Μαντώ Μαυρογένους, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα. Οι δυο κορυφαίες αγωνίστριες του 1821, είχαν σχετικά ισχνή παρουσία σαν ρόλοι σε θέατρο, κινηματογράφο και τηλεόραση. Το γιατί θα πρέπει να αναζητηθεί στο κόστος μιας τέτοιας παραγωγής. Σκηνικά και ρούχα εποχής εκτόξευαν και εξακολουθούν να το κάνουν, το κόστος της παραγωγής σε υψηλά κοστολόγια για τη φτωχή εγχώρια παραγωγή.
Λασκαρίνα, η αδικημένη
Τo 1959 η Ειρήνη Παππά γίνεται η Μπουμπουλίνα. Στο πλευρό της ο Ανδρέας Μπάρκουλης. Μαζί τους και ο Λευτέρης Βουρνάς, στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο.
Αλλά και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Νίκος Κούρκουλος, η Μιράντα Μυράτ και ο Αρτέμης Μάτσας (μαντεύετε σε ποιο ρόλο). Την ταινία σκηνοθέτησε ο Κώστας Ανδρίτσος και το σενάριο έγραψαν ο Νέστορας Μάτσας και ο Κώστας Ασημακόπουλος.
https://www.youtube.com/watch?v=iJv_luUhWmI
Σαράντα χρόνια αργότερα, το 1999 ανεβαίνει στο θέατρο Ακροπόλ, η παράσταση Εγώ, η Λασκαρίνα. Η Μιμή Ντενίση εκτός από πρωταγωνίστρια, ήταν και η συγγραφέας του έργου.
Παρόλο που ήταν πολυδιαφημισμένη και πολυαναμενόμενη, κάποιες παρασκηνιακές ατυχίες την συνόδευαν. Όπως ο θάνατος του σκηνοθέτη Μίνου Βολανάκη, λίγο πριν την πρεμιέρα. Παρόλα αυτά πιστώνεται στις εμπορικές επιτυχίες της σεζόν.
Δίπλα στη Μιμή Ντενίση, ήταν ο Πασχάλης Τσαρούχας, ο Μάριος Ιορδάνου αλλά και σπουδαίοι ηθοποιοί της παλαιότερης γενιάς, όπως ο Θανάσης Βέγγος, ο Γιώργος Φούντας και ο Σπύρος Καλογήρου.
Μαντώ, το γένος Μαυρογένους
Τον Απρίλιο του 1940, ανεβαίνει στο Εθνικό θέατρο το έργο του Σπύρου Μελά, Παπαφλέσσας. Ένας από τους ρόλους που υπάρχουν στο κείμενο, είναι αυτός της Μαντώς Μαυρογένους. Την τελευταία υποδύεται η δεσποινίς –σύμφωνα με το τότε πρόγραμμα του Εθνικού– Τζένυ Περίδου.
Ανάμεσα στους ηθοποιούς που ήταν στην παράσταση αναγνωρίζουμε τον Μάνο Κάτρακη και τον Θάνο Κωτσόπουλο.
Η παράσταση θα ανέβει ξανά το 1947 και το 1949. Τον ρόλο της ηρωίδας του 1821 υποδυόταν η Λέλα Ησαΐα.
Θα χρειαστούν 10 χρόνια, για να ανεξαρτητοποιηθεί η Μαντώ Μαυρογένους. Στην παράσταση του θεάτρου Ακροπόλ, πρωταγωνίστρια ήταν η Μαίρη Αρώνη.
Την παράσταση σκηνοθετούσε ο σύζυγός της Κωστής Μιχαηλίδης, ενώ ανάμεσα στους υπόλοιπους ηθοποιούς, συναντάμε την Τασσώ Καββαδία, τον Ανδρέα Φιλιππίδη και την Λίλλη Παπαγιάννη, στο ρόλο της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας.
Την παράσταση παρακολούθησαν σύμφωνα με τα επίκαιρα της εποχής ο βασιλεύς Παύλος και η βασίλισσα Φρειδερίκη.
Το 1971 η Τζένη Καρέζη ανήκει στο δυναμικό της «Καραγιάννης Καρατζόπουλος» και γυρίζει την Μαντώ Μαυρογένους.
Υπερπαραγωγή για τα μέτρα της εποχής και κυρίως της εταιρείας, ενώ τον ρόλο του Δημήτριου Υψηλάντη του μεγάλου έρωτα της ηρωίδας, βρίσκουμε τον Πέτρο Φυσσούν. Ανάμεσα στους υπόλοιπους ηθοποιούς συναντάμε την Ελένη Ερήμου, τον Άλκη Γιαννακά και τον Σταύρο Ξενίδη.
https://www.youtube.com/watch?v=8uaVdSLll2Q
Τρία χρόνια αργότερα, η Αλίκη Βουγιουκλάκη ανεβάζει την «Μαντώ» στο θέατρο της οδού Αμερικής.
Είναι το πρώτο έργο που στο πλάι της δεν έχει τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, αφού έχουν χωρίσει.
Τον ρόλο του Υψηλάντη υποδυόταν ο Νικήτας Τσακίρογλου και τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, ο Μάνος Κατράκης στην τελευταία του συνεργασία με την εθνική μας σταρ και λίγο πριν το «πάγωμα» των σχέσεων τους λόγω του κηποθέατρου στο Πεδίο του Άρεως.
Το 1980 στο Εθνικό θέατρο, ανέβηκε ξανά ο Παπαφλέσσας. Αυτή τη φορά, στο ρόλο της Μαντώς Μαυρογένους είχαμε διπλή διανομή: Η μία ήταν η Μιράντα Ζαφειροπούλου και η άλλη η πρόσφατη χαμένη Άννυ Πασπάτη.
Τέλος το 1982 η Μαντώ Μαυρογένους θα γίνει και σειρά. Φυσικά στη δημόσια τηλεόραση, με πρωταγωνίστρια την Κάτια Δανδουλάκη, σε μια όχι και τόσο πετυχημένη τηλεοπτική της στιγμή, είτε όσον αφορά τις κριτικές, είτε όσον αφορά την τηλεθέαση.
Παρόλα αυτά, η σειρά προβάλλεται κατά καιρούς από την ΕΡΤ2 σε επανάληψη, κάτι που έγινε και φέτος πριν λίγες μέρες.
Η συνύπαρξη επί σκηνής
Και όμως το 2015, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα και Μαντώ Μαυρογένους ήταν μαζί πάνω στη σκηνή του θέατρου Θησείο. Και όχι μόνες τους. Μαζί με την Μόσχω Τζαβέλα, την Λέλα Καραγιάννη, Σουλιώτισσες και Μεσολογγίτισσες, εργάτριες και ανώνυμες αγωνίστριες μαζί με τη 89χρονη, τότε, Ζωή Πετροπούλου, αφηγούνταν τη ζωή τους, αλλά και τις σκέψεις τους για τη ζωή, τη θυσία και την πατρίδα. Όλα αυτά στην πρωτοποριακή παράσταση Έξοδος από τη θεατρική ομάδα Anima.
Σπύρος Δευτεραίος