Ένα νέο σκάνδαλο που ίσως προκαλέσει μεγαλύτερο σεισμό σε σχέση με αυτό της Cambridge Analytica χτύπησε τις τελευταίες ώρες την… πόρτα του Facebook. «Δεν πουλάμε δεδομένα σε κανέναν» είχε διαβεβαιώσει το αμερικανικό Κογκρέσο τον περασμένο Απρίλιο ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ κατά την κατάθεσή του σχετικά με τον τεράστιο όγκο δεδομένων που άντλησε η Cambridge Analytica από μια εφαρμογή στη δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
Ωστόσο δημοσίευμα-βόμβα των «New York Times» διαψεύδει τον ιδρυτή του Facebook σχετικά με το πόσο προστατευμένα είναι τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, η οποία εξασφάλισε 270 σελίδες απόρρητων εγγράφων και μίλησε με 50 πρώην υπαλλήλους της πλατφόρμας αλλά και με κρατικούς αξιωματούχους, το Facebook έδωσε τη δυνατότητα στο Netflix, το Spotify και την Royal Bank of Canada, μεταξύ άλλων, να διαβάζουν, να γράφουν ή ακόμα και να διαγράφουν γραπτά μηνύματα χρηστών, ενώ παράλληλα μπορούσαν να βλέπουν όλους τους συμμετέχοντες σε ένα thread.
Επιπλέον δόθηκε το ελευθέρας στη μηχανή αναζήτησης της Microsoft, τη Bing, να βλέπει όλους τους φίλους του χρήστη χωρίς τη συγκατάθεσή του. Η δε Amazon θεωρείται μπόρεσε να πάρει ονόματα χρηστών και στοιχεία επικοινωνίας, ενώ η Yahoo μπορούσε ακόμα και να παρακολουθεί προβολές stream από post φίλων.
(Φωτ.: EPA / Ritchie B. Tongo)
Από τα αρχεία που έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα αποδεικνύεται ότι οι συσκευές Apple μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στους αριθμούς επαφών και στις καταχωρίσεις ημερολογίου του χρήστη ακόμα και αν ο ίδιος είχε απενεργοποιήσει όλες τις λειτουργίες κοινοποίησης. Κυρίως, όμως, η Apple είχε τη δυνατότητα να κρύψει το ότι οι συσκευές της ζητούσαν δεδομένα από τους χρήστες του Facebook.
Επίσης η Yandex, μια ρωσική πλατφόρμα social media που θεωρείται ότι έχει δεσμούς με το Κρεμλίνο, απέκτησε πρόσβαση στα μοναδικά αναγνωριστικά των χρηστών του Facebook μέχρι το 2017, παρά το γεγονός ότι το Facebook είχε σταματήσει να τα μοιράζεται με άλλες εφαρμογές εδώ και χρόνια λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.
Εν ολίγοις αυτό που αποκαλύπτουν οι New York Times είναι ότι το Facebook έκλεισε συμφωνίες με διάφορες μεγάλες εταιρείες –κυρίως επιχειρήσεις τεχνολογίας, online μαγαζιά λιανικής πώλησης, αυτοκινητοβιομηχανίες, ιστότοπους αναψυχής και εταιρείες ΜΜΕ– προκειμένου να εξαιρεθούν από τους συνήθεις κανόνες απορρήτου. Μια ακόμα αποκάλυψη αφορά το People you may know (άνθρωποι που μπορεί να γνωρίζεις), ένα εργαλείο που προτείνει φίλους στο Facebook. Ο γίγαντας των social media φέρεται να χρησιμοποίησε σε αυτό δεδομένα που αντλούσε από τους συνεργάτες του.
Η απάντηση του Facebook
Το βράδυ της Τρίτης το Facebook διέψευσε ότι εταιρείες έκαναν κατάχρηση των δεδομένων των χρηστών, αν και απέφυγε να αναφερθεί στον όγκο των δεδομένων που προσφέρθηκαν «στο πιάτο» στους συνεργάτες του.
Βασικό επιχείρημα είναι ότι δεν καταβλήθηκαν ποτέ χρήματα για την παροχή πρόσβασης σε προφίλ χρηστών που είχαν απενεργοποιήσει όλες τις δυνατότητες κοινοποίησης δεδομένων στο προφίλ τους.
Επιπλέον τονίζεται ότι οι μεγάλες εταιρείες λειτούργησαν απλά ως προέκταση του Facebook. Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνεται στη διάψευση, κάθε πληροφορία που μοιραζόταν ένας χρήστης με τους φίλους του μπορούσε έπειτα να κοινοποιηθεί χωρίς τη συγκατάθεσή του. «Οι συνεργάτες του Facebook δεν μπορούν να αγνοήσουν τις ρυθμίσεις προστασίας απορρήτου των χρηστών και είναι λάθος να ισχυρίζεται κανείς ότι μπορούν να το κάνουν», δήλωσε ο Στιβ Σάτερφιλντ, διευθυντής του τμήματος Προστασίας του Απορρήτου και Ιδιωτικότητας του Facebook.
Ωστόσο οι New York Times υποστηρίζουν ότι γίγαντας των social media έκλεισε συμφωνίες διαμοιρασμού δεδομένων οι οποίες τον βοήθησαν να προσελκύσει νέους χρήστες και κατά συνέπεια να αυξήσει τα έσοδά του μέσω των διαφημίσεων.