Την επίσπευση των εργασιών στον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη ανακοίνωσε σήμερα η Λίνα Μενδώνη, η οποία τόνισε ότι στόχος είναι το ταφικό μνημείο να γίνει επισκέψιμο από τις αρχές του 2022, αρχικά για ειδικές ομάδες κοινού, όχι μεγαλύτερες των έξι ατόμων.
Η υπουργός Πολιτισμού επισκέφθηκε σήμερα την Αμφίπολη συνοδευόμενη από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας.
Μετά το πράσινο φως από το ΚΑΣ στη μελέτη για την αποκατάσταση του μνημείου και του περιβόλου, η πρώτη φάση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έξι μήνες νωρίτερα, τον Ιούνιο του 2021. Υπεύθυνος για την παρακολούθηση των χρονοδιαγραμμάτων ορίστηκε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, ενώ η Λίνα Μενδώνη διαβεβαίωσε ότι είναι διατεθειμένη να επισκεφθεί τον Τύμβο Καστά όσες φορές κριθεί απαραίτητο.
Σε ερώτηση για το πότε το μνημείο θα ανοίξει για το ευρύ κοινό, η υπουργός εξήγησε ότι μένουν πολλά να γίνουν, και σε επιστημονικό επίπεδο, και υπενθύμισε ότι η Βεργίνα έγινε επισκέψιμη 20 χρόνια μετά τις ανακαλύψεις του Μανώλη Ανδρόνικου. «Ζω για την ημέρα που θα μεταφερθεί στον Τύμβο Καστά το Λιοντάρι της Αμφίπολης», είπε από την πλευρά του ο Απόστολος Τζιτζικώστας.
Πάντως, το πρώτο στοίχημα που κερδήθηκε ήταν η μεταφορά 330 αρχιτεκτονικών μελών από την περιοχή όπου είναι το Λιοντάρι της Αμφίπολης κοντά στον περίβολο του ταφικού μνημείου. «Είναι η μαζικότερη μεταφορά αρχιτεκτονικών μελών στην Ελλάδα», είπε ο αρχιτέκτονας Μιχάλης Λεφαντζής, ο οποίος τόνισε ότι μόλις γίνει η ταυτοποίηση για το τι πάει πού, θα γίνει και η επανατοποθέτηση στον περίβολο, σε μια επιφάνεια περίπου 115 μέτρων.
Σχετικά με τα οστά που είχαν βρεθεί, η Λίνα Μενδώνη σημείωσε ότι το ζήτημα πάγωσε, ότι οι υπηρεσίες δεν της έδωσαν καμιά επαρκή εξήγηση και ότι θα διερευνηθεί η δυνατότητα εξέτασής τους από κάποιο πανεπιστήμιο. Για τα επιστήλια ανέφερε ότι βρίσκονται στο μουσείο και ότι πολύ σύντομα οι συντηρητές θα ολοκληρώσουν τη δουλειά τους.
Τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου στην αντιπεριφέρεια Σερρών, όπως ανακοίνωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, θα γίνει σύσκεψη για τα έργα που είναι απαραίτητα, όπως η αντιπλημμυρική προστασία και θωράκιση και η σύνδεση της περιοχής του μνημείου με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο.