Στις φονικές φωτιές της ανατολικής Αττικής τα αυτοκίνητα αποτέλεσαν ένα από τα πρώτα «καταφύγια» όσων προσπαθούσαν να γλιτώσουν από την πύρινη λαίλαπα. Από την άλλη, στις πλημμύρες στη Μάνδρα πολλές σοροί ανήκαν σε οδηγούς που εγκλωβίστηκαν σε αυτά. Σε κρίσιμες καταστάσεις, όπως αυτές της φωτιάς και της πλημμύρας, το ΙΧ είναι η πρώτη σκέψη όσων κινδυνεύουν, αλλά, όπως επισημαίνει ο καθηγητής στο ΑΠΘ Νίκος Μιχαηλίδης, τα αυτοκίνητα δεν έχουν σε καμία περίπτωση αυτές τις προδιαγραφές.
Νίκος Μιχαηλίδης: Η φωτιά σίγουρα δεν είναι το φαινόμενο από το οποίο θα μπορεί κανείς να προστατευτεί μέσα σε ένα αυτοκίνητο.
Μιλώντας στον ρ/σ Πρακτορείο, ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μεταλλογνωσίας του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών τόνισε ότι «η αντίληψη ενός πολίτη που τον ωθεί να στρέφεται στην τετράτροχη ιδιοκτησία του ώστε να προφυλαχθεί από ακραία φαινόμενα είναι εξόχως εσφαλμένη». Όπως εξηγεί, η αυτοκινητοβιομηχανία πλέον προσπαθεί να μειώσει το βάρος των οχημάτων και να βελτιώσει την αειφορία, δηλαδή να έχουν λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και μεγαλύτερη ανακυκλωσιμότητα. «Επομένως χρησιμοποιεί σύνθετα υλικά που μειώνουν μεν το βάρος, είναι, ωστόσο, πιο ευαίσθητα στη φωτιά», σημειώνει.
Επιπλέον υπογραμμίζει ότι οι χάλυβες τείνουν να αντικατασταθούν από όσο το δυνατό ελαφρύτερα κράματα, γι’ αυτό και οι ζάντες μπορεί ακόμα και να «εξαφανιστούν» κατά τη διάρκεια της φωτιάς μιας και μπορεί να είναι κατασκευασμένες από αλουμίνιο το οποίο έχει χαμηλότερη θερμοκρασία τήξης. Από την άλλη τονίζει ότι θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το καύσιμο των αυτοκινήτων μπορεί να «πιάσει» ακόμα και τους 1.000-1.200 βαθμούς Κελσίου ή και να προκαλέσει έκρηξη.