Τα τελευταία γεγονότα, σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο στο Κυπριακό, επιβάλλουν αναθεωρήσεις στο θέμα της λύσης που συζητείται και επείγουσα ενίσχυση της αμυντικής ικανότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ), που έχει αποδυναμωθεί επικίνδυνα.
Στο πολιτικό επίπεδο, όπως διαπιστώθηκε στις συνόδους της Γενεύης το 2017 για το Κυπριακό, η Τουρκία ερμηνεύει την λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ) σε κατάλυση της ΚΔ και αντικατάσταση της από δύο ισότιμα ιδρυτικά κράτη, με την Τουρκία να διατηρεί εγγυητικά δικαιώματα και στρατεύματα στην Κύπρο. Καταδείχθηκε ότι όγκος συνομιλιών 40 χρόνων, εδράζεται σε σαθρά θεμέλια χωρίς συμφωνημένη βάση λύσης, σε γνώση μας μάλιστα, ότι η Τουρκία ερμηνεύει τον συμφωνημένο αγγλικό όρο Constituent States σε «ιδρυτικά κράτη» και η Ελληνοκυπριακή (ΕΚ) πλευρά σε «συνιστώσες πολιτείες».
Τον συμφωνημένο όρο United Cyprus Federation η ΕΚ πλευρά ερμηνεύει σε μετεξέλιξη της ΚΔ και οι Τούρκοι σε συνεταιρισμό δύο ιδρυτικών κρατών.
Η διαφορετική ερμηνεία των όρων πηγάζει από το κοινό ανακοινωθέν της 11ης Φεβρουαρίου 2014, διατυπωμένο με αριστοτεχνικά παραπλανητικό τρόπο για να ικανοποιούνται και οι δύο κοινότητες. Στο Κραν Μοντανά, παρά τις μεγάλες υποχωρήσεις της ΕΚ πλευράς, η Τουρκία δεν αποδέχθηκε λύση, επειδή τα θέλει όλα στα Κυπριακό. Την μετατροπή της Κύπρου σε τουρκικό προτεκτοράτο. Μετά από αυτή την εξέλιξη, δεν έχει καμιά έννοια να συνεχισθούν οι διακοινοτικές συνομιλίες, όπως διεξάγονται εδώ και 40 χρόνια, χωρίς συμφωνημένη βάση λύσης, με την υποτελή διοίκηση που εγκατέστησε η Τουρκία στην νήσο και η οποία υποστηρίζει τα συμφέροντα της χώρας αυτής σε βάρος εκείνων της Κύπρου.
Παράλληλα με το πολιτικό επίπεδο, η Τουρκία σε στρατιωτικό επίπεδο την περίοδο 2017-2018, αύξησε την επιθετικότητα της σε βάρος της ΚΔ με δράσεις όπως:
- Σημαντική ενίσχυση των Τουρκικών Δυνάμεων Κατοχής (ΤΔΚ) το 2017, παρά την υπεροπλία που διατηρούν έναντι της Εθνικής Φρουράς (ΕΦ).
- Εισβολή στην ΑΟΖ της Κύπρου, και παρεμπόδιση με το πολεμικό ναυτικό της, του ενεργειακού προγράμματος τής ΚΔ, με την απαγόρευση γεώτρησης στο θαλάσσιο οικόπεδο 3.
- Προβολή της αεροναυτικής ισχύος της, και εκτέλεση ασκήσεων στον θαλάσσιο και εναέριο χώρο της ΚΔ, με έκδοση παράτυπων NAVTEX και NOTAM.
- Απειλές κατά της ΚΔ, να σταματήσει το ενεργειακό πρόγραμμα της, γιατί σε εναντία περίπτωση, θα προκληθεί κρίση στην Ανατολική Μεσόγειο.
- Απειλή της Τουρκίας να προχωρήσει σε γεωτρήσεις με δικό της γεωτρύπανο στην ΑΟΖ της ΚΔ, από την οποία διεκδικεί παράνομα το 40%.
- Πίεση προς την ΚΔ, να διαμοιράσει το φυσικό αέριο της ΑΟΖ της, προς τις δύο κοινότητες έστω και αν δεν λυθεί το κυπριακό.
Σήμερα αυτό που είναι εξαιρετικά ανησυχητικό στην ημικατεχόμενη πατρίδα μας, είναι η αποδυνάμωση της μαχητικής ισχύος της ΕΦ στην ξηρά, τη θάλασσα και τον αέρα, με κύρια αιτία την έλλειψη της αναγκαίας ηθικής και υλικής στήριξης της από την Πολιτεία, η οποία διαθέτει μόνο μικρό μέρος από τις εισπράξεις του Ταμείου Αμυντικής Θωράκισης (ΤΑΘ) για τους εξοπλισμούς της ΕΦ. Η παρατεταμένη για πολλά χρόνια συμπίεση των προϋπολογισμών για την άμυνα (με σοβαρές επιπτώσεις στον εκσυγχρονισμό και την κάλυψη των ελλείψεων στα μέσα και οπλικά συστήματα της ΕΦ), σε συνδυασμό με την αδρανοποίηση του δόγματος του ΕΑΧ Κύπρου-Ελλάδας, τη μεγάλη και απότομη μείωση της θητείας χωρίς να έχει μειωθεί η Τουρκική απειλή και την αναδιοργάνωση της ΕΦ, σε λανθασμένη κατά την άποψη μου βάση, έχουν επιδεινώσει την κατάσταση στον τομέα της αμυντικής θωράκισης της ΚΔ.
Το πρόβλημα επιτείνεται και από το κλίμα ηττοπάθειας, που επικρατεί στην συνείδηση μέρους του Κυπριακού Ελληνισμού, που παρουσιάζει πτώση του ηθικού, του εθνικού φρονήματος και της αποφασιστικότητας για αντίσταση στην τουρκική επιβουλή.
Η κατάσταση αυτή επιβάλλει επείγουσα αναθεώρηση των θέσεων μας για την λύση του Κυπριακού και ενίσχυση των συντελεστών ισχύος της ΚΔ. Ιδιαίτερα της αποτρεπτικής και αμυντικής ικανότητας της (αυτοάμυνα), του δόγματος του ΕΑΧ Κύπρου-Ελλάδας, των συμμαχιών της και του εθνικού φρονήματος. Σε μία κρίση στη Κύπρο, κανένας ξένος δεν θα προστρέξει σε βοήθεια μας, αν εμείς δεν ασκήσουμε με την ΕΦ, το δικαίωμα της αυτοάμυνας (άρθρο 51 του καταστατικού χάρτη των ΗΕ), όπως αποδείχθηκε και στην πρόσφατη εισβολή στην ΑΟΖ μας από την Τουρκία, αλλά και όπως προβλέπεται από το άρθρο 42 της συνθήκης της Λισαβόνας για τα κράτη μέλη της ΕΕ. Για την επιβίωση μας δεν αρκεί το όπλο του Δικαίου, αλλά χρειάζεται και η Ισχύς.
Φοίβος Κλόκκαρης, αντιστράτηγος ε.α.