Συνέπειες από την απόφαση του Πατριαρχείου Μόσχας και Πασών των Ρωσιών να διακόψει κάθε δεσμό επικοινωνίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα έχει και η Εκκλησία της Ελλάδος. Μετά την μαραθώνια συνεδρίαση του Μινσκ και τη συνοδική απόφαση για τη διακοπή της μνημόνευσης του Οικουμενικού Πατριάρχη πλέον αποφασίστηκε ότι διακόπτεται και η συλλειτουργία με τους ιεράρχες της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως.
Αυτό ουσιαστικά μεταφέρει μέρος της ακοινωνησίας της Ρωσικής Εκκλησίας σχεδόν στη μισή ελληνική επικράτεια, καθώς πολλές εκκλησίες και μητροπόλεις ανήκουν στην πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Συνεπώς, η διακοπή κάθε δεσμού επικοινωνίας, εκτός από το Φανάρι, αφορά και τους ιεράρχες της Εκκλησίας της Κρήτης αλλά και τις μητροπόλεις των Δωδεκανήσων και την Πατριαρχική Εξαρχία της Πάτμου που υπάγονται απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Οι Νέες Χώρες
Όμως, αν τηρηθούν κατά γράμμα οι ιεροί κανόνες, σε καθεστώς ακοινωνησίας μπαίνουν και οι 36 μητροπόλεις των λεγόμενων Νέων Χωρών, δηλαδή της Ηπείρου, της Μακεδονίας, της Θράκης και του Βορείου Αιγαίου που πνευματικά υπάγονται στο Φανάρι και οι μητροπολίτες τους μνημονεύουν τον κ. Βαρθολομαίο. Αυτές είναι οι: 1) Μητρόπολη Σερβίων και Κοζάνης, 2) Μητρόπολη Κασσανδρείας, 3) Θεσσαλονίκης, 4) Δράμας, 5) Σιδηροκάστρου, 6) Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας, 7) Λαγκαδά, 8) Πολυανής και Κιλκισίου, 9) Σισανίου και Σιατίστης, 10) Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, 11) Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, 12) Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως, 13) Ζιχνών και Νευροκοπίου, 14) Μαρωνείας και Κομοτηνής, 15) Αλεξανδρουπόλεως, 16) Παραμυθίας, Φιλιατών και Γηρομερίου, 17) Ιωαννίνων, 18) Γρεβενών, 19) Χίου, Ψαρών και Οινουσών, 20) Νικοπόλεως και Πρεβέζης, 21) Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου, 22) Σερρών και Νιγρίτης, 23) Μηθύμνης, 24) Ελευθερουπόλεως, 25) Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, 26) Κίτρους και Κατερίνης, 27) Διδυμοτείχου και Ορεστιάδος, 28) Μυτιλήνης, Ερεσσού και Πλωμαρίου, 29) Λήμνου, 30) Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου, 31) Βεροίας και Ναούσης, 32) Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης, 33) Ξάνθης και Περιθεωρίου, 34) Ελασσόνος, 35) Σάμου και Ικαρίας και 36) Καστορίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μητροπόλεις των Νέων Χωρών αποτελούν «αγκάθι» στις σχέσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου με την Εκκλησία της Ελλάδος, με αποκορύφωμα το 2004 όταν έγινε επιβολή του επιτιμίου της ακοινωνησίας από το Φανάρι στον τότε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος μακαριστό κυρό Χριστόδουλο, καθώς δεν ενέκρινε τις εκλογές στις μητροπόλεις Θεσσαλονίκης και Ελευθερουπόλεως και Κοζάνης επειδή δεν είχε σταλεί το τριπρόσωπο των υποψηφίων προς έγκριση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Το Άγιον Όρος
Πιο σύνθετο θα είναι το πρόβλημα στην κοινότητα του Αγίου Όρους η οποία επίσης υπάγεται στην πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριάρχη. Με τα νέα δεδομένα η κοινότητα των Ρώσων και Ουκρανών μοναχών στο ρωσικό μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα θα πρέπει να αγνοήσει την απόφαση του Πατριαρχείου Μόσχας και να συνεχίσει να μνημονεύει τον κ. Βαρθολομαίο.
Η μονή ιδρύθηκε το 1765, ωστόσο το παλιότερο κτηριακό συγκρότημα της ανάγεται στον 11ο αιώνα.
Από το 1840 άρχισαν να την επιλέγουν πολλοί Ρώσοι μοναχοί με αποτέλεσμα στα τέλη του 19ου αι. να ξεπερνούν τα 1.000 άτομα. Μάλιστα από το 1875 μπορούσαν να εκλέγουν Ρώσο ηγούμενο. Με τις γενναίες χορηγίες των τσάρων και του ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας Σκαρλάτου Καλιμαύχη χτίστηκε το τεράστιο κτηριακό συγκρότημα και τα πολλά και μεγάλα παρεκκλήσια, όλα στολισμένα με χρυσάφι και ασήμι.
Όμως, η πτώση της τσαρικής Ρωσίας οδήγησε τη Μονή του Αγίου Παντελεήμονα σε παρακμή. Τα τελευταία χρόνια άρχισε και πάλι να γίνεται δημοφιλής μεταξύ νέων μοναχών από τη Ρωσία και τις άλλες ρωσόφωνες χώρες.
- Αναδημοσίευση από skai.gr / Φώτης Νάκος.