Το ημερολόγιο έγραφε 24 Οκτωβρίου του 1909 όταν επί κυβερνήσεως Κυριακούλη Μαυρομιχάλη η Ελλάδα αγόρασε με 24 εκατ. δραχμές το θωρηκτό «Γεώργιος Αβέρωφ». Την ίδια ημέρα του 1912 ο ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης απελευθέρωσε την Τένεδο με αυτό, ενώ στις 3 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς το Πολεμικό Ναυτικό σημείωσε μια σημαντική νίκη κατά τη Ναυμαχία της Έλλης, ανοιχτά του Ακρωτηρίου Ελές Μπουρνού στη Χερσόνησο της Καλλίπολης.
Η έκβασή της, καθώς και αργότερα αυτή της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913), διέλυσε τις προσδοκίες του Σουλτάνου και της Υψηλής Πύλης για τον έλεγχο του Αιγαίου. Ο οθωμανικός στόλος δεν θα επιχειρούσε πια νέα έξοδο.
Έτσι, το θωρακισμένο-καταδιωκτικό «Γ. Αβέρωφ» απέκτησε διαστάσεις λαϊκού συμβόλου. Είχε καθελκυστεί στις 12 Μαρτίου (27 Φεβρουαρίου με το παλαιό ημερολόγιο) 1910, και την 11η Σεπτεμβρίου 1911 κατέπλευσε στο Φάληρο, όπου έγινε δεκτό από τους Έλληνες με ενθουσιασμό.
Η παραγγελία ήταν αρχικά από το ιταλικό Ναυτικό, το οποίο όμως την ακύρωσε· οι Έλληνες το πήραν μέσα από τα χέρια των Τούρκων που επίσης είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την αγορά του. Μεγάλο μέρος της δαπάνης για την απόκτησή του καλύφθηκε από τη διαθήκη του Γεώργιου Αβέρωφ και το υπόλοιπο από το Ταμείο Εθνικού Στόλου.