Πρεμιέρα σήμερα στην αναλογική χιλιομετρική χρέωση στα διόδια, με τη δοκιμή του υβριδικού συστήματος Hybrid ETC στην Ολυμπία Οδό από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και τον γενικό γραμματέα Γιώργο Καραγιάννη.
Με το νέο σύστημα, το οποίο θα είναι διαθέσιμο από 1 Ιανουαρίου 2021 στην Ολυμπία Οδό, οι οδηγοί αποκλειστικά με τη χρήση του πομποδέκτη «Ολυμπία Pass» (O-pass), θα χρεώνονται για την πραγματική απόσταση που διανύει το όχημά τους.
Πιο συγκεκριμένα, το νέο χιλιομετρικό σύστημα διοδίων Hybrid έχει τη δυνατότητα να υπολογίζει τα χιλιόμετρα που έχει οδηγήσει ο χρήστης και να επιστρέφει αυτόματα τα χρήματα για την απόσταση που δεν διένυσε, πιστώνοντάς τα άμεσα στο λογαριασμό του και προσφέροντας έως και 76% χαμηλότερη χρέωση στα διόδια του αυτοκινητόδρομου.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός περνάει τα διόδια με τη χρήση του O-pass και χρεώνεται το αντίτιμο της διαδρομής. Στην έξοδό του από την Ολυμπία Οδό, το σύστημα Hybrid αναγνωρίζει τον πομποδέκτη και επιστρέφει τη διαφορά των χρημάτων, επομένως ο χρήστης χρεώνεται μόνο για τα χιλιόμετρα που διένυσε μέσα στον αυτοκινητόδρομο.
Νωρίς το πρωί, ο υπουργός Κώστας Καραμανλής με τον γενικό γραμματέα Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη έκαναν χρήση του πομποδέκτη. Το όχημα πέρασε από τα διόδια της Ελευσίνας, χρεώθηκε στο λογαριασμό του το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ελευσίνα-Κινέτα (2,10 ευρώ), και όταν βγήκε από την έξοδο της Ν. Περάμου, το σύστημα αναγνώρισε, υπολόγισε και πίστωσε πίσω στο λογαριασμό το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ν. Πέραμος – Κινέτα (1,40 ευρώ). Έτσι, ο λογαριασμός χρεώθηκε μόνο το ποσό της διαδρομής που πραγματοποίησε το όχημα (0,70 ευρώ).
Κώστας Καραμανλής: «Κοινωνικά δίκαιη η χιλιομετρική χρέωση»
Σε δηλώσεις του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής επισήμανε πως με τη χιλιομετρική χρέωση διορθώνεται μια αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που έθεταν οι πολίτες εδώ και πολλά χρόνια.
«Από τις 4 Νοεμβρίου δώσαμε λύση σε ένα φαινομενικά μικρό αλλά ουσιαστικά σημαντικό θέμα, από αυτά που λέμε της καθημερινότητας. Οι οδηγοί πλέον μπορούν με τον έναν πομποδέκτη, που ήδη διέθεταν, να περνούν από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους. Καινοτομήσαμε, κάνοντας αυτό που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο: Η διαλειτουργικότητα των διοδίων έγινε πραγματικότητα.
»Τώρα, επόμενος στόχος είναι η χιλιομετρική χρέωση. Και το πρώτο βήμα γίνεται σήμερα, στην Ολυμπία Οδό.
»Οι οδηγοί θα χρεώνονται μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν. Έτσι θα διορθωθεί μία αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια. Δεσμευθήκαμε για δίκαιη χρέωση των διοδίων με βάση την απόσταση, και το κάνουμε πράξη. Το υβριδικό σύστημα της Ολυμπίας Οδού σημαίνει επίσης λιγότερες καθυστερήσεις, αφού το όχημα δεν θα χρειάζεται να σταματήσει για να πληρώσει τα διόδια. Αυτό είναι το κοινωνικά δίκαιο και πλέον αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα. Συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν για αυτό», δήλωσε ο υπουργός.
Πώς λειτουργεί το σύστημα Hybrid της Ολυμπίας Οδού
Το «Υβριδικό σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης» (Hybrid ETC), ένα σύστημα χρέωσης με βάση τη διανυθείσα απόσταση, ήταν δέσμευση της Ολυμπίας Οδού, την οποία ξεκίνησε να σχεδιάζει και στη συνέχεια να υλοποιεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τής Κορίνθου-Πατρών.
Αφορά την ενίσχυση του υπάρχοντος «ζωνικού» συστήματος με την εγκατάσταση «Ηλεκτρονικών πυλών» (gantries) σε επιλεγμένες εξόδους του αυτοκινητόδρομου, έτσι ώστε οι συνδρομητές O-pass να χρεώνονται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που διανύουν.
Η ιδέα στηρίζεται στη λογική της χρεωπίστωσης: Το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον μετωπικό σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης, και στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.
Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου.
Βασίζεται στη δημιουργία «Ηλεκτρονικών πυλών» με την χωροθέτηση διατάξεων προβόλων (δηλαδή μεταλλικού φορέα) και των απαραίτητων τεχνικών κτηρίων Η/Μ επί των υφιστάμενων σταθμών διοδίων. Ειδικότερα, για τη λειτουργία του συστήματος εγκαταστάθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός (αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC) σε δεκατρείς ανισόπεδους κόμβους της Ολυμπίας Οδού: Νέας Περάμου, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου, και Ημικόμβος Μεγάρων.
Το υβριδικό σύστημα απευθύνεται στους κατόχους πομποδέκτη της Ολυμπίας Οδού και λειτουργεί αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη. Οι οδηγοί που επιλέγουν να πληρώνουν με μετρητά ή κάρτα, αναγκαστικά συνεχίζουν να χρεώνονται με το υφιστάμενο «ζωνικό σύστημα». Το υβριδικό σύστημα συνδυάζει εξάλλου κλειστό σύστημα χρέωσης με μπάρες (διατηρώντας το προηγούμενο σύστημα), με σύστημα ανοιχτής κυκλοφορίας Free-flow για να δίνει επιστροφές.
Αναλυτικές πληροφορίες για το νέο σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης Hybrid oι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στην ιστοσελίδα της Ολυμπίας Οδού [[www.olympiaodos.gr]] ή στο τμήμα τηλεφωνικής εξυπηρέτησης πελατών 2296095555.
- Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Β.Κ.