Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εγκαινιάζει πανηγυρικά σήμερα το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, που προορίζεται να γίνει «το μεγαλύτερο του κόσμου» και αποτελεί τη βιτρίνα των γιγάντιων προγραμμάτων υποδομών που έχουν μεταβάλει το πρόσωπο της Τουρκίας από την έλευσή του στην εξουσία.
Ο Ερντογάν θα κόψει την κορδέλα του νέου αεροδρομίου σε τελετή που έχει προγραμματιστεί για τις 15:00 ώρα Ελλάδος.
Στα εγκαίνια θα παρευρεθούν ξένοι ηγέτες όπως ο εμίρης του Κατάρ Σέιχ Ταμίμ μπιν Χαμάντ Αλ-Θάνι και ο πρόεδρος του Σουδάν Ομάρ αλ-Μπεσίρ, που καταζητείται για γενοκτονία από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.
Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το διεθνές αεροδρόμιο Ατατούρκ, θα έχει αρχικά δυνατότητα υποδοχής 90 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως. Ο πρόεδρος Ερντογάν παρακολούθησε στενά την κατασκευή του στην ευρωπαϊκή ακτή της Κωνσταντινούπολης, κοντά στον Εύξεινο Πόντο, που σημαδεύθηκε από καθυστερήσεις και από μια απεργία εργατών που ζητούσαν την βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους. Το σχέδιο εντάσσεται στη βούληση του προέδρου της Τουρκίας να μεταβάλει την πρώην πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε παγκόσμιο σταυροδρόμι ανάμεσα στην Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική.
(Φωτ.: igairport.com)
Ο Ερντογάν αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα το όνομα του νέου αεροδρομίου. Παρατηρητές εικάζουν ότι ως γνωστός νοσταλγός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, θα του δώσει το όνομα ενός σουλτάνου.
Η σημερινή τελετή εγκαινίων θα είναι ωστόσο συμβολική και θα συμπέσει με την 95η επέτειο της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας από τον Κεμάλ Ατατούρκ.
Η κατασκευή του αεροδρομίου έγινε με βήμα ταχύ , αλλά έχει καθυστερήσει να ολοκληρωθεί. Έτσι η πλήρης λειτουργία του θα ξεκινήσει στις 29 Δεκεμβρίου. Μέχρι τότε μόνο πέντε πτήσεις ημερησίως θα εξυπηρετούνται εκεί, και το αεροδρόμιο Ατατούρκ θα παραμείνει εν λειτουργία.
(Φωτ.: EPA / Srdjan Suki)
Η δίμηνη μεταβατική περίοδος θα επιτρέψει να δοκιμαστεί το νέο αεροδρόμιο και να εντοπιστούν τα σημεία που πρέπει να βελτιωθούν, εξήγησε ο Καντρί Σαμσουνλού, ο επικεφαλής της IGA, της μελλοντικής διαχειρίστριας εταιρείας, κατά τη διάρκεια της χθεσινής ξενάγησης των ξένων δημοσιογράφων.
Στόχος: 200 εκατομμύρια επιβάτες
Όταν θα έχουν ολοκληρωθεί τα τέσσερα στάδια κατασκευής και επέκτασης, περί το 2028, το αεροδρόμιο θα διαθέτει έξι πίστες και δύο τερματικούς σταθμούς σε μία έκταση 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με την IGA. Θα έχει τότε τη δυνατότητα να υποδέχεται 200 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, δηλαδή σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό των επιβατών που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο της Ατλάντας που σήμερα έχει την πρώτη θέση παγκοσμίως με 103,9 εκατομμύρια επιβάτες.
Το οικοδόμημα, αξίας 10,5 δισ. ευρώ, έχει φουτουριστική εμφάνιση με πολλά γυάλινα ανοίγματα, καμπύλες γραμμές και εξοπλισμό της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας.
Τεράστια πρόκληση θα είναι η μεταφορά του εξοπλισμού του αεροδρομίου Ατατούρκ στο νέο αεροδρόμιο, που θα γίνει με μια επιχείρηση που θα διαρκέσει 45 ώρες στο τέλος Δεκεμβρίου.
(Φωτ.: grimshaw.global)
Η Turkish Airlines θα εγκαινιάσει την Τετάρτη το νέο αεροδρόμιο με την πρώτη εμπορική πτήση με προορισμό την Άγκυρα, και θα επιδιώξει να επωφεληθεί από το νέο αεροδρόμιο για να αυξήσει την προσφορά. «Τον επόμενο χρόνο θα προσθέσουμε 40 αεροσκάφη στο στόλο μας. Μέχρι το 2023 θα μεταφέρουμε 120 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως», εξήγησε στέλεχος της εταιρείας που είναι ο ανθός της τουρκικής οικονομίας.
Μαζί με την τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου και το τούνελ, που εγκαινιάστηκαν το 2016, το αεροδρόμιο περιλαμβάνεται στα μεγάλα έργα υποδομής με τα οποία ο Ερντογάν θέλει να μεταμορφώσει το πρόσωπο της Τουρκίας για την εκατονταετηρίδα της Τουρκικής Δημοκρατίας το 2023.
Αλλά με ποιο τίμημα; Η κατασκευή του αεροδρομίου συνοδεύθηκε από πολεμική σχετικά με το περιβαλλοντικό του κόστος.
Τον περασμένο μήνα μεγάλες επικρίσεις προκάλεσε η κατάσταση των 34.000 εργατών που εργάζονται υπό πολύ δυσμενείς συνθήκες για να προλάβουν τις προθεσμίες. Εκατοντάδες εργάτες συνελήφθησαν επειδή διαδήλωσαν για να ζητήσουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και να καταγγείλουν τις καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών τους. Οι περισσότεροι αφέθησαν ελεύθεροι, αλλά 20 εξακολουθούν να κρατούνται.
Σύμφωνα με την διαχειρίστρια IGA, 30 εργάτες έχασαν την ζωή τους στα εργοτάξια του νέου αεροδρομίου από την έναρξη των εργασιών. Ο αριθμός είναι πολύ υποτιμημένος, σύμφωνα με τα συνδικάτα.
- Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΕΚ.