Ένας ορθόδοξος ναός μέσα στο «ναό» του παγκόσμιου εμπορίου. Ο Άγιος Νικόλαος του Μανχάταν, το μεγαλεπήβολο έργο του Σαντιάγο Καλατράβα στο Σημείο Μηδέν, αρχίζει να ορθώνεται σιγά-σιγά στο ανατολικό άκρο του νέου Λίμπερτι Παρκ. Μια γεύση από τη σύμπραξη του Ισπανού αρχιτέκτονα με την ελληνορθόδοξη κοινότητα της Νέας Υόρκης θα πάρει και η Αθήνα. Την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη (στο κτήριο της οδού Κουμπάρη) η έκθεση «Santiago Calatrava. Η ανοικοδόμηση του ελληνορθόδοξου ναού του Αγίου Νικολάου στο Σημείο Μηδέν».
Η έκθεση που θα διαρκέσει έως τις 25 Οκτωβρίου περιλαμβάνει σχέδια, μακέτες, υδατογραφίες αλλά και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.
Στον εκθεσιακό χώρο του Μπενάκη ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει καρέ-καρέ την πορεία της αρχιτεκτονικής μελέτης που επιμελήθηκε ο Σαντιάγο Καλατράβα, μέσα από σχέδια αλλά και υδατογραφίες του ίδιου. Σε περίοπτη θέση βρίσκονται οι τρεις μακέτες της περιοχής όπου θα κτιστεί ο ναός· αυτή που εντυπωσιάζει, όπως είναι φυσικό, είναι η μακέτα του ίδιου του Αγίου Νικολάου.
Η μακέτα του Κέντρου Συγκοινωνιών στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου, σε σχέδιο Σαντιάγο Καλατράβα (φωτ.: Μουσείο Μπενάκη)
Το κτίσμα του ναού, όπως διαπιστώνει κανείς, απαρτίζεται από τέσσερις μεγάλους πεσσούς καλυμμένους από πέτρα ενώ ο τρούλος είναι κατασκευασμένος τόσο από πέτρα όσο και από γυαλί ώστε να φωτίζεται από μέσα. Τη δε νύχτα όλη η πρόσοψη του ναού θα φέγγει δημιουργώντας μια έντονη αντίθεση με τη συμπαγή μάζα των πεσσών.
Τα 40 ελάσματα που «καλύπτουν» όλη την επιφάνεια του τρούλου είναι κατασκευασμένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζουν τους σαράντα φεγγίτες που έχει η Αγια-Σοφιά στην Κωνσταντινούπολη.
Ο Σαντιάγο Καλατράβα, άλλωστε, έχει δηλώσει ότι για τη δημιουργία του Αγίου Νικολάου μελέτησε πολλές εκκλησίες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, έχοντας ωστόσο ως βασικό πρότυπό του την Αγια-Σοφιά, χωρίς να λείπουν οι επιρροές από την Ροτόντα (Άγιος Γεώργιος) της Θεσσαλονίκης αλλά και από τη Μονή της Χώρας, γνωστή σήμερα ως Καριγιέ Τζαμί, στην Κωνσταντινούπολη.
Υδατογραφία της Αγια-Σοφιάς διά χειρός Καλατράβα (φωτ.: Μουσείο Μπενάκη)
Επιπλέον, μέσα στο κτίσμα θα υπάρχουν και δύο μη τελετουργικοί χώροι, μια αίθουσα Πένθους (από την οποία θα μπορεί κανείς να βλέπει τη δυτική όψη του Λίμπερτι Παρκ και το Μνημείο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου), αλλά και μια αίθουσα συγκεντρώσεων.