Οι ποντιακοί χοροί δεν αποτελούν μόνο ένα μέσο διασκέδασης αλλά φέρουν μαζί τους την ιστορία, τη γεωγραφία, και βέβαια τον πολιτισμό των Ποντίων, και μόνο μια πολυεπίπεδη ανάγνωσή τους μπορεί να θεωρηθεί πλήρης μελέτη τους.
Η βασική χορευτική φόρμα των χορών, ο κύκλος, στον οποίο συμμετέχουν όλοι ισότιμα χωρίς να υπάρχει πρωτοχορευτής που ξεχωρίζει και κυριαρχεί, μας φανερώνει κοινωνιολογικά δομικά στοιχεία των κοινοτήτων των Ποντίων.
Μελετώντας, λοιπόν, μόνο τη φόρμα των χορών μπορούμε να συμπεράνουμε (ή έστω έχουμε ισχυρές ενδείξεις) την κυριαρχία του συνόλου επί του ατόμου, την εύκολη ενσωμάτωση σ’ αυτό το σύνολο, τους ισχυρούς δεσμούς ενότητας της κοινότητας.
Άλλου είδους συμπεράσματα μπορούμε να εξάγουμε παρατηρώντας τα βήματα των χορών.
Γνωρίζοντας ότι κάποιοι χοροί είναι διαδεδομένοι σε μια περιοχή μπορούμε να διαπιστώσουμε επηρεασμούς ή μετακινήσεις πληθυσμιακών ομάδων σε μια άλλη περιοχή όπου θα συναντήσουμε ίδια βήματα. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα ενδιαφέρον να μελετηθεί αν ένας χορός έχει μείνει αναλλοίωτος από κάθε άποψη (μελωδία και ρυθμός, ονομασία, μορφή κτλ.) ή κάποια από αυτά τα στοιχεία του έχουν αλλάξει.
Τα στοιχεία αυτά είναι ενδείξεις για το πόσο μαζική ήταν η πληθυσμιακή μετακίνηση, για τη σημαντικότητα του ίδιου του χορού, για το χρονικό διάστημα παραμονής στη νέα περιοχή κτλ. Όταν μάλιστα έχουμε γνώση για την πλειοψηφία των χορών κάθε περιοχής, και επομένως μπορούμε να συγκρίνουμε πολλούς χορούς μεταξύ τους, τα συμπεράσματα είναι ακόμη πιο σύνθετα και ενδιαφέροντα.
Με τον ίδιο τρόπο, συγκρίνοντας δηλαδή χορούς, διαπιστώνουμε και τις αλληλεπιδράσεις Ποντίων και άλλων λαών της περιοχής (Τούρκων, Αρμενίων, Κούρδων, Λαζών κ.ά.).
Οι χοροί δεν είναι απλώς ρυθμικοί βηματισμοί, είναι ένα σύνολο που περιλαμβάνει το γιατί χορεύονταν, τις μελωδίες τους, τα τραγούδια τους.
Είναι άραγε τυχαίο που όλα τα ακριτικά ιστορικά τραγούδια των Ποντίων είναι μελοποιημένα με βάση το ρυθμό του χορού διπάτ’; Για παράδειγμα το περίφημο «Αητένς επεριπέτανεν» (όπως και τόσα άλλα), που η ιστορία του εκφράζεται τόσο μέσα από το λόγο του τραγουδιού όσο και μέσα από τις κινήσεις του χορού.
Με τον ξεριζωμό και την εγκατάσταση των Ποντίων στην Ελλάδα ανακόπηκε βίαια η ομαλή συνέχεια όλων αυτών των παραδόσεων, και η εξέλιξή τους άλλαξε δραματικά. Οι χοροί όμως συνέχισαν να είναι βασικός συνδετικός κρίκος της ιστορίας των Ποντίων. Μέσω αυτών οι μνήμες από τη χαμένη πατρίδα παραμένουν ζωντανές, βασικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά συνεχίζουν να υπάρχουν.
Οι κατηγορίες στις οποίες μπορούμε να χωρίσουμε τους ποντιακούς χορούς μπορούν να βασιστούν σε παράγοντες όπως:
Α. Ο τρόπος
Με τον όρο τρόπος εννοούμε το στιλ της εκτέλεσης των βημάτων. Τρεις είναι οι ομάδες χορών με βάση τον τρόπο:
- στην πρώτη περιλαμβάνονται όσοι έχουν αργά, βαριά βήματα (ομάλ’, διπάτ’, θήμιγμα, κάποιες μορφές αργού τίκ’ κ.ά.),
- στη δεύτερη περιλαμβάνονται χοροί πιο ζωηροί, συνήθως με πηδηχτά βηματάκια, με εύθυμο χαρακτήρα (εμπροπίσ’, τίκ’, τας, κότσ’, γιουβαλαντούμ, τρυγόνα κ.ά.),
- στην τρίτη περιλαμβάνονται οι χοροί που έχουν ιδιαίτερα κοφτές μικρές κινήσεις με το χαρακτηριστικό τρέμουλο του κορμιού, γρήγορες ρυθμικές αγωγές, έντονα ζωηρό χαρακτήρα (τρομαχτόν τίκ’, λετσίνα, χερενίτσα κ.ά.).
Β. Η μορφή
Η μορφή αφορά το σχήμα του χορού, αν δηλαδή είναι κυκλικό κτλ. Με βάση λοιπόν τη μορφή έχουμε:
- Τον ανοιχτό κύκλο· είναι η μορφή που κυριαρχεί στους ποντιακούς χορούς (τίκ’, κότσαρι, ομάλ’ κ.ά.).
- Τον κλειστό κύκλο που χαρακτηρίζει αρκετούς από τους χορούς (σέρρα, τσουρτούγουζους, λέλι μ’ γιαρ κ.ά.).
- Τους ελεύθερους αντικριστούς χορούς, στους οποίους οι χορευτές δεν είναι πιασμένοι σε μια σειρά (τας, τσιφτέτελι, καρσιλαμάς κ.ά.).
- Το λαβύρινθο, όπου η κίνηση δηλαδή των χορευτών είναι ακανόνιστη και η πορεία της θυμίζει λαβύρινθο ή κίνηση φιδιού (κοτσαγγέλ’, τερς κ.ά.).
Γ. Το πότε
Υπάρχουν κάποιοι χοροί που χορεύονται μόνο σε συγκεκριμένες περιστάσεις. Οι περισσότεροι ωστόσο δεν έχουν περιορισμούς, τους συναντάμε σε κάθε γλέντι.
Ειδικά όμως στα διάφορα έθιμα του γάμου (και μόνο τότε) υπάρχουν οι χοροί μαντίλια, θήμιγμαν, αχπαστικόν, μαντιλικόν ομάλιν.
Δ. Η διάδοση
Ο Πόντος ήταν χωρισμένος σε αρκετές διοικητικές περιφέρειες. Η διάδοση των χορών αφορά λοιπόν το κατά πόσο τους συναντάμε σε μία ή περισσότερες περιφέρειες.
Το εύρος αυτής της διάδοσης είναι και ο συνηθέστερος τρόπος διαχωρισμού τους σήμερα. Οι ομάδες χορών σύμφωνα με τη διάδοσή τους είναι τέσσερις:
- Οι παμποντιακοί χοροί, αυτοί δηλαδή που χορεύονταν από όλους τους Ποντίους (τίκ’, ομάλ’, εμπροπίσ’ κ.ά.).
- Οι διαδεδομένοι χοροί, όσοι συναντιούνται σε περισσότερες από μία περιφέρειες (διπάτ’, γιουβαλαντούμ, κότσ’ κ.ά.).
- Οι τοπικοί χοροί, που δεν ξεπερνούν τα όρια μιας περιφέρειας (κότσαρι, χερενίτσα, ουτσαγούν κ.ά.).
- Οι υπερτοπικοί, οι χοροί δηλαδή που χορεύτηκαν σε τμήμα μόνο μιας περιφέρειας (αρματσούκ, γιετίερε, ντολμέ κ.ά.).
Παρακάτω παρουσιάζονται οι ποντιακοί χοροί: α) κατά περιοχή και β) αλφαβητικά. Πρέπει να γίνει κατανοητή η δυσκολία που υπάρχει στο διαχωρισμό των χορών, στο ποιος δηλαδή είναι αυτόνομος χορός και ποιος απλώς μια παραλλαγή. Επιλέχτηκε πάντως να αναφερθούν όλες οι ονομασίες χορών που γνωρίζει ο συντάκτης του λήμματος.
Οι χοροί των Ελλήνων του Πόντου (ανά περιοχή)
Aκ Nταγ Mατέν
Από παν’ και ’κα, γαργάν, γιουβαλαντούμ, καρσιλαμάς, κόρογλου, λέλι μ’ γιαρ, μήλον κόκκινον, πατούλα, τερς, τη Λαζίας, τιζ, τίκ’, τίκ’ μονόν, τσαραχότ, τσιφτέτελι, χαλάι.
Αργυρούπολη
Γεντί αρά, γεντί αράτς, γιετίερε, εικοσιένα, κιμισχαναλίδικον, λετσίνα, μουζενίτικον, ομάλ’, ομάλ’ μονόν, χερενίτσα, τετέαγατς, τίταρα, φώνα.
Γκιουμούς Ματέν
Διπλόν ομάλ’, καρσιλαμάς, μαντίλια, τερς, τσουρτούγουζους.
Καρς
Αρματσούκ, αχπαστικόν, γιαματάν, δελή χορόν, διπλόν ομάλ’, ελματσούκ, θήμιγμαν, καγκέλια, καζάσκα, κιουρτσίας, κότσ’, κοτσαγγέλ’, κότσαρι, λέτσι, λετσίνα, μαϊμούνα, μητερίτσα, μόντσονος, ντόρταγιαχ, ομάλ’, παϊπούρτ, πατούλα, σαρίγουζ, σαρίγουζ τη μαντιλί, σαμήλα, σιγανόν, τάγαϊτα, τάμαχα, τας, τίκ’, τίταρα, τούρι, τουρνάλα, τρία τη κότσαρι, τρομαχτόν, τρυγόνα, τσανικίας, τσαντζάρα, τσοκμέ.
Νικόπολη
Καρσιλαμάς, κετσέκ, κοτσάκι, κουνιχτόν, ομάλι, ουτσαγούν ή ούτσαγιαχ, ούτσαϊ, τάμζαρα, τ’ έμπρ’ και τ’ οπίς, τίκι, τιτιρεμέ.
Πάφρα
Αρχουλαμάς, ικιλεμέ, καρά μπουνάρ, καρσιλαμάς, κιζλάρκαϊτεσί, Κωνσταντίν Σάββα, ντουίγ καϊτεσί, οσμάν αγά, πατούλα, σαρίγουζ, σαρικιζίν ατλαμασί, ταρατσούκ σοκακλάρ, τεκκαϊτέ, τίκ’, τίκ’ μονόν, τοπαλαμάν, τυρφών.
Τραπεζούντα
Ανεφορίτσα, από παν’ και ’κα, αρμενίτσα, ατσαπάτ’, αχπαστικόν, γέμουρα, γιαβαστόν, διπάτ’, εκατήβα σα παξέδες, εμπροπίσ’, έταιρε, θήμιγμαν, ίσον, καλόν κορίτσ’, κιζέλα, ’κοδεσπενιακόν, κόρη κοπέλα, κότσ’, κοτσαγγέλ’, κοτσαμάνια, κούσερα, λαγκεφτόν, μητερίτσα, ντολμέ, παπόρ, πιτσάκοϊν, σαρίγουζ, σέρρα, τάμζαρα, τ’ απάν’ και ’κα, τιβτιβτάνα, τίκ’, τριπάτ, τρυγόνα, τσολμέ, χάλα χάλα, χυτόν.
Τσόρουμ
Γιουβαλαντούμ, γκιρινλεμέ, ντόρταγιαχ, σιγκ σιγκ, χαλάι.
Υπόλοιπες περιοχές
Γέμουρα Σεβάστεια ♦ γέμουρα Σάντα ♦ γέμουρα Κακάτση ♦ καβαζίτας Γουρούχ ♦ κελ κιτ Σεβάστεια ♦ κόνιαλι παμποντιακό ♦ κοτσιχτόν ομάλ’ Κερασούντα ♦ λαφράγκα Σαμψούντα ♦ λάχανα παμποντιακό ♦ μηλίτσα Κερασούντα ♦ ομάλ’ παμποντιακό ♦ πιπιλομάταινα παμποντιακό ♦ σαμψόν Σαμψούντα ♦ τάμζαρα Χαπές (Απές) ♦ τριπάτ Χαπές (Απές).
Το τίκ’, το ομάλ’, η πατούλα, το εμπροπίσ’, η τρυγόνα χορεύονταν σε όλες τις περιοχές είτε με τα κλασικά τους βήματα είτε με παραλλαγές τους.
Σημείωση
Όπου δεν υπάρχουν παραπομπές για την περιοχή, οι χοροί είναι παμποντιακοί. Είναι σημαντικό να γίνει αναφορά στην ονομασία των χορών. Ο ίδιος χορός μπορεί να φέρει διαφορετική ονομασία από περιοχή σε περιοχή, για παράδειγμα όταν λέμε τη λαζίας, τίκ’ τρομαχτόν, τιτιρεμέ, αναφερόμαστε στον ίδιο χορό.
Από την άλλη, η ίδια ονομασία μπορεί να αφορά διαφορετικούς χορούς σε διαφορετικά μέρη, επομένως είναι απαραίτητο να αναφερόμαστε πάντα στην προέλευση του χορού, για παράδειγμα ομάλ’ Καρς, ομάλ’ Κερασούντας κτλ. Το «ομάλ’» σ’ αυτές τις περιπτώσεις αφορά διαφορετικούς χορούς.
Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι μπορούν να γίνουν και επιπλέον κατηγοριοποιήσεις των χορών από άλλα χαρακτηριστικά τους, όπως ο τρόπος πιασίματος, αν τραγουδιούνται οι μελωδίες τους ή όχι, αν υπάρχουν περισσότερες από μία μελωδίες για κάθε χορό κτλ. Ακόμη να επισημανθεί ότι οι παραπάνω ομάδες χορών αναφέρονται στην περίοδο που οι Έλληνες ήταν ακόμη στον Πόντο.
Σήμερα δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι για παράδειγμα το κότσαρι είναι χορός που χορεύεται μόνο από τους πρόσφυγες από την περιοχή του Καρς, αφού πλέον τον έχουν εντάξει στο ρεπερτόριό τους όχι απλώς οι υπόλοιποι Πόντιοι αλλά και πολλοί άλλοι Έλληνες.
Ανάλογα, οι χοροί που γνωρίζουν οι Πόντιοι στην καταγωγή είναι περισσότεροι από τους προαναφερόμενους και περιλαμβάνουν σαφώς και αυτούς που έμαθαν στην Ελλάδα από το 1922 ως σήμερα.
Στους καταλόγους ακόμη των χορών δεν συμπεριλήφθηκαν γνωστοί χοροί (βαλς, φοξ τροτ κ.ά.) που παρότι ήταν γνωστοί –και κάποιοι αρκετά αγαπητοί– στους Ποντίους όντας ακόμη στον Πόντο, οι ίδιοι τους θεωρούσαν ξένους στην παράδοσή τους και πάντα αναφέρονταν σ’ αυτούς ως «ευρωπαϊκοί χοροί».
Κυριάκος Μωυσίδης
Από την Εγκυκλοπαίδεια Ποντιακού Ελληνισμού