«Ο Πόντος για μένα είναι το σύμπλεγμα των αξιακών στοιχείων που έφεραν οι πρόγονοί μας από εκεί, και τα οποία προσπαθούμε να διατηρήσουμε. Την αλληλεγγύη στον συνάνθρωπο, την εντιμότητα και την καθαρότητα. Με στενοχωρεί ότι αυτό σήμερα περιορίζεται στο χορό και σε άλλες τέτοιες εκδηλώσεις κοινωνικής φύσης.
»Υπάρχουν σπουδαία καλλιτεχνικά έργα από τον ελληνισμό του Πόντου, καθώς και άλλα, λογοτεχνικής και φιλοσοφικής υφής, τα οποία μένουν στα… ράφια. Επιθυμία μου είναι αυτά να αναδειχθούν, ώστε να αναδειχθεί και η ουσία της ιστορίας του ποντιακού ελληνισμού».
Σχεδόν 1,5 έτους ήταν ο Αναστάσιος Τελίδης όταν το 1990 οι Πόντιοι γονείς του –από το Σοχούμι και την Τραπεζούντα η καταγωγή τους– πήραν την απόφαση να αφήσουν την Τασκένδη και να εγκατασταθούν μόνιμα στη μητέρα Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, όπου είχαν στενούς συγγενείς. Όταν εκείνοι δούλευαν σκληρά –στις οικοδομές ο πατέρας, καθαρίστρια η μητέρα–, ο Αναστάσιος και τα τρία αδέλφια του μεγάλωναν με τη γιαγιά τους.
Στο σχολείο ήταν πολύ καλός μαθητής –διατέλεσε αρκετές φορές απουσιολόγος και σημαιοφόρος–, εισήχθη με κανονικές πανελλήνιες εξετάσεις στο Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, από όπου αποφοίτησε, και σήμερα είναι μεταπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Τοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Με τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη σε λαϊκή αγορά
Αν και μόλις 27 ετών, μετρά ήδη πέντε χρόνια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση· πρώτη φορά εκλέχτηκε δημοτικός σύμβουλος το 2010 και δεύτερη το 2014, με την παράταξη του Γιάννη Μπουτάρη. Στο Δήμο Θεσσαλονίκης διατέλεσε υπεύθυνος λειτουργίας του Κέντρου Φροντίδας Οικογένειας και εντεταλμένος σύμβουλος Μεταναστευτικής Πολιτικής. Σήμερα είναι εντεταλμένος σύμβουλος για δράσεις Παιδείας, πρόεδρος του Συνδέσμου Δήμων Δυτικής Θεσσαλονίκης ως εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης και μέλος της Οικονομικής Επιτροπής.
Στον 4ο Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο, δίπλα στη Βούλα Πατουλίδου
Πόντιοι και… «Ρωσοπόντιοι»
«Σε σχέση με άλλους Ποντίους από την πρώην Σοβιετική Ένωση ήμασταν σε προνομιακή θέση, αφού είχαμε στην Ελλάδα στενούς συγγενείς και δεν αισθανόμασταν ότι βρισκόμαστε σε άγνωστο περιβάλλον. Αυτό μας βοήθησε πάρα πολύ. Στο σχολείο είχα κάποια προβλήματα με τους συμμαθητές μου, οι οποίοι με έλεγαν Ρωσοπόντιο, ωστόσο δεν πήραν διαστάσεις, αφού δεν ήξερα ρώσικα. Ποντιακά έμαθα να μιλάω από τη γιαγιά μου, η οποία είχε προλάβει να πάει σε ελληνικό σχολείο στην πρώην ΕΣΣΔ και με βοηθούσε στα μαθήματα. Ακόμα μιλάω ποντιακά μαζί της. Δεν θα ξεχάσω Πόντιους συμμαθητές μου, οι οποίοι δεν είχαν ακούσματα στην ποντιακή διάλεκτο, να παίρνουν τηλέφωνο στο σπίτι μου όταν ήξεραν ότι λείπω, μόνο και μόνο για να ακούσουν τη γιαγιά μου να μιλάει ποντιακά», λέει με χαμόγελο ο Αναστάσιος Τελίδης.
Εκδήλωση στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου
Το «Ρωσοπόντιος» όμως επανήλθε αργότερα, όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του στο Δήμο Θεσσαλονίκης. «Δεν θα ξεχάσω αυτό που μου είπε μια υπάλληλος, ότι πριν αναλάβω συζητήθηκε στο Δήμο πως έρχεται ένας… Ρωσοπόντιος αιρετός. Υπήρχε αρχικά μια καχυποψία σε βάρος μου, όμως αργότερα όλα άρχισαν να εξελίσσονται ομαλά. Δυστυχώς, εμείς μεγαλώσαμε με την… ετικέτα του Ρωσοπόντιου», τονίζει ο Αναστάσιος.
Κι αν… γλίτωσαν από την ταμπέλα του Ρωσοπόντιου, όλοι οι Πόντιοι έχουν τώρα να δώσουν μάχη για τα αυτονόητα. Όπως η υπόθεση Φίλη. Για «ύβρη» μιλά ο Αναστάσιος Τελίδης. «Με αυτό που έκανε προσπάθησε να στρέψει την επικαιρότητα σε ένα ζήτημα που δεν έπρεπε και δεν είχε δικαίωμα να θέσει. Εκστόμισε ύβρη, αφού το ελληνικό κράτος έχει εδώ και πολύ καιρό αποφασίσει για το ζήτημα. Προσωπικά δεν του δίνω καμία σημασία και δεν πρέπει να δίνουμε στον καθέναν σημασία γι’ αυτό το ζήτημα.
»Μπορεί να είναι υπουργός Παιδείας, αλλά αυτή η θέση είναι συγκυριακή. Το ηθικό ανάστημα του καθενός δεν έχει σχέση με τη συγκυριακή θέση που κατέχει».
Δράσεις για την ανεργία των νέων
Νέος καθώς είναι και ο ίδιος, ο Αναστάσιος Τελίδης αντιμετωπίζει σε καθημερινή βάση το πρόβλημα της ανεργίας μεταξύ των νέων στις συναναστροφές του. Έχει κάνει και σκέψεις για την αντιμετώπισή της, εκμεταλλευόμενος και τη θέση του στο Δήμο Θεσσαλονίκης.
«Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης μπορούν να επαναπροσδιορίσουν τις δραστηριότητές τους, να περικόψουν τις μη απαραίτητες και να κατευθύνουν τους εξοικονομούμενους πόρους προς αποτελεσματικές δράσεις για τους νέους ανθρώπους. Για παράδειγμα, από το Δήμο Θεσσαλονίκης μπορεί να δημιουργηθεί μια κοιτίδα καινοτομίας για νέες επιχειρήσεις με προνομιακά κόστη.
»Μπορούμε να ενισχύσουμε τη νέα επιχειρηματικότητα, κάνοντας πιο αποτελεσματικά τα ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία συμμετέχει ο Δήμος.
»Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να αναπτύξουμε περισσότερο τις κοινωνικές δομές του, ώστε να βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους στην εξεύρεση εργασίας. Για παράδειγμα, μπορούν να γίνουν περισσότεροι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί, ώστε να αφήνουν σε αυτούς τα παιδιά τους οι γονείς και να αναζητούν έτσι ευκολότερα εργασία», σημειώνει.
Με συμμαθητές από το τμήμα εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου
Ο Αναστάσιος Τελίδης είναι σήμερα υπεύθυνος του προγράμματος εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα είχε και ο ίδιος παρακολουθήσει βελτιώνοντας τη γραφή της και αντιλαμβανόμενος τη σχέση της ποντιακής με τα αρχαία ελληνικά. Δεν έχει πάει στον Πόντο αλλά με τους συμμαθητές του στο Κέντρο σχεδιάζουν ταξίδι το επόμενο καλοκαίρι.
Από πέρυσι, σε συνεργασία με τον ακαδημαϊκό Στάθη Πελαγίδη και την Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης, ο Δήμος ξεκίνησε κύκλο διαλέξεων για εκπαιδευτικούς με τον τίτλο «Μαθήματα ιστορίας και κουλτούρας του ελληνισμού της Ανατολής και του Πόντου». «Θέλουμε να συνεχίσουμε και να διανθίσουμε τον κύκλο διαλέξεων, λόγω του τεράστιου ενδιαφέροντος Ποντίων και μη εκπαιδευτικών», μας λέει.
Ρωμανός Κοντογιαννίδης