών κέντρων όπου εμφανίζονταν οι γονείς τους.
Ήταν τόσο μεγάλη η επιθυμία της να τους απολαύσει επί σκηνής που ήθελε να πηγαίνει μαζί τους. Όταν την πρόδιδε η αντοχή της, λόγω του μικρού της ηλικίας της, έγερνε σε κάποια καρέκλα και την έπαιρνε ο ύπνος.
Αναμφισβήτητα αυτό που έχει χαραχτεί ανεξίτηλα στη μνήμη της από την παιδική της ηλικία είναι η συχνή παρουσία πολύ γνωστών Πόντιων καλλιτεχνών στο σπίτι τους. «Γινόταν κοσμοσυρροή. Έρχονταν πολύ συχνά πολλοί γνωστοί Πόντιοι καλλιτέχνες εκείνης της εποχής, αλλά και του σήμερα. Έκαναν πρόβες, τραγουδούσαν, έπαιζαν λύρα, έστηναν μουχαπέτια. Ήμουν μόλις 7-8 ετών. Πήγαινα στο δημοτικό ακόμα όταν βίωνα αυτές τις όμορφες καταστάσεις», θυμήθηκε με νοσταλγία.
Περιγράφοντας το πώς ήταν ως παιδί, χαρακτήρισε τον εαυτό της «κλειστή και ντροπαλή», προσθέτοντας ότι δεν φανταζόταν ποτέ πως κάποια στιγμή θα τραγουδάει μπροστά σε κόσμο. «Δεν ήξερα ότι μπορώ να τραγουδήσω. Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα μπορούσα να ανέβω στην πίστα και τόσος κόσμος θα κοιτάζει εμένα. Άλλωστε όνειρό μου ήταν να κάνω ένα επάγγελμα σχετικό με τα παιδιά. Ήθελα να γίνω νηπιαγωγός», είπε χαμογελώντας.
«Ο Θεόφιλος Πουταχίδης με έβγαλε στο τραγούδι»
Η πρώτη της δισκογραφική δουλειά ήταν μαζί με τον Θεόφιλο Πουταχίδη. Ο ταλαντούχος μουσικός είχε αντιληφθεί ότι η Πέλα Νικολαΐδου διαθέτει ταλέντο και έτσι της έκανε πρόταση να συνεργαστούν.
«Εκείνη την εποχή δούλευε ο πατέρας μου με τον Θεόφιλο σε ποντιακό κέντρο. Κάποια στιγμή έφερε ο πατέρας μου το μικρόφωνο στο τραπέζι όπου καθόμουν και είπα έναν στίχο. Εκεί με άκουσε για πρώτη φορά ο Θεόφιλος. Αργότερα με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι θέλει να συνεργαστούμε. Του απάντησα ότι μάλλον κάνει λάθος και ότι προφανώς θέλει την αδερφή μου, την Ανθούλα, η οποία έχει καταπληκτική φωνή. Αλλά τελικά ήθελε εμένα.
»Έμεινα έκπληκτη. Στο σπίτι με άκουγαν όλοι να τραγουδάω, αλλά δεν μου έλεγαν ότι έχω καλή φωνή, διότι θα ντρεπόμουν. Αν μου το έλεγαν, δεν θα άνοιγα ξανά το στόμα μου. Παραμένω και σήμερα ντροπαλή, όμως κάποια πράγματα τα έχω δουλέψει πλέον με τον εαυτό μου», ανέφερε.
Τέλος και σε ό,τι αφορά το μέλλον του ποντιακού τραγουδιού, εμφανίστηκε αισιόδοξη, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλά και πολύ μεγάλα ταλέντα, τραγουδιστές και μουσικοί. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι υπάρχουν και κάποιοι με μέτριες δυνατότητες που μπορούν να βελτιωθούν, αν δουλέψουν με συνέπεια.
«Έχω τέλεια ακούσματα από μικρή, από τεράστιους καλλιτέχνες, και αυτό με έκανε να είμαι πολύ αυστηρή, πάνω απ’ όλα με τον εαυτό μου. Όταν από παιδί έχεις συνηθίσει να ακούς καλλιτέχνες υψηλότατου επιπέδου, δύσκολα μπορείς να συμβιβαστείς με κάτι μέτριο ή κακό. Έχω ακούσει κάποιους για τους οποίους σκέφτομαι ότι δεν έχουν πολλές δυνατότητες – αυτή η σκέψη προέρχεται κυρίως από την αυστηρότητα με την οποία αντιμετωπίζω τον εαυτό μου.
»Αν δεν έβλεπα βελτίωση σε εμένα, θα σταματούσα να τραγουδάω. Ο καλλιτέχνης επιβάλλεται να βελτιώνεται.
»Είμαι αισιόδοξη για το ποντιακό τραγούδι, διότι έχουμε ταλεντάρες και στα μουσικά όργανα και στη φωνή. Δυστυχώς όμως οι προσωπικότητες του καλλιτεχνικού χώρου που έφυγαν είναι πολύ δύσκολο να αντικατασταθούν. Πώς είναι δυνατό να βγει πάλι ένας Καζαντζίδης, ένας Χρύσανθος ή ένας Μίκης;», σημειώνει η Πέλα Νικολαΐδη
Ρωμανός Κοντογιαννίδης