Αυτήν τη στιγμή θα μπορούσε να βρίσκεται στο σπίτι της στο Κολωνάκι και να μαλώνει το «υπηρετικόν προσωπικόν» για κάποια αστοχία. Ή να κουνάει το δάχτυλο στον καθηγητή των γαλλικών που δεν φαίνεται να έχει και πολύ προφορά «εκ Παρισίων»… Με το ίδιο χαρακτηριστικό, ξινό αλλά τόσο αληθινό βλέμμα της θα μπορούσε να βάζει στη θέση του ακόμα και τον δημιουργό της, τον Πόντιο συγγραφέα και δημοσιογράφο Δημήτρη Ψαθά που παραλίγο να γίνει και δολοφόνος της εάν η ίδια δεν ήταν τόσο ισχυρή προσωπικότητα.
Όμως χθες η Μαντάμ Σουσού βρισκόταν στην ΕΣΗΕΑ, όπου παρουσιάστηκε το «Συλλεκτικό λεύκωμα-ημερολόγιο της Μαντάμ Σουσούς 2018», μια ιδέα της εγγονής του Λένας Νίτσου και της κόρης του Μαρίας Ψαθά.
Και δεν ήταν μόνο μία η Σουσού, αλλά τρεις! Η Δήμητρα Παπαδοπούλου, που φέτος ενσαρκώνει με τεράστια επιτυχία αυτό το απίστευτο πλάσμα στο θέατρο «Παλλάς», η μοναδική Άννα Παναγιωτοπούλου (1998) που ταυτίστηκε με τη Σουσού θεατρικά αλλά και λόγω της τηλεοπτικής σειράς όπου πρωταγωνίστησε με τον Θανάση Παπαγεωργίου, αλλά και η Φωτεινή Μπαξεβάνη (2011), μια ιδιαιτέρως ποιητική και ανθρώπινη Σουσού που οι θεατρόφιλοι θυμούνται με αγάπη.
Η Μαρία Δ. Ψαθά, η κόρη της και εμπνεύστρια του λευκώματος Λένα Νίτσου, μαζί με καλλιτέχνες που έχουν ερμηνεύσει ρόλους από το έργο του Δ. Ψαθά
Η Άννα Παναγιωτοπούλου και η Φωτεινή Μπαξεβάνη μίλησαν για τον τρόπο που προσέγγισαν το ρόλο, διευκρινίζοντας ότι αυτό το πλάσμα, η Μαντάμ Σουσού, δεν τους επέτρεψε να την κοροϊδέψουν. Ήταν ανθρώπινη και αληθινή. Ζούσε στον δικό της κόσμο και είχε ευαισθησίες. «Είναι ό,τι πιο ωραίο έχω παίξει, είναι ο πιο ωραίος ρόλος που μου έχει δοθεί ποτέ», είπε η Δήμητρα Παπαδοπούλου. «Παρότι γράφω για τον εαυτό μου, δεν έχω γράψει ποτέ τόσο μουρλή ηρωίδα», τόνισε, όπως θα την ακούσετε να λέει στο βίντεο που ακολουθεί.
Δίπλα τους μπορεί να μην στεκόταν κανένας «Παναγιωτάκης», αλλά ήταν τρεις «πέτρες του σκανδάλου», τρεις Καντακουζηνοί: ο Δημήτρης Καλλιβωκάς (1972), ο Νίκος Γαλανός (1998) και ο Άλκης Κούρκουλος (2017). Τόσο ο Νίκος Γαλανός όσο και ο Δημήτρης Καλλιβωκάς μίλησαν για το πώς περνούσαν στα γυρίσματα, πώς αντιδρούσαν οι θεατές στις παραστάσεις αλλά και πώς οι ίδιοι είχαν μπει στον κόσμο της Μαντάμ Σουσούς.
Ο Άλκης Κούρκουλος αναφέρθηκε στην ηρωίδα που ξεπέρασε τον δημιουργό και στην αγάπη του κόσμου που την έκανε δυνατή και την έχει κρατήσει ζωντανή έως σήμερα.
Τρεις γενιές Καντακουζηνοί: Άλκης Κούρκουλος, Νίκος Γαλανός και Δημήτρης Καλλιβωκάς
Ο συνθέτης Διονύσης Τσακνής που έγραψε τη μουσική για την παράσταση που ανέβηκε στο θέατρο «Βρετάνια» σε μορφή μουσικής κωμωδίας το 1998, και ο Γιώργος Αρμένης, που σκηνοθέτησε την ομώνυμη παράσταση στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος το 2011, μίλησαν για τη «σπουδαία πένα» του Δημήτρη Ψαθά και για μια «κωμωδία που αντέχει στο χρόνο, μπαίνει στο ψαχνό και ακουμπά στις παρυφές του Αριστοφάνη».
Ο Γιώργος Αρμένης μάλιστα τόνισε πως στόχος του όταν δούλευε το θεατρικό έργο δεν ήταν να κερδίσει το βεβιασμένο γέλιο του θεατή.
Αντιθέτως, είπε, παρατηρούσε ότι ο κόσμος έβγαινε από το θέατρο με βουρκωμένα μάτια. Η Σουσού της Φωτεινής Μπαξεβάνη ήταν διαφορετικής προσέγγισης, σημείωσε.
Λένα Νίτσου, Πάνος Κατσαρίδης, Μαρία Δ. Ψαθά
Ο διευθυντής των «Θεατρικών Σκηνών» Πάνος Κατσαρίδης εξέφρασε την άποψη ότι η Σουσού είναι τόσο διαχρονική και αγαπητή που θα υπάρχει πάντοτε. Αποκάλυψε μάλιστα πως το ανέβασμα της συγκεκριμένης παράστασης ήταν το όνειρό του και για αυτό όταν μαζί με τον Γιάννη Κεντ πήραν το θέατρο «Παλλάς» για δέκα χρόνια, ψάχνοντας για ελληνικό έργο επέλεξαν τη μοναδική ηρωίδα του Πόντιου συγγραφέα.
«Ο πατέρας μου έγραφε πολύ γρήγορα και τελείωνε τα έργα του μέσα σε ένα μήνα. Όμως δεν “έφευγαν” από εκείνον αν δεν περνούσε χρόνος. Τα διόρθωνε μέχρι τελευταία στιγμή. Θυμάμαι ξύπναγε νωρίς το πρωί και τα διάβαζε δυνατά, καθώς τον ενδιέφερε η μουσικότητα κάθε ατάκας να δένει με την επόμενη» τόνισε η Μαρία Ψαθά. Υπερασπιζόμενη τη γυναίκα που έβαλε τον Δημήτρη Ψαθά στα σπίτια όλων των Ελλήνων, είπε πως «Όπου κι αν παίχτηκε, ο κόσμος την αγκάλιασε κι αυτό συνέβη γιατί ο πατέρας μου την προίκισε με δύο αρετές, με περηφάνια και αξιοπρέπεια»!
Γιάννης Κεντ, Μαρία Δ. Ψαθά
Νωρίτερα, η πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ και του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ένωσης Συντακτών Μαρία Αντωνιάδου είχε αναφερθεί στην ποντιακή καταγωγή του αείμνηστου συγγραφέα για την οποία ήταν πολύ περήφανος. Ούσα Πόντια και η ίδια, είπε πως δεν θα μπορούσε να παραλείψει την αναφορά στην καταγωγή του Δημήτρη Ψαθά.
Στη διάρκεια της παρουσίασης η ταλαντούχα ηθοποιός και τραγουδίστρια Χριστίνα Μαξούρη ερμήνευσε αγαπημένα τραγούδια από την παράσταση της Μαντάμ Σουσούς στο «Παλλάς» συνοδεία του πιανίστα Κώστα Γιαξόγλου, αλλά και παλαιότερα που φέρουν την υπογραφή του Διονύση Τσακνή (1998) και του Λεό Ραπίτη (1940).
Το Συλλεκτικό λεύκωμα-ημερολόγιο της Μαντάμ Σουσούς 2018 που κυκλοφορεί από τις «Εκδόσεις Μαρία Δ. Ψαθά» σε σχεδιασμό και επιμέλεια Λένας Νίτσου σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, απαρτίζεται από 53 έγχρωμες φωτογραφίες των πρωταγωνιστριών που ενσάρκωσαν την ηρωίδα του Δημήτρη Ψαθά στο θέατρο και την τηλεόραση μαζί με τις θρυλικές ατάκες της Σουσούς που άφησαν εποχή. Το λεύκωμα συνοδεύουν προλογικό σημείωμα του Δημήτρη Ψαθά καθώς και ένα πλήρες ιστορικό της πορείας του έργου μέσα στον χρόνο με τίτλο «Το φαινόμενο Μαντάμ Σουσού».
Η Μαντάμ Σουσού περιμένει να την καλέσετε στο σπίτι σας. Μην καθυστερείτε γιατί θα εκνευριστεί…
Κείμενο, βίντεο: Πόπη Παπαγεωργίου.
- Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Κοντοβάς, Πόπη Παπαγεωργίου.