Λίγες μόλις μέρες χωρίζουν τους υποψηφίους όλης της χώρας από τη στιγμή που θα ξεκινήσει και επίσημα η περίοδος των εξετάσεων για την πολυπόθητη εισαγωγή τους στις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Άγχος, αγωνία, διαταραχές ύπνου, έλλειψη όρεξης για φαγητό ή τάση για υπερβολή στην κατανάλωσή του είναι κάποια από τα γνωστά συμπτώματα που εκδηλώνονται κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας που για ένα αρκετά υψηλό ποσοστό είναι ιδιαίτερα ψυχοφθόρα.
Πώς μπορούν οι ίδιοι οι μαθητές να βοηθήσουν τον εαυτό τους να περάσει με όσο το δυνατό πιο ανώδυνο τρόπο αυτήν την εμπειρία; Ποιος ο ρόλος των γονιών στη διατήρηση μιας καλής ψυχολογίας και για τις δύο πλευρές; Και τι μπορούν να κάνουν οι υποψήφιοι φοιτητές αν… κολλήσουν σε κάποιο θέμα;
Τις απαντήσεις, επικαλούμενος μακρά εμπειρία, έδωσε στο pontos-news.gr ο Θανάσης Παπαδημητρίου, καθηγητής Φυσικής και υπεύθυνος του Κοινωνικού Φροντιστηρίου του Δήμου Παλλήνης.
«Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά είναι το ότι δεν χρειάζεται να έχουν ούτε αγωνία ούτε άγχος, και να προσπαθούν να μην χάνουν για κανέναν λόγο την ψυχραιμία τους.
»Και αν ακόμη δεν γράψουν τόσο καλά, δεν είναι και το τέλος του κόσμου! Θα έχουν την ευκαιρία να προσπαθήσουν ξανά, όπως άλλωστε συνέβη και σε πολλούς από τους καθηγητές τους οι οποίοι κατάφεραν να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο με τη δεύτερη ακόμη και με την τρίτη προσπάθεια».
Ενδείκνυται να διαβάζουν οι μαθητές μέχρι αργά το βράδυ της προηγούμενης ημέρας ή ακόμη και την ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων;
«Σε καμία περίπτωση. Το πρωί που θα ξυπνήσουν για να προσέλθουν στα εξεταστικά κέντρα, το καλύτερο είναι να μην ανοίξουν καθόλου τα βιβλία τους, καθώς οι γνώσεις έχουν ήδη εγγραφεί στη μνήμη τους και θα μπορέσουν να τις ανακαλέσουν την ώρα της εξέτασης. Ό,τι επανάληψη κι αν είναι να κάνουν, να γίνει μέχρι το βραδάκι της παραμονής, το πολύ μέχρι τις 8 το βράδυ. Αυτό βέβαια ισχύει για όσους έχουν διαβάσει επαρκώς και έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς που έχει προηγηθεί».
Πώς πρέπει να διαμορφωθεί το πρόγραμμα της διατροφής τους, έτσι ώστε να μπορέσουν να αποδώσουν αποτελεσματικότερα;
«Το φαγητό τους πρέπει να είναι προσεγμένο και να αποφεύγονται οι υπερβολές τόσο το προηγούμενο βράδυ όσο και όταν ξυπνήσουν το πρωί της διεξαγωγής των εξετάσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να παίρνουν ένα καλό πρωινό γεύμα και να μην περιορίζονται μόνο σε έναν καφέ μένοντας νηστικοί. Επίσης, να πίνουν οπωσδήποτε πολλούς χυμούς που θα τους τονώσουν και θα εφοδιάσουν τον οργανισμό με την απαιτούμενη ενέργεια. Την ώρα της εξέτασης μπορούν ακόμη να καταναλώνουν νερό διατηρώντας το ποσοστό υγρών στο σώμα τους σε σταθερό επίπεδο».
Η επανάληψη λίγο πριν από τις εξετάσεις είναι κάτι που δεν πρέπει να γίνεται, όπως λέει στο pontos-news.gr ο καθηγητής Θανάσης Παπαδημητρίου (φωτ.: ΑΠΕ/ΜΠΕ)
Πώς μπορούν να διαχειριστούν τον ενδεχόμενο πανικό τους την ώρα που θα δοθούν τα θέματα; Και αν «κολλήσουν» σε κάποιο θέμα και ο χρόνος εξαντλείται επικίνδυνα;
«Και σε αυτήν την περίπτωση αυτό που αντενδείκνυται, είναι να τους κυριεύσει πανικός και να κοιτάνε συνέχεια το ρολόι. Ας σκεφτούν πρώτα απ’όλα ότι έχουν στη διάθεσή τους 3 ώρες, έχουν δηλαδή αρκετό χρόνο για να απαντήσουν τα θέματα σε οποιοδήποτε μάθημα. Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες, ένας καλά διαβασμένος απαντάει σε 2 ώρες και ένας που έχει διαβάσει μέτρια, σε 2,5 ώρες.
»Καλό είναι να κάνουν μια προσεκτική ανάγνωση των θεμάτων και να επιλέξουν να απαντήσουν πρώτα εκείνα που νιώθουν ότι γνωρίζουν καλύτερα. Με αυτόν τον τρόπο κερδίζουν μονάδες, αλλά το κυριότερο είναι ότι παίρνουν κουράγιο για να συνεχίσουν.
»Όταν «κολλάνε» σε ένα θέμα, μπορούν να αφήσουν 2-3 σελίδες κενές, να ασχοληθούν με το επόμενο και να επανέλθουν μετά για να το απαντήσουν, αφού ο εγκέφαλος έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται το προηγούμενο θέμα όσο ασχολείται με το επόμενο. Δεν χρειάζεται να επιμένουν σε ένα θέμα όταν βλέπουν ότι τους προβληματίζει, γιατί αλλιώς θα χάσουν το χρόνο τους».
Και ποιος είναι ο ενδεδειγμένος ρόλος των γονιών σε όλη τη διαδικασία;
«Οι γονείς πρέπει να φροντίζουν να διατηρούν ήρεμα τα παιδιά τους και να μην τα αγχώνουν επιβαρύνοντας την ήδη φορτισμένη ψυχολογία τους. Ο ρόλος τους είναι υποστηρικτικός και είναι απαραίτητο να δημιουργούν στα παιδιά την αίσθηση της ασφάλειας κάνοντάς τα να καταλάβουν ότι θα είναι δίπλα τους, όποτε αυτά τους το ζητήσουν».
Γι’αυτήν τη στιγμή της επιτυχίας ζουν πολλοί μαθητές. Ωστόσο, οι εξετάσεις δεν είναι και το τέλος του κόσμου!
Έτοιμοι για τις εξετάσεις λοιπόν και να υπενθυμίσουμε ότι οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν μαζί τους την αστυνομική τους ταυτότητα και το δελτίο εξεταζομένου, στυλό διαρκείας (χρώματος μπλε ή μαύρου), μολύβι, γομολάστιχα και γεωμετρικά όργανα, ενώ σύμφωνα με την εκπαιδευτική νομοθεσία, απαγορεύονται οι υπολογιστικές μηχανές (κομπιουτεράκια), βιβλία, τετράδια και διορθωτικό (μπλάνκο).
Επίσης, επιβάλλεται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι η κατοχή και μόνο κινητού τηλεφώνου μέσα στην αίθουσα, είτε είναι απενεργοποιημένο είτε όχι, σημαίνει αυτόματα τον μηδενισμό του γραπτού.
Καλή επιτυχία!