Για εκατοντάδες χρόνια βρισκόταν στο σταυροδρόμι Ευρώπης και Ασίας. Τώρα, η Κωνσταντινούπολη έχει μπροστά της ένα μεγάλο στοίχημα, διεκδικώντας μια θέση-κλειδί στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών με το ολοκαίνουργιο αεροδρόμιο, κόστους 11 δισ. δολαρίων, το οποίο βάζει πλώρη για να εκτοπίσει την Ατλάντα από την πρώτη θέση και να γίνει το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου.
Τον επόμενο μήνα, το αεροσκάφος του Ταγίπ Ερντογάν αναμένεται να είναι το πρώτο που θα προσγειωθεί στο νέο αεροδρόμιο, που είναι το πιο πρόσφατο από μια σειρά μεγαλεπήβολων δημοσίων έργων, με τα οποία ο Τούρκος πρόεδρος επιχειρεί να τονώσει σημαντικά την «πληγωμένη» οικονομία της χώρας του που αποδυναμώθηκε σημαντικά μετά το πραξικόπημα του καλοκαιριού του 2016 και τα πολλά τρομοκρατικά χτυπήματα.
Το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης ακολουθεί την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου 250 μιλίων, τη δημιουργία σιδηροδρομικής και οδικής γέφυρας ύψους 1,2 δισ. δολαρίων, που εκτείνεται σε τέσσερα μίλια γύρω από τον Βόσπορο, καθώς και το γιγαντιαίο τζαμί στο λόφο Camlica αξίας 66 εκατ. δολαρίων, το μεγαλύτερο στην Τουρκία. Σχεδιάζεται επίσης κανάλι μήκους 27 μιλίων, που εκτείνεται παράλληλα με το Βόσπορο, το οποίο ο Ερντογάν αποκαλεί το προσωπικό όνειρό του. Εφόσον κατασκευαστεί, θα μετατρέψει την ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης σε νησί.
(Φωτ.: newsvire.com / Scott Brownrigg)
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ο Ερντογάν ελπίζει, με αυτά τα έργα, ότι θα εξασφαλίσει όχι μόνο την οικονομική ανάπτυξη στη χώρα του, αλλά θα εδραιώσει και τη θέση του ως ο σημαντικότερος ηγέτης της Τουρκίας, από την ίδρυση της σύγχρονης δημοκρατίας, από τον Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. «Αγαπά τα μεγάλα έργα του και το αεροδρόμιο είναι ίσως το πιο μεγάλο», ανέφερε ο Nigel Rendell, αναλυτής της Medley Global Advisors στο Λονδίνο.
«Του επιτρέπει να δείξει ότι εκπληρώνει τις υποσχέσεις του, ακριβώς τη στιγμή που προσπαθεί να επεκτείνει τις εξουσίες του», πρόσθεσε.
Το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης βρίσκεται σε μια περιοχή, που ήταν δασική, 22 μίλια βορειοδυτικά της Πόλης. Όταν ανοίξει για το επιβατικό κοινό, θα αντικαταστήσει τον διεθνή αερολιμένα «Ατατούρκ» που αποτέλεσε στόχο τρομοκρατικής επίθεσης τον Ιούνιο του 2016. Επίσης, ο νέος αερολιμένας θα έχει τον μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον κόσμο (με 1,3 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα), που θα υποδέχεται 90 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Ο αριθμός αυτός θα ανέλθει σε 150 εκατομμύρια όταν προστεθούν περισσότερα τερματικά.
Η περιοχή των duty free και των εμπορικών καταστημάτων θα καλύπτει περισσότερα από μισό εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα (μεγαλύτερη περιοχή από 10 γήπεδα ποδοσφαίρου) και θα υπάρχουν 26 μίλια με ζώνες αποσκευών, όπου θα παραδίδονται σχεδόν 30.000 αποσκευές την ώρα. Ακόμη, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει εξονυχιστικό σύστημα ασφαλείας εκτός του κτηρίου, καθώς και μεταξύ check-in και αναχωρήσεων. Μια απόφαση που ελήφθη μετά την τρομοκρατική επίθεση, το 2016, στο αεροδρόμιο «Ατατούρκ». Σύμφωνα με τις εξαγγελίες υπουργών, το νέο αεροδρόμιο θα αναπτύξει 225.000 νέες θέσεις εργασίας, αποφέροντας 19 δισ. δολάρια στην οικονομία της χώρας.
(Φωτ.: newsvire.com / Scott Brownrigg
Ο Ερντογάν, ωστόσο, προσβλέπει και στη δική του πολιτική ενδυνάμωση ενόψει των κρίσιμων προεδρικών εκλογών που θα διεξαχθούν το 2019 στη γειτονική χώρα.
Η τελετή των εγκαινίων στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης έχει προγραμματιστεί για τις 26 Φεβρουαρίου.
Διόλου τυχαία ημερομηνία αφού εκείνη την ημέρα ο Τούρκος πρόεδρος θα κλείσει τα 64 χρόνια του (έχει γεννηθεί στις 26 Φεβρουαρίου 1954) και δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι η επιθυμία του είναι να πάρει μελλοντικά το αεροδρόμιο της Πόλης το όνομά του.
- Πηγή: newsvire.com.