Ο πρώτος ευρωπαϊκός «έξυπνος» εξωσκελετός, ειδικά σχεδιασμένος για βιομηχανίες –που παρουσιάστηκε την περασμένη Παρασκευή στο γερμανικό Ινστιτούτο Φράουνχοφερ στη Στουτγάρδη–, είναι πλέον γεγονός. Χάρη στον Robo-Mate στα εργοστάσια του μέλλοντος δεν θα έχουν αυξημένες ικανότητες μόνο τα ρομπότ, αλλά και οι ίδιοι οι βιομηχανικοί εργάτες, οι οποίοι θα φορούν τον εξελιγμένο εξωσκελετό.
Εκτός όμως από τα εργοστάσια (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανίες), ο εξωσκελετός θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οποιονδήποτε τομέα οι εργάτες πρέπει να σηκώνουν βάρη, όπως στα αεροδρόμια (φόρτωση-εκφόρτωση αποσκευών), στις κατασκευές, στις μετακομίσεις κ.α.
Με αυτόν τον τρόπο το βάρος που μεταφέρει ή σηκώνει ο εργάτης που τον φορά φαίνεται δέκα φορές ελαφρύτερο, δηλαδή ένα βάρος 30 κιλών φαίνεται στον εργάτη ότι ζυγίζει μόλις τρία κιλά.
Τα μη ανθρωπόμορφα ρομπότ έχουν εδώ και καιρό ενσωματωθεί σε εργοστάσια ιδίως της αυτοκινητοβιομηχανίας – κάνουν όμως μόνο συγκεκριμένες, επαναλαμβανόμενες κινήσεις. Ωστόσο, πολλές βιομηχανικές εργασίες που είναι πιο πολύπλοκες και δεν μπορούν να τυποποιηθούν, όπως η αποσυναρμολόγηση ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, δεν είναι εφικτό να γίνουν από ένα ρομπότ. Σε αυτές τις περιπτώσεις η λύση είναι ο εξωσκελετός, που συνδυάζει την εξυπνάδα και ευελιξία ενός ανθρώπου με τη δύναμη ενός ρομπότ.
Μέχρι σήμερα οι εξωσκελετοί που έχουν αναπτυχθεί και δοκιμαστεί αφορούν κυρίως δύο πεδία εφαρμογών: τις στρατιωτικές και τις ιατρικές. Μέχρι σήμερα δεν έχει δημιουργηθεί εξωσκελετός αποκλειστικά για βιομηχανική χρήση.
(φωτ.: robomate.eu)
Το Robo-Mate εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική της ΕΕ να κρατήσει τις βιομηχανικές θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, και παράλληλα να περιορίσει τόσο τα προβλήματα υγείας των εργαζομένων όσο και την απώλεια παραγωγικότητας. Δημιουργείται στο πλαίσιο του τριετούς ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου Robo-Mate, που χρηματοδοτήθηκε με 4,5 εκατ. ευρώ από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Έρευνα της ΕΕ. Στο εγχείρημα συμμετέχουν 12 εταίροι από επτά χώρες, με συντονιστή τον καθηγητή Βέρνερ βαν ντε Βεν, επικεφαλής του Ινστιτούτου Μηχατρονικών Συστημάτων του ελβετικού Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών της Ζυρίχης.
(φωτ.: Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Ζυρίχης)
Ωστόσο οι ερευνητές δηλώνουν ότι χρειάζεται αρκετή έρευνα ακόμη (περίπου ένα έτος), προτού ο Robo-Mate δοκιμαστεί στην πράξη στα ευρωπαϊκά εργοστάσια.