Προ εκπλήξεως βρέθηκαν οι υπεύθυνοι του μουσείου της Αγια-Σοφιάς, όταν εξέταζαν τον τάφο του σουλτάνου Σελίμ Β΄, γιου του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή. Εξετάζοντας τα πλακίδια, με τα οποία είναι στολισμένη η είσοδος του τάφου, διαπίστωσαν πως είναι απομιμήσεις από τη Γαλλία.
Πρόκειται για 60 πλακάκια, στα οποία βρέθηκε η επιγραφή «made in France, Sevres».
Σύμφωνα με τον διευθυντή του μουσείου Χαϊρουλάχ Τζενγκίζ «αυτά τα πλακάκια μεταφέρθηκαν στη Γαλλία για αποκατάσταση στη δεκαετία του 1890 από τον Γάλλο Αλμπέρ Ντοριγνί, ο οποίος ήρθε στην οθωμανική αυτοκρατορία ως οδοντίατρος. Αλλά δεν έχουν επιστρέψει. Αντίθετα, είχαν κατασκευαστεί πλακίδια απομίμησης στη Γαλλία και είχαν τοποθετηθεί στη θέση των αυθεντικών. Τα αρχικά πλακάκια βρίσκονται στην αριστερή πλευρά. Μπορείτε να δείτε τη διαφορά μεταξύ των δύο πλαισίων. Αυτά τα πλακάκια αποτελούν το πιο τέλειο παράδειγμα πλακιδίων του 16ου αιώνα».
Ήδη το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού είχε έρθει σε επαφή με το αντίστοιχο της Γαλλίας, προκειμένου να επιστραφούν τα πλακάκια. «Αυτά τα πλακάκια έχουν εκτεθεί στο τμήμα «Τέχνες του Ισλάμ», του Μουσείου του Λούβρου στη Γαλλία, με αριθμό καταλόγου 3919/2-265. Πρόσφατα απομακρύνθηκαν πιθανότατα λόγω καταγγελιών», πρόσθεσε ο διευθυντής του μουσείου σε δηλώσεις του στο πρακτορείο ειδήσεων Ανατολού.
Παράλληλα, ανέφερε ότι η ιστορία για το λαθρεμπόριο των πλακιδίων παρουσιάζεται στα αγγλικά, τα γαλλικά και τα τουρκικά στην είσοδο του τάφου. «Αυτό που έγινε ήταν παράπτωμα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέλουμε ο κόσμος να γνωρίζει την κλοπή τέχνης με αυτές τις πινακίδες πληροφοριών», σημείωσε.
Οι τάφοι στην Αγια-Σοφιά έκλεισαν το 1925 και γι’ αυτό δεν είχε γίνει αντιληπτή η αντικατάσταση των πλακιδίων.
«Μετά τη δεκαετία του 1990, οι τάφοι ανοίχτηκαν στους επισκέπτες και άρχισαν να αποκαθίστανται. Η αποκατάσταση πέντε τάφων ολοκληρώθηκε το 2009. Ανακάλυψε ότι αυτά τα πλακάκια ήταν απομιμήσεις κατά τη διάρκεια των έργων αποκατάστασης, καθώς μπορείτε εύκολα να δείτε το λογότυπο «made in France», γραμμένο πίσω από αυτά. Όταν κοιτάζετε τη διαφορά μεταξύ των δύο πλακιδίων δεξιά και αριστερά, μπορείτε να δείτε την ομορφιά των αρχικών. Τα χρώματα των άλλων έχουν ξεθωριάσει και όλα είναι ματ, επειδή είναι απομιμήσεις, παρόλο που ήταν εκεί για σχεδόν 100 χρόνια. Τα πρωτότυπα, τα οποία είναι 400 ετών, φαίνονται ολοκαίνουργια», επισήμανε.
Καταλήγοντας, ο Χαϊρουλάχ Τζενγκίζ υπογράμμισε: «Δεν είναι πολύ δύσκολο να τα αντιγράψουμε, αλλά καθώς περνούν τα χρόνια, αποκαλύπτουν πιο καθαρά την ιδιαιτερότητα τους. Ο Αλμπέρ Ντοριγνί όχι μόνο έκλεψε αυτή την ομάδα πλακιδίων, μάλλον έκλεψε πολλά άλλα πλακάκια από μουσεία της Κωνσταντινούπολης, όπου είχε κάνει αποκαταστάσεις εκείνα τα χρόνια. Μπορούμε να το δούμε στα έγγραφα».