Σημαντικές διαφορές στη στάση και στη συμπεριφορά των πολιτών σε σχέση με το lockdown της άνοιξης διαπιστώνει έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με επιστημονική υπεύθυνη τη δρ Μαρίνα Ψιλούτσικου.
Στην έρευνα συμμετείχαν 3.571 άτομα κάθε ηλικίας, απ’ όλη την Ελλάδα, διαφορετικού κοινωνικοοικονομικού προφίλ.
Οι περισσότεροι δήλωσαν ότι συμμορφώνονται στους περιορισμούς: το 68% κρατά αποστάσεις, το 86% φορά μάσκα, το 90% στέλνει SMS και το 58% βγαίνει από το σπίτι μόνο όταν αυτό είναι απαραίτητο.
Ωστόσο, μειωμένη είναι η διάθεση για ενημέρωση για την Covid-19 σε σύγκριση με τον Απρίλιο, όπως και η εμπιστοσύνη. «Λιγότεροι από τους μισούς (38%) ενημερώνονται καθημερινά, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα δεν ενημερώνεται καθόλου», σημειώνει η Μαρίνα Ψιλούτσικου.
Κατακόρυφη είναι και η πτώση της εμπιστοσύνης στην πολιτεία, καθώς από το 57% τον Απρίλιο φτάσαμε στο 39% στο δεύτερο lockdown. Αντιθέτως, οι Έλληνες εμπιστεύονται τον εαυτό τους: οι 85 στους 100 δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης πάνω απ’ όλα στη δική τους αντίληψη.
Σχετικά με το εμβόλιο, η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών έδειξε ότι το 42% προτίθεται να το κάνει. Η Μαρίνα Ψιλούτσικου εξηγεί ότι οι γυναίκες και οι ηλικιωμένοι το βλέπουν πιο θετικά, και τονίζει ότι η επιλογή ανάμεσα σε εμβόλια διαφορετικών εταιρειών θα λειτουργήσει ενθαρρυντικά σε όσους διατηρούν επιφυλάξεις.
«Ο φόβος για παρενέργειες και η αμφιβολία για την αποτελεσματικότητά του είναι οι βασικοί λόγοι δισταγμού απέναντι στον εμβολιασμό. Πάντως, ένας στους τρεις στον πληθυσμό πιστεύει ότι το εμβόλιο θα πρέπει να είναι υποχρεωτικό για όλους», προσθέτει.
Η Covid-19 διαφοροποίησε και τη συμπεριφορά σε σχέση με την υγεία, καθώς το 25% δήλωσε ότι ακύρωσε ή ανέβαλε εξετάσεις, το 26% δεν πήγε στον οδοντίατρο και το 22% ότι αποφεύγει να επισκεφθεί τον γιατρό για ύποπτα συμπτώματα. Επίσης, το 23% είπε ότι ξεκίνησε ή αύξησε την κατανάλωση βιταμινών.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ακτινογραφία της τελευταίας… απόδρασης πριν από την εφαρμογή των μέτρων.
Τουλάχιστον ένας στους δύο πήγε είτε για ψώνια είτε για να δει φίλους και συγγενείς. Το 56% είπε πως «είχε ανάγκη να βγει έξω» και μόλις το 15% θεώρησε εκείνη την ημέρα ότι ήταν πιθανό να κολλήσει ή να μεταδώσει τον κορονοϊό.
Πάντως, μετά από δύο lockdown το online φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει: το 42% των Ελλήνων έκανε τηλεδιάσκεψη, το 33% αγορές από εμπορικά καταστήματα και το 14% συναλλαγές με το Δημόσιο. «Περισσότεροι από τους μισούς σκοπεύουν μάλιστα να συνεχίσουν κάποια ή κάποιες από αυτές τις δραστηριότητες», εξηγεί η υπεύθυνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της έρευνας.
Σε κάθε περίπτωση οι Έλληνες δεν «ξέσπασαν» κάνοντας ηλεκτρονικές αγορές, με δεδομένο ότι για πρώτη φορά η Black Friday στην Ελλάδα έγινε με κλειστά τα φυσικά καταστήματα. Η μέση δαπάνη ήταν ελαφρώς αυξημένη (στα 229 ευρώ από τα 216 πέρσι). Εντυπωσιακή, ωστόσο, ήταν η αύξηση των αγορών ηλεκτρονικών ειδών από τις γυναίκες (30% έναντι 14% το 2019) και ειδών σπιτιού από τους άνδρες (19% έναντι 7% το 2019).
- Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ.