Πώς καταρρέει ο μύθος των πολυεθνικών όταν δεν έχουν λαδώσει όλα τα γρανάζια του μηχανισμού της διαφήμισης: Μέσα σε μια στιγμή μπορεί ένας αστάθμητος παράγοντας να διαλύσει όλο το επικοινωνιακό οικοδόμημα που έχουν χτίσει οι ειδικοί και να κοστίσει σε ζημίες πολλά περισσότερα από τα οφέλη που ανέμεναν και τα ποσά που ξόδεψαν για τη θετική τους προβολή.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που συνέβη με την Coca-Cola και τον Κριστιάνο Ρονάλντο στον αγώνα του Euro 2020 μεταξύ της Πορτογαλίας και της Ουγγαρίας.
Ο συγκεκριμένος ποδοσφαιριστής είναι ο απόλυτος χαρακτηρισμός του influencer. Δεν ανασαίνει χωρίς να αμείβεται από χορηγό. Πολύ δε περισσότερο, δεν χρησιμοποιεί τίποτα αν δεν τον έχουν χρυσοπληρώσει. Η UEFA αυτό δεν το είχε υπολογίσει και πήγε σε βάρος του να βγάλει λεφτά, από τους δικούς της χορηγούς.
Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε μετά το τέλος του αγώνα Πορτογαλίας-Ουγγαρίας μία κίνηση του super star Ρονάλντο αρκούσε για να καταρρεύσει η μετοχή ενός μύθου των πολυεθνικών και να κοστίσει αστρονομικά ποσά σε ζημίες.
Οι χορηγοί νόμιζαν πως αυτά που πλήρωσαν στην UEFA για να διαφημιστούν στο Euro 2020 αρκούσαν. Είχαν λογαριάσει όμως χωρίς τον ξενοδόχο.
Με το που έκατσε στη θέση του ο Ρονάλντο αρκούσε να μετακινήσει τα μπουκάλια της Coca-Cola από μπροστά του, να τα εξαφανίσει από το πλάνο της τηλεόρασης, και επιδεικτικά να βάλει στη θέση τους ένα μπουκαλάκι με νερό, χωρίς ετικέτα.
Την ίδια στιγμή η μετοχή της εταιρείας, επηρεασμένη από τους 300 εκατομμύρια ακόλουθους που έχει ο υπερήρωας του σύγχρονου ποδοσφαίρου, έκανε αρνητικό ρεκόρ – χάθηκαν μέσα σε 24 ώρες 4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Από 56,1 δολάρια που ήταν η αξία κάθε μετοχής της εταιρείας, έπεσε με την κίνηση του Ρονάλντο στα 55,22 δολάρια, καταγράφοντας πτώση 1,6%. Το ποσοστό αυτό αρκούσε για να χάσει ένα μυθικό ποσό η κορυφαία πολυεθνική.
The most influential footballer in the world, Christiano Ronaldo removed bottles of Coca-Cola, the official sponsors of #EURO2020 before
a press conference.
Coca-Cola stocks are down you reckon 📉?
https://t.co/YLp3wuvagy— Pitch Invaders (@InvadersPitch) June 14, 2021
Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της υπερδύναμης που έχει δώσει ο κόσμος στα παγκόσμια είδωλά του, απ’ όποιο χώρο κι αν προέρχονται αυτά. Είναι ένα σύγχρονο κοινωνικό φαινόμενο που όμοιό του με τόση ισχύ δεν είχε δει ποτέ στο παρελθόν η ανθρωπότητα.
Το σίγουρο είναι πως η κίνηση αυτή θα αλλάξει τη στρατηγική των χορηγών των μεγάλων διοργανώσεων και θα λαμβάνουν υπόψη αυτούς τους αστάθμητους παράγοντες. Δεν θα αφήσουν ξανά έξω απ’ αυτό το μεγάλο φαγοπότι, τους πρωταγωνιστές των αγώνων, που δεν είναι άλλοι από τους παίκτες.
Είναι σίγουρο πως το πάθημα, θα τους γίνει μάθημα.
Κρικόρ Τσακιτζιάν