Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας παραπέμφθηκε το ζήτημα της περικοπής των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος θερινής άδειας των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων και των υπαλλήλων σε ΟΤΑ, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, καθώς η επταμελής σύνθεση του ΣΤ’ Τμήματος έκρινε αντισυνταγματικά τα συγκεκριμένα μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας παρέπεμψαν το θέμα στην Ολομέλεια που θα κρίνει οριστικά αν οι περικοπές των τριών αυτών επιδομάτων είναι συνταγματικές ή όχι.
Σύμφωνα με το πολυσέλιδο σκεπτικό οι περικοπές του νόμου 4093/2012 που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται την 1η Ιανουαρίου 2013 αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας. Οι σύμβουλοι Επικρατείας τονίζουν ότι ο νομοθέτης όφειλε να εξετάσει την ύπαρξη τυχόν εναλλακτικών επιλογών και να συγκρίνει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της καθεμίας με τον επιδιωκόμενο δημόσιο σκοπό της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Επίσης αναφέρεται ότι έπρεπε να εξεταστούν οι επιπτώσεις της συγκεκριμένης περικοπής αποδοχών στο βιοτικό επίπεδο των δημοσίων υπαλλήλων, αθροιζόμενες με τις επιπτώσεις από τα άλλα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της κρίσης, και πάντα σε συνδυασμό με τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Όλα αυτά, επισημαίνεται, οδηγούν σε ανεπίτρεπτη μείωση του επιπέδου ζωής, κάτω του επιπέδου της αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Στο σκεπτικό της απόφασης προστίθεται ότι το επίμαχο μέτρο θα έπρεπε να υιοθετηθεί μετά την εκτίμηση για την προσφορότητά του ενόψει και της διαπίστωσης ότι τα αντίστοιχα μέτρα που είχαν ληφθεί έως τότε δεν είχαν αποδώσει τα αναμενόμενα.