Ύμνο στη ζωή και το έργο του μακαριστού μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Σεβαστιανό, τη στήριξή του και τους πολύχρονους αγώνες του για τον ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου αποτέλεσε η εκδήλωση που διοργάνωσαν η Συντονιστική Επιτροπή Ορθοδόξων Χριστιανών Φοιτητών και η Συντονιστική Φοιτητική Ένωση Βορειοηπειρωτικού Αγώνα (ΣΦΕΒΑ), στην κατάμεστη από περίπου χίλια άτομα Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από την κοίμηση του μακαριστού μητροπολίτη.
Με την έναρξή της, όρθιοι οι συμμετέχοντες έψαλαν το «Τη υπερμάχω» μαζί με αντρική χορωδία, για να πάρει το λόγο αμέσως μετά ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, ο οποίος θυμήθηκε, μεταξύ άλλων, την πρώτη φορά που αντίκρισε τον Σεβαστιανό, ο οποίος στην πλατεία του Πύργου Ηλείας και ενώ υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία, μίλησε για την πατρίδα και τη χριστιανική πίστη. Ο κ. Άνθιμος ήταν τότε τελειόφοιτος του εξατάξιου Γυμνασίου.
«Πρίγκιπα της εκκλησίας» χαρακτήρισε τον Σεβαστιανό ο πρόεδρος της ΣΦΕΒΑ Φιλόθεος Κεμεντζετζίδης, σημειώνοντας ότι «αυτός ο μειλίχιος γέροντας μεταμορφώνονταν σε λέοντα όταν έπρεπε να υπερασπιστεί τα παιδιά του, τους Βορειοηπειρώτες».
Φιλόθεος Κεμεντζετζίδης, Αθηνά Τοτοκώτση
Από την πλευρά της η γενική γραμματέας της Ηπειρωτικής Εστίας Θεσσαλονίκης, Αθηνά Τοτοκώτση, υπογράμμισε ότι «είναι βαριά η κληρονομιά του Σεβαστιανού, διότι ήταν ένας και μοναδικός».
Οι πολιτικές των αλβανικών κυβερνήσεων συρρικνώνουν τον ελληνισμό
Λιγότερο από το 20% των Βορειοηπειρωτών –με τα ποσοστά να είναι ακόμα χαμηλότερα μεταξύ των νέων– έχουν απομείνει πλέον στις εστίες τους, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της «Ομόνοιας» Λεωνίδα Παππά. Ο ίδιος σημείωσε ακόμα ότι βασικός σκοπός των αλβανικών κυβερνήσεων εξακολουθεί να είναι η περαιτέρω συρρίκνωση του ελληνισμού στη Βόρεια Ήπειρο και τόνισε ότι μετά την αναγνώριση του Κόσοβου «η Αλβανία πλέει σε πελάγη εθνικισμού και αυτό έχει αντίκτυπο στην ελληνική μειονότητα».
Λεωνίδας Παππάς
Αναφερόμενος στον Σεβαστιανό ο Λ. Παππάς ανέφερε ότι οι Βορειοηπειρώτες τον έμαθαν αργά, τη δεκαετία του 1980, αν και το κομμουνιστικό σύστημα της Αλβανίας γνώριζε για τη δράση του και φρόντιζε να μην περάσουν τα μηνύματά του στην ελληνική μειονότητα.
«Ήμουν μαθητής τη δεκαετία του ’80, όταν ένας δάσκαλος στο σχολείο άφριζε για τον τρελό παπά, τον Σεβαστιανό. Θυμάμαι το 1990, όταν άνοιξαν τα σύνορα, που ο Σεβαστιανός γύριζε τα στρατόπεδα για να μας υποδεχθεί».
Ως «έναν νάνο που ανέβηκε στο θρόνο ενός γίγαντα και αυτός ο γίγαντας είναι ο Σεβαστιανός» χαρακτήρισε τον εαυτό του ο μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Ανδρέας.
Ο μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Ανδρέας
Ο ίδιος, αφού αναφέρθηκε στον αυτονομιστικό αγώνα της Βορείου Ηπείρου το 1914 και παρουσίασε σημαντικούς σταθμούς της ιστορίας της περιοχής τα τελευταία εκατό χρόνια, έκανε μνεία στο έργο του Σεβαστιανού. Ειδικότερα, έκανε λόγο για το συγγραφικό του έργο, τις πύρινες ομιλίες του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (στις Βρυξέλλες, στο Στρασβούργο, ακόμα και στο Κογκρέσο των ΗΠΑ), τη διανομή ρούχων, τη λειτουργία ιδρυμάτων και κυρίως για τον ραδιοφωνικό σταθμό που ίδρυσε στην Κόνιτσα ώστε να ακούγεται η φωνή του στα σπίτια των Βορειηπειρωτών.
«Κάποια στιγμή ο Ραμίζ Αλία είπε ότι όλοι μπορούν να έρθουν στην Αλβανία εκτός από τον παπα-Σεβαστιανό. Τότε ο μακαριστός του απάντησε ότι “εσύ δεν μ’ αφήνεις να έρθω, αλλά απόψε θα είμαι σε όλα τα σπίτια των Βορειοηπειρωτών με το ραδιόφωνο”», είπε ο μητροπολίτης.
«Η Ελλάδα πρέπει να σπεύσει γιατί η Β. Ήπειρος θα χαθεί»
Ο ίδιος παρουσίασε και την κατάσταση στη Βόρεια Ήπειρο σήμερα, σημειώνοντας ότι η «Ομόνοια» έχει δυστυχώς διασπαστεί από τις φιλοδοξίες των ηγετικών της στελεχών, οι περιουσίες των Βορειοηπειρωτών βρίσκονται στο στόχαστρο των Αλβανών, οι οποίοι χρησιμοποιούν διάφορα φιρμάνια, ενώ μεγάλο κίνδυνο αποτελεί ένα στυλ «Καλλικράτη» στους δήμους που θέλουν να εφαρμόσουν οι Αλβανοί προκειμένου να αλλοιωθεί ο ελληνικός χαρακτήρας της Βορείου Ηπείρου.
«Η Ελλάδα πρέπει να σπεύσει, διότι η Βόρεια Ήπειρος θα χαθεί με αυτόν τον τρόπο. Επίσης, είναι λάθος της “Ομόνοιας” που δεν έχει προσεταιρισθεί ακόμα τους περίπου 250.000-300.000 Ελληνόβλαχους που ζουν στην Αλβανία», τόνισε ο μητροπολίτης Ανδρέας.
Βράβευση αγωνιστών
Αμέσως μετά ακολούθησαν οι βραβεύσεις αγωνιστών Βορειηπειρωτών, οι οποίοι κατηγορήθηκαν και φυλακίστηκαν από αλβανικά καθεστώτα.
Οι βραβευθέντες με εκπροσώπους των διοικήσεων της ΣΦΕΒΑ, του Πανελληνίου Συνδέσμου Βορειοηπειρωτικού Αγώνα και τον Λεωνίδα Παππά της «Ομόνοιας» (πρώτος από αριστερά)
Ειδικότερα, βραβεύθηκαν πέντε στελέχη της «Ομόνοιας», οι οποίοι κατηγορήθηκαν και φυλακίστηκαν το 1994 στην περίφημη «Δίκη των πέντε». Πρόκειται για τους Θόδωρο Βεζάνη, Βαγγέλη Παπαχρήστου, Κώστα Κυριακού (έκατσε δέκα χρόνια στη φυλακή), Ηρακλή Σύρμο (βρέθηκε για δεκαοκτώ χρόνια στη φυλακή) και Παναγιώτη Μάρτο. Μάλιστα ο τελευταίος όταν βρίσκονταν στη φυλακή διάβασε σε τοίχο του κελιού του το όνομα «Μίχος Μάρτος». Ήταν ο πατέρας του, ο οποίος είχε φυλακιστεί πριν από σαράντα χρόνια στο ίδιο κελί…
«Στο δικαστήριο τους είπα ότι μας δικάζετε μόνο και μόνο επειδή είμαστε Έλληνες», είπε κατά τη βράβευσή του ο Θ. Βεζάνης. Μαζί τους τιμήθηκε η αγωνίστρια Βορειοηπειρώτισσα από την Κορυτσά Ερμιόνη Ανδρέου, η οποία ζήτησε «μόνο ένα ευχαριστώ από την ελληνική κυβέρνηση» και ο Αριστοτέλης Γκούμας, τον οποίο σκότωσαν το 2010 Αλβανοί στη Χιμάρα, επειδή ήθελε να μιλάει ελληνικά.
Τελευταίος ομιλητής ήταν ο μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος, που μίλησε για την προσωπικότητα του Σεβαστιανού, τον οποίο γνώριζε πολύ καλά.
Στο τέλος της εκδήλωσης προβλήθηκε σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό για το μακαριστό ιεράρχη.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γιώργος Ορφανός, βουλευτές της βόρειας Ελλάδας και εκπρόσωποι των διοικητικών και των πρυτανικών αρχών της Θεσσαλονίκης.
Ρωμανός Κοντογιαννίδης