Η λέξη «αμολή» χρησιμοποιείται από τους αγρότες του Ασπροπύργου και σημαίνει το αγροτικό αυλάκι που μεταφέρει το νερό ποτίζοντας την καλλιέργεια. «Αμολή» ονομάζεται και η περφόρμανς της Αιμιλίας Μπουρίτη, που φέρνει το κοινό αντιμέτωπο με την αγροτική καλλιέργεια. Η Αιμιλία Μπουρίτη, εικαστικός, performance artist και εμπνεύστρια της ιδέας του διεθνούς προγράμματος «“Αμολή” – Ένα συλλογικό έργο στην αγροτική, μεταβιομηχανική, πολυπολιτισμική κοινότητα του Ασπροπύργου», παρουσιάζει το «Αμολή ΙΙ», που θα πραγματοποιηθεί από Ιούλιο έως Δεκέμβριο 2020. Αποτελεί συνέχεια του «Αμολή Ι», που πραγματοποιήθηκε πέρσι με μεγάλη συμμετοχή.
Η πρώτη δράση του προγράμματος «Αμολή ΙΙ» είναι τα «Αγροτικά αποτυπώματα ΙΙ», που υποστηρίζονται από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
Μέσα από μια σειρά site specific performances (δράσεις στις οποίες συμμετέχει ο τοπικός πληθυσμός) και υπαίθριες προβολές, το έργο φέρνει στην επιφάνεια το αγροτικό και πολυπολιτισμικό στοιχείο σε ένα συμμετοχικό πλαίσιο όπου καλλιτέχνες, αγρότες, μετανάστες και το ευρύτερο κοινό δημιουργούν ένα βιωματικό, συλλογικό, καλλιτεχνικό έργο που πραγματοποιείται στους αγρούς του Ασπροπύργου.
Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη την πανδημία Covid-19 που προξένησε ο κορονοϊός, το πρόγραμμα «Αμολή» θα παρουσιάσει τις δράσεις του τηρώντας απόλυτα τα μέτρα ασφάλειας που έχουν οριστεί από το νόμο, ενώ μέρος των δράσεων θα παρουσιαστούν διαδικτυακά.
Πώς συμμετέχουμε στην περφόρμανς «Αμολή ΙΙ»
Η έναρξη του προγράμματος θα γίνει στις 17 Ιουλίου με το έργο «Αγροτικά αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ – Η αρβανίτικη κουλτούρα», που αποτελείται από συμμετοχικό έργο, performance και κινηματογραφική προβολή.
Το έργο καταπιάνεται με τη σχέση των Αρβανιτών αγροτών με τη γη, την καλλιέργεια, την προσωπική τους ιστορία και τις μνήμες του τόπου, ενώ η συμμετοχική δράση των κατοίκων αφορά τις μαρτυρίες και τα τραγούδια των αγροτών και την ξεχωριστή σχέση που έχουν αναπτύξει με την αγροτική γη στην περιοχή της Αγίας Μαρίνας.
Περφόρμανς επηρεασμένη από τον κορονοϊό
H ημερομηνία 17 Ιουλίου επελέγη ως η ημέρα παρουσίασης του έργου, καθώς ο Ασπρόπυργος συνδέεται ιδιαίτερα με τον εορτασμό της Αγίας Μαρίνας, που γίνεται στο ταπεινό εξωκλήσι της.
Η εικαστικός Αιμιλία Μπουρίτη επηρεαζόμενη από την πανδημία του κορονοϊού διαμορφώνει τη θεματική του έργου και την παρουσίαση του παίρνοντας ως σημείο αναφοράς την ιστορία του τόπου της Αγίας Μαρίνας, καθώς η περιοχή αυτή ήταν γνωστή στη μαύρη περίοδο της πανδημίας της λέπρας ως ένας τόπος εναπόθεσης-εγκατάλειψης των λεπρών.
Το έργο δημιουργεί μια γέφυρα μεταξύ των δυναμικών του σήμερα μέσα από την κατάσταση που έχει διαμορφώσει η πανδημία του κορονοϊού, σε σχέση με τις μαρτυρίες των κατοίκων για τις επιδημίες που υπήρξαν στον αγροτικό Ασπρόπυργο στο παρελθόν. Οι μαρτυρίες των κατοίκων πηγάζουν από τις οικογενειακές και τις ιστορικές μνήμες της περιοχής.
Καταλυτικό στοιχείο του έργου είναι η θετικότητα και η δύναμη της ζωής που απορρέει!
Στις 2 Αυγούστου το έργο «Αγροτικά αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ – Η ποντιακή κουλτούρα» παρουσιάζεται στη γειτονιά του αεροδρομίου, ΕΜΑΚ 1, στην περιοχή της Γκορυτσάς. Το έργο αποτελείται επίσης από συμμετοχική δράση, τελετουργική performance και κινηματογραφική προβολήη οποία παρουσιάζει τις συμμετοχικές δράσεις της κοινότητας στο έργο «Αμολή», υπογραμμίζοντας τη δυναμική της ποντιακής κουλτούρας μέσα από την τροφή, τις μαρτυρίες του ξεριζωμού και της μετεγκατάστασης της κοινότητας στην Ελλάδα, τη μουσική και τα τραγούδια του Πόντου.
Η συμμετοχική δράση της κοινότητας περιλαμβάνει τις μαρτυρίες των Ποντίων και τραγούδια που σχετίζονται με μνήμες που αφορούν μεταδοτικές σοβαρές ασθένειες όπως τσιχότκα, βράσα, τσουμάμ’, όταν οι συμμετέχοντες ή οι πρόγονοί τους κατοικούσαν στις πρώην δημοκρατίες της Σοβιετικής Ένωσης.
Η δύναμη της τέχνης της κοινότητας, καθώς και η πίστη στη ζωή μεταφέρουν το μήνυμα της αλληλεγγύης, της ιστορικής μνήμης και της αισιοδοξίας μπροστά σε καιρούς πανδημίας.
Το έργο «Αγροτικά αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ» με αφορμή τον κορονοϊό μας καλεί να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με τη γη και τις ανθρώπινες σχέσεις, ενώ με όχημα τη σύγχρονη τέχνη δημιουργεί δυναμικές που αντιστέκονται σε κάθε μορφή στασιμότητας και φόβου. Το μήνυμα που το έργο μεταφέρει είναι ότι «Η τέχνη, η δημιουργικότητα όπως και η αλήθεια-γνώση, ελευθερώνουν».
~~~
Το έργο «Αμολή ΙΙ» έχει τις ρίζες του στην έρευνα της Αιμιλίας Μπουρίτη με τίτλο «Μεταβιομηχανικά αγροτικά μονοπάτια» που πραγματοποιεί από το 2016 μέχρι και σήμερα στην περιοχή του Ασπροπύργου.
Η Αιμιλία Μπουρίτη είναι εικαστικός, performance artist με σημαντική πανεπιστημιακή εκπαιδευτική πορεία, με διδασκαλία στο αντικείμενο της Performance σε ανώτατα ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το καλλιτεχνικό της έργο έχει παρουσιαστεί με επιτυχία σε διεθνής διοργανώσεις. Είναι ιδρύτρια της καλλιτεχνικής πλατφόρμας Συν+εργασία που αποβλέπει στην προαγωγή της εικαστικής τέχνης, των διακαλλιτεχνικών έργων και των συμμετοχικών δράσεων, καθώς και των διεπιστημονικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε διεθνές επίπεδο.
Η συμμετοχή στο έργο θα γίνει με κράτηση και ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος.
Οι συμμετέχοντες θα είναι καθιστοί και μπορούν εάν επιθυμούν να φέρουν το δικό τους κάθισμα ή μαξιλάρι, ενώ συνιστάται να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια.
Είσοδος ελεύθερη | Ώρα έναρξης 20:30.
Περιπατητική διαδρομή προς το εξωκλήσι της Αγίας Μαρίνας. Αφετηρία το 1ο Γενικό Λύκειο Ασπροπύργου. Ώρα 19:30.
Απαραίτητες δηλώσεις συμμετοχής στα τηλέφωνα 210 5577191 & 6970 383229.
- 17 Ιουλίου: Η αρβανίτικη κουλτούρα | περιοχή Αγίας Μαρίνας – Αγρόκτημα Θανάση Σερέπα.
- 2 Αυγούστου: Η ποντιακή κουλτούρα | περιοχή ΕΜΑΚ 1 Γκορυτσάς – Αγρόκτημα Ελένης Μπρέμπου.
Ώρα έναρξης 20:30
Σε συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ασπροπύργου. Με την Υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
Μετακίνηση προς και από τους χώρους διεξαγωγής
Μετρό: Αποβίβαση στο σταθμό Αγίας Μαρίνας και μετά επιβίβαση στο λεωφορείο της γραμμής 866 «Στ. Αγία Μαρίνα – Ασπρόπυργος» (στάση Δημαρχείο). Λεωφορείο του Δήμου στις 20:00 από το Δημαρχείο Ασπροπύργου προς τους χώρους διεξαγωγής και επιστροφή.
- Πηγή: iefimerida.gr / Κατερίνα Πουλοπούλου.