Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Σερβίας έχει παράλληλη πορεία με αυτήν της Ελλάδος. Είναι και αυτή Μαρτυρική Εκκλησία. Όπως στην Ελλάδα έτσι και στην Σερβία η στενή σχέση της Εκκλησίας, κληρικών και λαϊκών, με τη σερβική αντίσταση στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και γενικά με την επί πολλούς αιώνες και διά πολλών δοκιμασιών διαφύλαξη της ιδιοπροσωπίας των Σέρβων οδήγησε στην αναπόσπαστη σύνδεση της Ορθοδοξίας με τη σερβική ταυτότητα.
Γι’ αυτό και στην Ορθοδοξία ολοψύχως ανήκει το σύνολο των Σέρβων.
Η Σερβική Εκκλησία, κληρικοί και λαϊκοί, έως και σήμερα, στις εκτός Σερβίας πρώην γιουγκοσλαβικές δημοκρατίες, αποτελεί το καταφύγιο και την πηγή ελπίδας, υπομονής και δύναμης. Στο Κοσσυφοπέδιο, στην κοιτίδα του σερβικού έθνους, γκρεμίστηκαν εκκλησιές και μοναστήρια και φονεύθηκαν χιλιάδες Σέρβοι. Μοναστήρια αρχαία, όπως η Γκρατσάνιτσα, είναι σύμβολα ειρηνικής και πνευματικής αντίστασης.
Ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάντερ Βούσιτς, τον Ιανουάριο του 2018, επισκέφθηκε τους Σέρβους στο Κοσσυφοπέδιο και στη Μετόχια, καθώς και το μοναστήρι Μπάνισκα. Κτήτορές του είναι ο βασιλιάς Άγιος Μιλούτιν και η σύζυγός του Βυζαντινή πριγκίπισσα Σιμωνίδα, γι’ αυτό και οι Σέρβοι θεωρούν την εν λόγω μονή σύμβολο των αδελφικών δεσμών τους με τον ελληνισμό.
Από τις αρχές του Αυγούστου 2018 οι σχέσεις Σερβίας και Κοσσυφοπεδίου τείνουν πάλι να πάρουν εκρηκτικές διαστάσεις. Η ισλαμική και αλβανόψυχη κυβέρνηση του Κοσσυφοπεδίου δεν τήρησε τη συμφωνία των Βρυξελλών, του 2013, με την οποία θα έπρεπε να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της για να εξασφαλιστεί η ήρεμη και χωρίς φόβο ζωή των Σέρβων που παραμένουν σ’ αυτό. Αντίθετα, ο πρόεδρός του Χασίμ Θάτσι προέβη σε εμπρηστικές δηλώσεις, ότι τα σύνορα του Κοσσυφοπεδίου με την Σερβία «πρέπει να επαναπροσδιοριστούν ή να διορθωθούν». […]
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ.
Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος