Στην… καλύτερη περίπτωση πέφτουν. Στη χειρότερη απλά εξαφανίζονται. Κάποιες φορές όμως είναι καλύτερο να πετάς παρά να κάνεις μπάνιο!
Από την Γεωργία Βορύλλα
Να πετάξει κανείς ή να μη πετάξει; Ιδού η απορία. Και δεν είναι διόλου άστοχη. Διότι τα απανωτά περιστατικά συντριβής αεροσκαφών που γέμισαν τα έκτακτα δελτία ειδήσεων αλλά και το μαλαισιανό Boeing που ακόμα αγνοείται έχουν αρχίσει και δημιουργούν, το λιγότερο, ανησυχία.
Σε δεύτερο χρόνο, όμως, αρχίζει να αναρωτιέται κανείς πόσες πιθανότητες έχει να πεθάνει χρησιμοποιώντας ένα μέσο που έχει τη φήμη ως το ασφαλέστερο για μαζική μεταφορά.
Ας εμπιστευτούμε τη στατιστική
Στατιστικά μιλώντας οι θάνατοι που οφείλονται σε πτώση αεροσκάφους σε σχέση με τον αριθμό των πτήσεων που πραγματοποιούνται καθημερινά σε όλο τον κόσμο είναι στην πραγματικότητα ελάχιστοι.
Σε άρθρο της η Guardian αναφέρει ότι το 2013 ατύχημα συνέβη μόλις σε μία πτήση στις 300.000 ενώ θύματα είχε μόλις μία σε 3 εκατ. πτήσεις. Και αυτό λαμβάνοντας υπόψη ότι την περασμένη χρονιά οι αιθέρες ήταν αρκετά πολυσύχναστοι αφού πραγματοποιήθηκαν περίπου 32 εκατ. πτήσεις από και προς όλο τον κόσμο. Με λίγα λόγια, η πιθανότητα να πεθάνει κανείς σε αεροπορικό δυστύχημα είναι μια στα 11 εκατομμύρια.
Από την άλλη μεριά, η βάση δεδομένων του μη κερδοσκοπικού Δικτύου Ασφάλειας Αεροπορίας (Aviation Safety Network), που ανανεώνεται σε πραγματικό χρόνο, δείχνει ότι μέχρι στιγμής το 2014 έχουν συμβεί 12 δυστυχήματα με 761 θανάτους, αριθμός σχεδόν διπλάσιος από τον μέσο όρο θανάτων για τη δεκαετία. Την τελευταία δεκαετία ο μέσος όρος των αεροσκαφών που συντρίβονται είναι 17.
Είναι πιο πιθανό να σκοτωθεί κάποιος σε τροχαίο πηγαίνοντας στο αεροδρόμιο παρά πετώντας
Καλύτερα στον αέρα παρά στον δρόμο
Αν και από τα παραπάνω θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι οι αεροπορικές εταιρείες χρειάζονται οπωσδήποτε… αγιασμό εν τούτοις, και πάλι, τα στοιχεία είναι με το μέρος τους.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας κάθε χρόνο πεθαίνουν από τροχαία περίπου 1,24 εκατ. άνθρωποι. Οι δε μισοί από αυτούς ανήκουν στις πιο «ευπαθείς» ομάδες χρηστών του οδικού δικτύου όπως είναι οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι μοτοσικλετιστές.
Για να το δούμε διαφορετικά, η πιθανότητα να πεθάνει κανείς σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα είναι μια στις 5.000. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος πιο πιθανό είναι να χάσει τη ζωή του πηγαίνοντας στο αεροδρόμιο παρά πετώντας.
Είναι πιο πιθανό ένας Αυστραλός να πνιγεί στη μπανιέρα του παρά να σκοτωθεί σε σύγκρουση τρένων
Αεροπλάνο ή καρχαρίας; Ίδιες οι πιθανότητες
Και όμως οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και «δουλεύουν» υπέρ των αεροπλάνων διότι απλές καθημερινές συνήθειες μπορεί τελικά να είναι πιο θανατηφόρες από μια πτήση.
Για παράδειγμα, κάθε χρόνο στις ΗΠΑ περίπου 4.000 άνθρωποι πεθαίνουν από πνιγμό την ώρα που τρώνε ξηρούς καρπούς.
Τα στοιχεία της Αυστραλιανής Στατιστικής Υπηρεσίας δείχνουν ότι ένας Αυστραλός είναι εννέα φορές πιο πιθανό να πνιγεί στη μπανιέρα του παρά να σκοτωθεί σε σύγκρουση τρένου. Επίσης έχει οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνει πέφτοντας από τη καρέκλα παρά πέφτοντας από σκέιμπορντ. «Αν θες να πας κάπου πάρε αεροπλάνο αντί για καράβι», συμβουλεύουν οι Αυστραλοί στατιστικολόγοι.
Την τελευταία δεκαετία μόνο στην Φλόριντα των ΗΠΑ καταγράφηκαν 206 επιθέσεις καρχαριών σε κολυμβητές, οι πέντε από τους οποίους τελικά κατέληξαν στα τραύματα τους. Σύμφωνα με τη διεθνή βάση δεδομένων του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Φλόριντα, οι πιθανότητες να σου επιτεθεί καρχαρίας είναι μία προς 11,5 εκατ., δηλαδή σχεδόν όσες και οι πιθανότητες να σκοτωθείς σε συντριβή αεροσκάφους.
Απόδειξη όμως του ότι μερικές φορές τη βρίσκεις από εκεί που δεν το περιμένεις είναι και ο ισχυρισμός του καθηγητή Κρίστοφερ Νέφ του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ ο οποίος το 2011 είχε παρουσιάσει στοιχεία βάσει των οποίων είναι πιο πιθανό να πεθάνεις επειδή σου έπεσε μια καρύδα στο κεφάλι παρά επειδή σου επιτέθηκε καρχαρίας.
Τμήμα σύνταξης pontos-news.gr